Gå til innhold
Arkivverket

"Halfrid Hansdtr. Indre Hatlem" f. +/- 1775 i "Gulen" eller "Askvoll" (S. & Fj.), hennes dåp?


Svenn Ruskedal
 Del

Recommended Posts

I "Hyllestad" bygdebok under "Indre Hatlem" bruk 3 finner jeg sersjant "Hans Bårdsen Midt Takle" f. 1745 gift 1774 med enka på gården "Brithe Hermundsdtr."

 

Barnlöse, men "Hans" hadde en datter "Halfrid" f. 1775 g. 1793 m. "Jens Johannesen Skivenes".

 

"Halfrid Hansdtr. Indre Hatlem" konfirmeres 1789 i "Askvoll" v. side, så hun var nok födt ca.1772 : https://media.digitalarkivet.no/kb20070319630415

 

Her er de på "Skiveneset" i FT 1801 "Askvoll" : https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058400001764

 

Jeg sliter med og finne denne dåpen. Takk på forhand.

Endret av Svenn Ruskedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sven Hjortland skrev:

Er denne aktuell?

 

Name: Halfri Hansen
Gender: Female
Christening Date: 06 May 1775
Christening Place: , GULEN, SOGN OG FJORDANE, NORWAY
Father's Name: Hans Indreboe

 

Takk Sven, men den er sjekket ut og er en annen "Halfrid" mener jeg??. Faren hette "Hans Ivarsen Sognnes" og mora "Marie Hermundsdtr. Nesje" var en  söster til "Brithe Hermundsdtr." ovenfor. De hadde i alt 7 barn og "Halfrid" f. 1775 står det inget om i bygdeboka under "Indre Böe".

 

Hmm, undrer på om det har blitt noe feil med dåpsinnförsel her? Men om "Halfrid H. I. Hatlem" var födt 1775 så kan ikke hun vere konfirmert 1789, men om hun var födt 1772-73 ?

Endret av Svenn Ruskedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg har både Hermund Hansson Indre Bø, f.1763, og søsteren Christence Hansdtr. Indre Bø, døpt 20.1.1770, som forfedre, så har sett litt etter dåpen og lagt til noe, men Halfri, har jeg bare 1775 (er vel skrevet av fra bygdeboka). 

 

 

Endret av Svein O. Tislevoll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Svenn Ruskedal skrev:

Kom over denne her "Halfrid H. Hatlem" er dåpsvitne, mora "Lisbet" var den eldste av söskena på "Indre Böe" og var gift med "Ole Olsen Ytre Böe" : https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000007117954

 

Det jeg undrer på nå er om "Halfrid" var dåpsvitne til sin söster eller kusine "Lisbet" sitt barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger og tro att "Halfrid" på "Indre Böe" er den samme som på "Indre Hatlem" og att hun har blitt oppfostret hos sin tante "Brithe" og derfor har blitt nemnt som en datter til mannen "Hans Bårdsen".

 

Men så var det dette med "Halfrid" sin konfirmasjon 1789 da? Var det vanligt att man blev konfirmert vid 14-15 års alder på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Svenn Ruskedal skrev:

Jeg velger og tro att "Halfrid" på "Indre Böe" er den samme som på "Indre Hatlem" og att hun har blitt oppfostret hos sin tante "Brithe" og derfor har blitt nemnt som en datter til mannen "Hans Bårdsen".

 

Men så var det dette med "Halfrid" sin konfirmasjon 1789 da? Var det vanligt att man blev konfirmert vid 14-15 års alder på den tiden?

 

Jeg har nå sett på de 3 andre konfirmantene i 1789 og de er i flg. bygdeboken födte 1774-75, så da ser det bra ut for mig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.