Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i bygdebok for Lindås bind nr. 4, Gnr 110 Syslok


Ragnhild Tvedt
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter foreldre til Hans Mikkelsen Syslak. Syslak er i Lindås. Iflg. giftermålet skal han være født ca. 1801. Fars navn er Mikkel Einerson Syslak (eller Erikson?) Jeg funnet alt om hans liv og barn etter giftermålet. Noen som kan hjelpe? 14.01.1836 ble det inngått ekteskap mellom Ungkarl Hans Mikkelsøn Syslak, 35, og Pige Anne Hermundsdatter Strømmen, 27. Brudgommens far er Mikkel Einersen Syslak i Lindaas kald. Brudens far er Hermund Amundsøn Bakkene eller Strømmen. Trolovere er Niels Olssøn Rørdal og Jacob Pedersøn Rørdal. Kilde: Ministerialbok for Gulen prestegjeld 1826-1836, side 204 nr. 26 https://media.digitalarkivet.no/kb20070305350292

 

Jeg ser at temaet om slekten i Gulen var oppe i 2006 her på forumet (Hans Mikkelson i Bakkane under Straumen), uten at det har gitt nevneverdig hjelp:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe Flood. Har fundert litt på ham, spesielt fordi denne Hans sin mor heter Orlog, et navn som hans datter også har. Da må det være feilskrivinger i folketellingen eller kirkeboken. Derfor hadde det vært greit hvis noen hadde tilgang til bygdeboken. Kanskje forfatterne vet noe som jeg ikke klarer å finne ut av. Har funnet kun en Mikkel Einarsen (som faren het). Men han ble 8 år gammel. Det er ingen andre etter det jeg kan se. Av Mikkel Eriksen er det to aktuelle kandidater født i Lindås, men kan ikke finne at de hadde en sønn som het Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det står bare at Hans er født 1791 i BB. Foreldrene flyttet til Dragøyna etter 1802.

 

mvh Ottar

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren, Mikkel, kom fra Brakøy. F. 1756.

 

Maren, Orlaug, kom fra Grinde i Gulen. F 1751.

 

mvh Ottar

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ottar Eliassen skrev:

Faren, Mikkel, kom fra Brakøy. F. 1756.

 

Maren, Orlaug, kom fra Grinde i Gulen. F 1751.

 

mvh Ottar

 

Betyr dette at det er Mikkel Mikkelsen som er far til Hans? Eller er det oppført et annet farsnavn på Mikkel?

 

Lenke til dåp for Mikkel Mikkelsen f. 1756 på Bragøen:

https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000004213623

 

Endret av Ragnhild Tvedt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at presten kan ha oppført feil farsnavn på brudeparets fedre. Hvis Hans var født i 1791, har presten også bommet ti år på alderen. 

 

Solund gards- og ættesoge til 1980 (www.nb.no)

 

Hans Mikkelson Syslak.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ragnhild Tvedt skrev:

Sorry. Løper litt frem og tilbake her, på vei ut dørene :-)

 

 

Det går helt fint! 

 

Sogn og Fjordane fylke, Gulen (Eivindvik), Solund (Sulen), Husøy i Gulen (Eivindvik), Ministerialbok nr. A 22 (1859-1869), Døde og begravede 1868, Side 243
https://media.digitalarkivet.no/view/8392/222

 

Sogn og Fjordane fylke, Ytre Sogn, Skifteutlodningsprotokoll nr. C 2 (1868-1882), Skifteprotokollside, Side 23b-24a
https://media.digitalarkivet.no/view/24522/26

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2018 den 6.34, Ottar Eliassen skrev:

Foreldrene flyttet til Dragøyna etter 1802.

Lindås Bygdebok II Lygra og Hundvin sokner finnes publisert på nett. Dette oppslaget kjenner du muligens til. Hvis det som står her er riktig, så er Hans Mikkelson 9 år eldre enn vielsen hevder, og hans far (og farfar) het Mikkjel Mikkjelson (ikke Einarson). s. 250 Flash 254 under Brakøy  https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2016070508028

image.png.e14b4a158a18720a44a9d0e57c777bb3.png

image.png.cb26df2c1cc3d722a831abff56f14f76.png

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Lindås Bygdebok II Lygra og Hundvin sokner finnes publisert på nett. Dette oppslaget kjenner du muligens til. Hvis det som står her er riktig, så er Hans Mikkelson 9 år eldre enn vielsen hevder, og hans far (og farfar) het Mikkjel Mikkjelson (ikke Einarson). s. 250 Flash 254 under Brakøy  https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2016070508028

