Gå til innhold
Arkivverket

Bryllupsoppføring i Hemnes 1834


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg å tyde oppføring 16 og 21 for viede i klokkerboken for Hemnes 1834:

https://media.digitalarkivet.no/view/2573/70052/26

 

I de samme oppføringene i Ministrialboka er det tilsynelatende samme kvinne for begge par:

https://media.digitalarkivet.no/view/2570/167

Kunne også tenkt meg en mening om stedet bruden kommer fra i oppføring #16 her. "Bierkaag"?

 

 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har forsøkt å tyde det viktigste her. Bakgrunnen til ønsket om tyding er spørsmålet i denne tråden:

Derfor er jeg mest interessert i hva det står i Klokkerboken på oppføring 21 om  Gidsken Gabrielsdatter. Her er mitt forsøk på tyding:

 

Pg. Gidsken

Gabels Dtr

38 Aar g:

Wa.... af

Herr P. Heltzen

foreldre Gabriel

Karen

 

(Ivar Anker Heltzen var sogneprest i Hemnes på dette tidspunkt.)

 

Veldig fint om noen kan bekrefte eller avkrefte mine forsøk, men om jeg ikke tar helt feil, betyr det at dette er Gabriel Olsens Gidsken og dermed er spørsmålet mitt i tråden over løst. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Er det noen som kan hjelpe meg å tyde oppføring 16 og 21 for viede i klokkerboken for Hemnes 1834:

https://media.digitalarkivet.no/view/2573/70052/26

 

I de samme oppføringene i Ministrialboka er det tilsynelatende samme kvinne for begge par:

https://media.digitalarkivet.no/view/2570/167

Kunne også tenkt meg en mening om stedet bruden kommer fra i oppføring #16 her. "Bierkaag"?

 

 

Om lag sånn...

I klokkarboka,

nr. 16:

"ungkarl Johan Pedersen Skjovstad(?) af Nesne præstegjld 30 Aar Waccineret ved forevist attest. Forøldre Peder og Ane."

"Ane Oline Nilsdat Hissivog(?),  Waccineret af Hr P Holten(?) foreldre: Nils og Gunnil."

 

nr. 21:

"Enkemand Nils Olsen Jamtli(?) 48 Aar gamel har haft de Naturlige Kopper. Forældre Ole og Elen"

"Pig. Gidsken (eller Gidskin?) Gabrielsdat. 38 Aar gl. Waccineret af Herr P Hellten(?). Forældre Gabriel, Karen."

 

presten:

nr. 16:

"ungk. Johan Pedersen | Skiefstad  Næsne sogn | 30 | Ole"

"Pige Gisken Gabrielsd. | Bionbervig | 38 | Gabriel Nilsen"

 

nr.21:

"Enkem. Niels Olsen | Jamtlie | 48 | Ole "

"Pige Gisken Gabrielsd. | Skonseng | 38 | Gabriel"

 

 

Det ser ut til at nokon har skrive litt feil, ja.

Vaksineringa var sannsynlegvis då dei var (små)barn - altså fleire tiår før.

 

Men.... desse to vigslene var i 1834 - og Gisken var "pige". Spørsmålet ditt (i lenkja) galdt vel ei vigsle i 1821.

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Ivar. Ja, det opprinnelige spørsmålet gjaldt en vigsel i 1821, men det var umulig å si hvilken Gisken som giftet seg da. Denne tydinga beviser at Gabriel Olsens datter Gisken giftet seg til en annen mann som «pige» og hun kan da ikke være den Gisken som giftet seg 1821. Siden jeg allerede har utelukket en annen Gisken på lignende vis, sitter jeg igjen med en Gisken - datter til Gabriel Fordelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.