Gå til innhold
Arkivverket

Johan Anton Hansen Stav


Jim Harry Johansen
 Del

Recommended Posts

Hans Andreassen Staven. Født i 1806 i Fet i Akershus og Karen Olsdatter Staven (født Lien). Født 15. september 1820 på Hustad, Sandvollan på Inderøy hadde en sønn som het Johan Anton Hansen Stav.

Han er visstnok født i Sverige i 1852. Jeg har opplysninger som sier at han døde da han var noen og tjue år gammel. Dette er usikre opplysninger. Dette er bror av min tippoldefar: Andreas Henrik Olaus Hansen Stav. Født 29. november 1841 på Breivold i Ibestad.

Jeg har lett etter Johan Anton Hansen Stav lenge, men er ikke i stand til å finne opplysninger om han.

Det eneste jeg har å gå ut i fra er et notat fra min oldemor. Sitat: Anton omkom på sjøen. Han ble oppfostret på Leka (Nord-Trøndelag). Var noen og tjue år da han døde.

I notatet kan det tyde på at Johan Anton hadde et mekanisk verksted.

Hvis noen her i forumet har opplysninger om Johan Anton hadde jeg virkelig satt pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det absolutt være. Selvfølgelig vanskelig å si med sikkerhet, men uansett et spennende utgangspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo et reisende folk og Ullånger ligger jo rett øst for det området i Norge der Karen Olsdatter ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør nok  ta en titt i kirkeboken.

Kanskje noen på forumet kan slå opp i kirkeboken for Ullånger og sjekke dåpen til

Johan Anton f 9 des,døpt 12 des 1852?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at han vokste opp i Nesna?

 

"

Johan A. Hanssen Opfostringsbarn   ug 14 m Sverge"

 

1865-telling for 1828 Næsne

Distriktsnr. Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Matr.nr.
99 1 Dønøens Dønnæs Næsne Agvik 5c
  Personnr. Nytt hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Hestar Stort kveg Får Bygg Havre Poteter
657 1 1 Isak Johannessen hf Gaardbr. Leil. g 42 m Næsne 1 5 7 1 1/2 1/2 7 fglass.gif
658 2   Anne M. Jakobsdatter Hans Kone   g 42 k Alstadhaug           fglass.gif
659 3   Edvard Isaksen Deres Søn   ug 9 m Næsne           fglass.gif
660 4   Maren Johnsdatter   I Tjeneste e 31 k Næsne           fglass.gif
661 5   Edvard Larssen Hendes Søn   ug 5?? m Buksnæs Lofoten           fglass.gif
662 6   Johan A. Hanssen Opfostringsbarn   ug 14 m Sverge           fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f61828&gardpostnr=99&personpostnr=662&merk=662#ovre

 
----
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallet.

5  personer døde i samme ulykke.Klokkerboken er lettest å tyde.

 

Nr 23

Nordland fylke, Dønna i Nesna, Ministerialbok nr. 835A02 (1865-1880), Døde og begravede 1872, Side 112
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060828020509
 

 

nr 23.

Johan Anton Hansen døde 31 juli 1871.

Nordland fylke, Dønna i Nesna, Klokkerbok nr. 835C03 (1865-1877), Døde og begravede 1872, Side 124
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050427011320
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden. Du fant han! Jeg har søkt lenge etter Johan Anton og ikke funnet han. Du fant han etter et par timer. Helt utrolig. Dette setter jeg virkelig pris på. Takk skal du ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.