 

 

Takk for innspill. Ja jeg vet om dette, men er veldig usikker på om det gjelder samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en mann som het Einer Carlsøn Bragøen som var gift med Kari Michelsdatter. Jeg har lurt på om de kanskje kunne være besteforeldre til Hans Mikkelsen. Det ville ikke vært unaturlig at de fikk en sønn som de kalte Mikkel og som kan være far til Hans. Disse giftet seg 10.07.1785 i Lygra sogn. Men, selvfølgelig, det kan jo være et blindspor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Ragnhild Tvedt skrev:

Mikkel og som kan være far til Hans

Hvis denne Mikkel ble gift med en Hans- eller Johannesdtr, er det en mulig løsning, og videre hvis det var flere Hans Mikkelson født på Syslak. Men du har jo FT 1801 ovenfor, som bekrefter hvilke foreldre som bodde der: Mikkel Mikkelson & Orlaug Hansdtr.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er vel ikke noen på Syslak, andre en Hans f.1791.

Ingen Hans født med far Einer/Eri er og finne mellom 1790-1805, Her har vel prester i Gulen rotet med etternavn.

Har sett i BB på gården Syslak, men finner ingen andre.

En åpen mulighet er, at det har bodd en dreng/familie der, som har hat navnet Hans/sønn Hans, men ikke selveier/bygsler.

Jeg mener her bruk Hans f. 1791.

PS Han var jo ca. 44 år når ble gift, så "panikkalder"

Yngste jenten heter Orlaug, dette er også en god pekepinn.

mvh Ottar

 

Endret av Ottar Eliassen
  • Takk 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ottar Eliassen skrev:

PS Han var jo ca. 44 år når ble gift, så "panikkalder"

 

Ifølge kirkeboken var han 35 da han giftet seg. Jeg synes det er rart hvis presten både tok feil av navn og alder. I tillegg vet jeg jo at det er en del feil i bygdebøker, jeg har selv funnet flere. Så hvis jeg ikke finner noe mer håndfast, tror jeg at jeg må avslutte denne grenen med Hans Mikkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ragnhild Tvedt skrev:

 

Ifølge kirkeboken var han 35 da han giftet seg.

Jeg vet fra Jevnaker sogn i Gran OPL at presten konsekvent satte for høy alder på kirkemedlemmer fra nabo-sognet Gran (eller så var det omvendt). Det er hevdet at dette ble gjort fordi presten hadde ikke adgang til fødselsårene i sine kirkebøker. Han brukte eget skjønn ved aldersfastsettelse på innflyttere. De hjemmehørende har fått korrekt aldersfastsettelse. I dette tilfellet var fokusperson Hans Mikkelson født i Lindås sogn HRD, men vielsen fant sted i Gulen SFJ.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid.

 

Alder på personer ved vielse, dåp av barn, ekteskap, dødsfall inn/ut flyttet av eldre dato kan det være  avvik på.

Det er her man må tenke og vurdere. Kryss sjekk opplysningene, la disse modnes. Tenk og vurder en tid før du spør om hjelp. (Bruk gjerne år)

Fint at du tar frem en slik ting.

Mangen har en vane å spørre uten å gå i kildene og se/lete/vurdere selv. Man blir ikke selvstendig av det.

Mons Michelsen Syslak f, 1791 er vel rett person her. Finnes det bevis for andre?

 

mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ottar Eliassen skrev:

Mons Michelsen Syslak f, 1791 er vel rett person her. Finnes det bevis for andre?

 

Jeg vil uansett ikke ta det for god fisk. Mange mennesker flyttet mye rundt. Jeg har mange i slekten som var født på helt andre steder enn de bodde senere. Mye av dette har vært oppdaget ganske tilfeldig, og mye med nitid leting. Så foreløpig vil jeg vente med å godkjenne denne personen - han het Hans, ikke Mons. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Ragnhild Tvedt skrev:

var født på helt andre steder

Jeg har også vært usikker på tydingen av føde- og oppholdssted.
Og derfor opprettet eget emne på forumet Tyding av skannede kilder.

Der sies det med sikkerhet at Hans Mikkelsons fødested var Syslak
"Hans Mikkelsøn Ungkarl,
Anne Hermunds Dr Pige"

"Syslak fødested,
Strømmen Op-
holdssed for begge..."

Det er opp til deg om du er overbevist ved dette, det var jo forumets meninger du etterspurte i utgangspunktet.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.