Gå til innhold
Arkivverket

Trolovelse 1700 Jacob Iversen Håhjem og Inger Knudsdatter (M&R Skodje)


IreneTangen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har litt problemer med å tyde hele kirkebok-teksten til trolovelsen mellom Jacob Iversen Håhjem og Inger Knudsdatter i 1700. Det kan se ut som om presten har satt opp en slags anetavle for å vise at de to er i slekt, men jeg klarer ikke å tyde alle navnene skikkelig. Noen som kan hjelpe med å tyde hele teksten? (se link under)

 

Mvh Irene Tangen

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 524/L0349: Ministerialbok nr. 524A01, 1698-1779, s. 1
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070903610559

 

URN:NBN:no-a1450-kb20070903610559.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lag sånn

"Prid. Dom. 5 p.. Trin. [dagen før 5. sundag e. trieining] Jacob Iverss. Hojem 1 gift Inger Knudsd. som

ere i tredie oc fierde læd saaledis

                                     Sydskende

1 Brite Olsd. neerskøye        1 Ingebret Olss. Skøye?

2 Iver Jacobss. Hojem          2 Brite Ingebretsd.  Reiten(?)

3  Jacob Iverss.                       3 Knud Poss. Hegebak

                                                   4 Inger Knudsd

Forlofvere Ole Peders.  Reiten(??)  Jacob Rasmuss. Gudmundsæt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Ivar og har noen forslag til spørsmålstegnene.

 

Skøye?: Kan det stå Stige.

Brite I. Reiten(?): Kan det stå Vatne.

Ole P. Reiten(?): kan det stå Valde.

 

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så skal det vere "Knud Polss. Hegebak" (ikkje "Poss.")

 

Ja, det er nok Vatne og Valde. 

Ingebret sitt etternamn ser ut til å vere retta eller krota på. Men ja, det kan vere "Stege".

 

Det var ein "Engebret Olsen" på Stige i 1626 (den allmenne jordeboka for Sunnmøre); det kan høve med eit gifteferdig barnebarn i 1700.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tusen takk for hjelpen, det er jammen ikke lett å tyde disse stedsnavnene alltid.

 

Jeg har sjekket litt opp i bygdeboka for Skodje, og det skal ha bodd en Engebret Olsen (Oluffsen) på Stige ved manntallet i 1627-28. Dessverre er det svært få opplysninger om han, men jeg har på følelsen av at dette er riktig kar.

Jeg er enig i at datteren Brite trolig er oppført med bosted "vatne", forhåpentligvis kan jeg finne noe mer informasjon om henne i bygdeboka. 

 

Mvh Irene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.