Gå til innhold
Arkivverket

Nyere bygdebøker for Strøm, Grue og Nord-Odal


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å friske opp gamle opplysninger om slektsgrenen min fra Nord- og Sør-Odal. Spørsmålet mitt nå er om det er kommet til nye kilder - les bygdebøker.

 

Årsaken til at jeg tror det finnes nye bygdebøker er jeg fikk hjelp av Odd Rudshaug som visstnok hadde i oppdrag fra kommunen å lage/ajourføre bygdebøkene for Sør- og Nord-Odal. Da fikk jeg et råutkast for de slektene jeg var på jakt etter. Dette var som nevnt for over 10 år siden og nå ser jeg at han døde i 2011.

 

Spørsmålet mitt er på en måte todelt, er det laget nye bygdebøker for området de siste 10-12 år og er forfatteren Rudshaug?

 

Jeg har forsøkt å se på listen over bygdebøker for Nord-Odal, men den er ganske vanskelig tilgjengelig for en som ikke kjenner den lokale geografi i detalj.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenkene som jeg har forsøkt uten å komme noe videre. Jeg ser imidlertid at jeg kanskje må ta kontakt med den lokale slektsekspertise for å komme videre. Jeg pleier å klare meg selv ganske langt, men hadde håpet at Rudshaugs arbeide var publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser på hjemmesiden til http://www.sor-odalslekt.no/  ser du en oversikt over nye og gamle bygdebøker i Sør Odal som er tilgjengelig.  Da det gjelder bygdebøkene i Nord Odal mener jeg å huske at alle de "gamle" bøkene er solgt ut, men de nye er å få tak i.   Det hadde vært en fordel at du spør hva de eventuelt mangler av opplysninger så er det mange flinke personer som sikkert kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif. Her er en liste som gir deg en oversikt over bygdebøker i Norge, jeg har lenket til Hedmark nedenfor. Under Nord-Odal finner du 8 bøker, men kun en bok som omhandler deler av Sand sogn ligger ute som e-bok som du kan bla i på skjermen, det er Kirkebys bok fra 1995

https://slekt1.com/index.php/bygdeboker/hedmark

 

Den direktelenken som finnes der, fungerer iallefall ikke for meg, et søk er bedre:

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008022104042

 

 

Av nyere bøker er det kun nevnt Bosetting og slekter gnr. 25-33 i Sand sokn forfattet Magnus Amdal i 2003, men ingen bøker etter 2000 er tilgjengelige som e-bok.

 

I Nasjonalbiblioteket ligger det dessverre bare Kirkebys bøker fra 70-årene for Mo sogn. Du kan legge inn et søk på nord-odal  i  https://www.nb.no/nbsok

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til Espen, Olaf og Trond Geir.

 

Supert, da har jeg mye å jobbe med. Jeg regner nå med at Rudshaug ikke fikk publisert noe før han gikk bort, dessverre og gir grunn til ettertanke mht. hva man selv har upublisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Leif Salicath skrev:

...gir grunn til ettertanke mht. hva man selv har upublisert.

Få det du har på trykk, og skriv gjerne et testamente som beskriver hva du ønsker skal gjøres med slektsmaterialet ditt den dagen du ikke er blant oss lenger. Det er nok utrolig mye som går tapt ved dødsfall, spesielt der firmaer kommer inn og rydder i et dødsbo, de kaster konsekvent alt som de ikke umiddelbart ser at har en salgsverdi. Arvinger er ikke alltid så mye bedre, og vi som har denne evigvarende hobbyen, er jo ofte litt opp i årene... :-)

Jeg sitter akkurat nå med hauger av usorterte gamle bilder, kort, brev og lapper med notater etter min nettopp avdøde mor, og jeg skjønner at jeg har en kjempemessig sorteringsjobb foran meg!

 

Og hvis Trond Geir Strandhaug leser dette; du har en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olaf

Du nevner bilder og der er jeg faktisk i mål. Jeg har scannet alt jeg har arvet pluss egne og har nå ca 10000 bilder. Disse har jeg, barn og barnebarn stor glede av for jeg har kopiert til ipadder hvor de er sortert pr år. Du aner ikke hvor morsomt barnebarna synes det er å se seg selv i alle gamle utgaver. Jeg har slitt mye med teknikken, men er altså i mål. Bildene går tilbake helt til 1850-tallet og det skyldes at jeg har Norges første fotograf i slekten. Bildene er sikret på eksterne disker  bl.a. en som "arvegods".

 

Slike volumer (over 50 GB) er uansett ikke aktuelt på "skylagring" og ikke stoler jeg på det heller. 

 

Når det gjelder slektsmaterialet så ligger det samme sted, men jeg noen 8cm arkivmapper som bør scannes inn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger på et konkret spørsmål.

Finnes det en gård Holt i Nord- eller Sør-Odal?  Jeg sliter med barna til Tor Bergersen Haug 1651-1716 gift med Mari Halvorsdatter Austvatn hvor noen nevnes med Holt og ikke Haug.

 

Det er ellers en gård Holt i Eidsvoll.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for info. Da skal jeg finne frem. Jeg forsøkte Wikipedia, men der var Holt ikke med i gårdsoversiktene og selv om jeg har sett Holt mange ganger i bygdebøkene fant jeg ikke gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trond.

 

Nei, dessverre, ingen bilder. Min nærmeste Odals-ane, en av mine oldeforeldre dro til fots fra Østmoen til Hafslund og kom aldri tilbake. Arne Sørensen 1823-1890 var 3 år da han ble adoptert av sin onkel Lensmann Ole Arnesen i Tune (moren Ragnhild Arnesdatter Rud sin bror). Derfra startet han en god karierre som endte med å bli skipskaptein og reder i Sarpsborg. Han har jeg bilder av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse personene¨¨

 

Arne Sørensen                                                             Født: 14. feb 1823 - Nord- Odal                      

 
Foreldre: Søren Findsen Østmoen, Ragnhild Østmoen (født Arnesdatter)
Søsken: Finn Sørensen Østmoen, Marte Sørensdatter Østmoen, Fredrika Sørensdatter Østmoen, Kari Hansen Morterud (født Sørensdatter Østmoen), Mari Sørensdatter Østmoen, Ragnhild Sørensdatter Østmoen, Ukjent Sorensen, Søren Sørensen Østmoen
Kone: Anne Birgitta Dorthea Sørensen (født Schou)
Barn: Arne Schou-sørensen, Ragnhild Schou Lintrup (født Sørensen), Louise Ambrosia Apenes (født Sørensen), Sigrid Schou Sørensen, Asta Schou Sørensen, Anna Birgitte Schou Sørensen, Fredrikke Schou Sørensen, Johan Fredrik Schou Sørensen, Carl Schou Sørensen, Ole Schou Sørensen
Endret av Trond Geir Strandhaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det også din slekt? Alt stemmer bortsett fra Ragnhild Schou Sørensen som døde 5 1/2 år gammel. En søster til Arne skal ha vært Olia f. 1818, men hun er usikker.

Alle døtrene ble godt gift. Det skyldes delvis at da Arne døde flyttet enken til Christiania og startet pensjonat for bedre stilte herrer som førte til ekteskap for alle de døtrene som ikke var gift da. (Sigrid med prost Christensen i Vestby, Asta med byråsjef Baastad, Anne Birgitte med brukseier og konsul Capjon og Frederikke med grosserer Brodersen).

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.