Gå til innhold
Arkivverket

Sjømann Carl Christian Johnsen (Christiansen) fra Horten rømt til London 1876


Stian Myrabø Løkeberg
 Del

Recommended Posts

Sjømann Carl Christian Johnsen (Christiansen) skal i følge annotasjonsrullen for Horten innrulleringskontor ha rømt til London. Jeg trenger hjelp til å tyde hva som står under "Specielle Oplysninger" (anmerkningen) på nr. 426.

 

Link: https://media.digitalarkivet.no/view/42110/92

 

Han var født 27. september 1855 i Horten. Sønn av John Christiansen og Johanne Marie Henriksdatter. Jeg har ikke funnet ham videre. To år etter at han rømte fikk han en halvbror med samme navn, født 17. april 1879, slik at man skulle anta at han var død (i alle fall ikke tilstedeværende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Eit forsøk:

 

Efter xxx, datert

Drammen den 25/1 xx [77?], rømt

som anført fra Skpr. xxx

Lorentzen af samme Sted,

af xxx 6 xxx 55 xxx

Brinckmann

 

...dygtig, xxx op-

naaet fuldbefarenhed ved 27 xxx

xxx

Brinckmann

 

 

Duplikat av Ann.rullen manglar denne merknaden, men har med div. ref. til journalnr.:

SAKO, Horten innrulleringskontor, F/Fb/L0005: Annotasjonsrulle, 1868-1889, s. 90
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ru20090420690090


Uansett: Ingen opplysningar om eventuelt dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eit forsøk

 

Takk skal du ha. Det er virkelig ikke lett å tyde. Det står kanskje ikke noen detaljerte opplysninger som kan gi nyttige ledetråder i jakten videre, men ettersom han hoppet av i England så har jeg vært inne på tanken av at han deretter tok en Amerikabåt til enten Canada eller USA. Det var det jo en del som gjorde på den tiden. Det hadde vært utrolig spennende å finne ut hvor han ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det slik:

 

Efter Thingsvidne, dateret Drammen den 25/1 77(?) rømt som anført fra Skip. M. Lorentzen af samme Sted, af ham tilgode 6 Spd. 55 s. Brinchmann.

 

Værnepligtig, da ei opnaaet fuldbefarenhedesgraden ved 27 Aars Alderen. Brinchmann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Jeg leser det slik

 

Takk Else, det ser riktig ut. Slik jeg forstår det, påmønstret han "Drammenseren" den 11. august 1876 på vei fra Drammen til London og at han rømte mens skipet lå til kai i London den 11. september samme år. I anmerkningen kommer det frem at han fremdeles var vernepliktig (ettersom han bare var 21 år gammel) og at saken ble ført for retten (?) der et "Thingsvidne" den 25. januar 1877 berettet hva som hadde skjedd. Er det riktig? I så fall burde det vel finnes flere papirer om saken i tingboken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.