Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Albert Wilhelmsen / Albert Williamson på New Zealand


Terje Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har fått en nøtt i fanget og trenger noen tips til hvor jeg bør lete.

Nøtta kommer fra en fjern(?) slektning fra New Zealand  (angivelig bevist ved DNA test mellom ham og en annen fjern slektning i USA).

Jeg skriver det essensielle inn her (oversatt av meg):

 

"Albert Williamson er min oldefar. Han var født i Norge rundt 1890 ifølge kilder her i New Zealand. Historien forteller at han kom hit på en hvalfanger båt fra Norge sammen med sitt søskenbarn. Det var en kraftig storm på reisen og søskenbarnet ble skyllet over bord og druknet, men Albert overlevde.

I Alberts vielsesattest 1915 angir han farens navn å være William Williamsen (Wilhelmsen/Vilhelmsen?) og morens navn Anne Nelson. Han oppgir også å være født i Kragerø men om denne informasjonen er sann, er jeg ikke sikker på da Albert alltid holdt seg "under radaren" her i New Zealand og snakket aldri om familien eller Norge. Hvis vi spurte ham ble han veldig forstyrret og sa ingenting. Han unngikk politiet og myndighetene.

Hans datter fortalte meg at hans foreldre laget trepinner (familien var av romanifolket). Albert arbeidet hele sitt liv på verft og skipsdokker rundt Wellington. Han døde i 1965. Han fikk 12 barn (mest jenter). Den mørke huden kjennetegnet Albert. Jeg tror ikke Albert er hans egentlige navn, antagelig et navn han fant på for å skjule seg for myndighetene."

 

Jeg finner ingen som "passer" inn i folketellingen 1900 eller 1910 fra distriktet Grenland / Vestfold hvor hans store slekt holdt til. Som tidligere skrevet var det romanifolket og Barlin følget som Albert tilhørte.

En person som kanskje kan være aktuell, er Anton Vinther Wilhelmsen som er født 24. august 1891 på Skåtøy. Farens navn er Anders Wilhelm Nilsen og Sofie Simonsen. Det siste jeg vet om Anton er at han ble døpt 9. oktober 1907 i Tjølling. Jeg har ikke funnet ham seinere og tenker at han kanskje kan være "Albert".

 

Ønsker tips om kilder hvor man kan finne informasjon om hvalfangere, spesielt de som døde underveis.

Kanskje noen vet noe om Anton Vinther som gjør at jeg kan avskrive ham?

 

Med vennlig hilsen

 

Terje Rehn Holm-Johnsen 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary.

Takk for linken.

Dette er hva min fjerne slektning har postet for 5 år siden. Ikke så mye nytt der  annet enn at han kanskje emigrerte i 1907. Det var jo det året Anton Winther ble døpt i Tjølling. Kan jo være en tilfeldighet men jeg tror jeg skal leite litt rundt dette området og se om det dukker opp noen interessante funn i Larvik / Sandefjord området. Området er jo også interessant mtp hvalfangst.

 

Mvh Terje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne ulykken var i 1917,kan det ikke være samme Albert som i New Zealand.

Han giftet seg der i 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette var interessant da dette jo er slekt, men har ingenting med vår Albert å gjøre. Han ble gift på New Zealand i 1915 i følge min slektning der nede.

Takk for linkene Grethe.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary.

Ja, jeg kom til den samme konklusjonen.

Grete, Ja Skåre kan det være men andre barn rundt ham i familien ble døpt rundt Skåtøy i Telemark, seinere i Bamble og så i Vestfold.

Ser også at det i sjøforklaringen står et spørsmålstegn ved fødestedet.

 

Mvh

Terje

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en slektning?? 

Nr. 32

Vestfold fylke, Tjølling i Tjølling, Lysningsprotokoll nr. 1 (1919-1950), Lysninger 1936, Side 53
https://media.digitalarkivet.no/view/7284/56

 

Nr. 49

Vestfold fylke, Tjølling i Tjølling, Ministerialbok nr. 11 (1924-1943), Viede 1936, Side 320
https://media.digitalarkivet.no/view/52549/279

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, dette er slektninger av "Albert", Arthur og Anton Wilhelmsen. De er alle av Barlin følget som har etterkommere fra Mandal i Sør til Toten (samt USA og tydeligvis også New Zealand).

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sistnevnte person som Grethe postet er jo også en nøtt. Finner ikke dåpen hans og i mine papirer skal han ha en annen far (Josef Nilsen).

Finner ikke konfirmasjonen på Skåtøy, den er ikke skannet.

 

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.