Gå til innhold
Arkivverket

Marte Høgnesdatter Holt (i Eidsvoll), gift 2. m/Anders Finnsen Ekornhol


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Marte Høgnesdatter Holt gift 1) 27.jan.1735 med Lars Sørensen (Austvatn/N.Berg) i Nord-Odal død 1743 i Garvik. Hun ble 2. gift med Anders Finnsen (Findsen) Ekornhol 27.apr.1744. Han var født c1719 i Ekornhol og død 1777 i Kalmosen, Østmoen, Nord-Odal.

 

Jeg ser i Nord-Odal Bygdebok Bind I av Birger Kirkeby https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008022104042

at Marte skal være født c1704 og død i 1773. Imidlertid har jeg fra andre kilder at hun ble født c1710 og død i 1792.

 

Da hun fikk barn med begge ektemenn, hhv. fra 1735-1741 og 1745-1747 så passer det kanskje best med det siste fødselsåret. Det burde være mulig å finne data om hennes død og ihvertfall om hun var død eller levde da siste ektemann døde i 1777.  Hvor finner jeg evt. skifte etter ham? Eller en annen kilde.

 

Det er mulig at det bare er skrivefeil i bygdeboka. Jeg ser at der er det nevnt at Martes søster Kirsti også lever fra 1704 til 1773. En tredje søster Åse, er nevnt f. 1725 og død i 1802, men det kan jo ha vært mange flere søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen notater om Høgnes barn, de er ikke fra primærkilde. Jeg husker ikke hvor de kommer fra, men de stemmer kanskje bra likevel.


Høgne Gunnersen ble født på Føsker, Nord-Odal, Hedmark, sønn av Gunner Amundsen og Kirsti Høgnesdatter.

Var på Føsker i 1701, kom til Holt i Eidsvoll, døde på Holt i 1730.
Høgne Gunnersen gm Anne Nilsdatter, datter av Ridder Nils Sørensen og Maren Andersdatter i Eidsvoll.

 

Barn av Høgne Gunnersen og Anne Nilsdatter:

  •       Nils Høgnesen d 1745 (?)
  •       Kristoffer Høgnesen
  •       Mari Høgnesdatter
  •       Anne Høgnesdatter
  •       Helvig Høgnesdatter
  •       Kirsti Høgnesdatter f 1704, d 1773
  •       Marte Høgnesdatter
  •       Gunner Høgnesen f 1723, d 1781
  •       Åse Høgnesdatter f 1725, d 1802
     
Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten apropos ang denne "Ridder Nils Sørensen". Jeg stammer også fra ham og undersøkte for noen år siden hva slags "ridder" dette kan være.

Det viste seg å være den simpleste form for "ridder", nemlig en rytter - fra Skanderborgske compagnie så vidt jeg husker akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Anders døde i 1777 på Østmoen, nederst h. side. https://media.digitalarkivet.no/kb20070603220009

Marte Hougnesdt. Østmoen døde i 1792 82 år gammel. Venstre side venstre kol. https://media.digitalarkivet.no/kb20070603220101

 

Tusen takk, Berit.

Så det var der de var.

En liten detalj; jeg ser at Marte begraves mellom 4. tri (1. juli) og 3. juli. Når jeg ser på rekkefølgen av intro., vielse, dåp og begravelse så tror jeg at hun begraves 1. juli, men det er selvfølgelig litt pirk, men greit å få bekreftelse fra fagkunnskapen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Jeg har noen notater om Høgnes barn, de er ikke fra primærkilde. Jeg husker ikke hvor de kommer fra, men de stemmer kanskje bra likevel.


Høgne Gunnersen ble født på Føsker, Nord-Odal, Hedmark, sønn av Gunner Amundsen og Kirsti Høgnesdatter.

Var på Føsker i 1701, kom til Holt i Eidsvoll, døde på Holt i 1730.
Høgne Gunnersen gm Anne Nilsdatter, datter av Ridder Nils Sørensen og Maren Andersdatter i Eidsvoll.

 

Barn av Høgne Gunnersen og Anne Nilsdatter:

  •       Nils Høgnesen d 1745 (?)
  •       Kristoffer Høgnesen
  •       Mari Høgnesdatter
  •       Anne Høgnesdatter
  •       Helvig Høgnesdatter
  •       Kirsti Høgnesdatter f 1704, d 1773
  •       Marte Høgnesdatter
  •       Gunner Høgnesen f 1723, d 1781
  •       Åse Høgnesdatter f 1725, d 1802
     

 

Tusen takk, Olaf.

Nå har jeg fått tilgang til en pdf - utsnitt av Eidsvoll bygdebok fra Lars Ove (stor takk til ham) hvor matrikkelgården Holt (nr. 182 i Eidsvoll) er omtalt. Her er kjente eiere tilbake til 1394 nevnt, bla. pussig nok flere av mine andre aner Johan Krefting og Anders Simonsen. Nevnte Nils Sørensen var rytter som kjøpte gården kontant. Han kom fra Skanderborg len i Jylland f. ca 1640 og gift med Maren Andersdatter (som nevnt ovenfor). Han var bruker fra 1682 til 1694 da han døde. Skifte 4/6 1695. Barn: Anne. Kona hadde utenfor ekteskap en sønn Christopher Thrane. Svigersønnen Høgne Gunnersen kjøpte i 1705 ut halvbroren Christopher Thrane så han ble eier av hele Holt.

 

Barna til Høgne og Anne er i skiftet etter Høgne 8/9 1730 i følgende rekkefølge: Nils, Gunner, Kristoffer, Kirsti, Mari, Marte, Anne, Helvig og Åse.

 

Christopher Thrane er interessant for meg da Thrane er en viktig slektslinje. Jeg har en med samme navn, nemlig tjener hos oberst Richelieu, Christopher Hannibalsen Thrane f. ca 1672 gift 1.sep.1696 i Bragernes med Maren Olsdatter med flere barn der. Han er sønn av korporal Hannibal Samuelsen Thrane 1640-1678 som er sønn av prost og sogneprest i Nes på Romerike, Samuel Paulsen Thrane og Bendte Jacobsdatter Hiorth. Kan nevnte Christopher væren noen annen?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holt er jo interessant for meg også, men på et mye senere tidpunkt. Min mors pikenavn var Troberg, som er navnet på en frasolgt plass fra Holt oppe ved Holtdammen, like ved siden av saga. Den ble engang ble kalt Holtløkken, senere Trobergløkken og sist bare Troberg. Da den ble solgt fra Holt, var vel ingen av dine etterkommere der lenger, vil jeg anta, en nokså beryktet sersjant eide Holt dengangen...

Forøvrig ligger de gamle bygdebøkene for Eidsvoll tilgjengelige som e-bøker i Nasjonalbiblioteket (gamle søkesider:  https://www.nb.no/sok/) De er veldig mangelfulle med tanke på personoversikter, da kun et lite antall husmannsplasser er nevnt med beboere. Men alle gårdene er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også annen slekt enn Holt i Eidsvoll og klok av skade så sjekker jeg alltid ut litt fjernere slekt fordi det var mer enn vanlig å bli gift med tre eller firmenninger. Da er det dumt å ikke se grundig på de senere slektsledd.  At også Christopher Thrane dukket opp løste et gammelt slektsproblem for meg. Hans mor var ukjent, men var altså min 4tip Anne Nilsdatter Holt.

 

Jeg ser for øvrig at det er få som heter Troberg og da kun i relativt ny tid. Oscar er vel den eldste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en svensk kobbersmed på Eidsvoll Verk ved navn Johan Troberg som ga navn til stedet, forøvrig uten noen kobling til familien som brukte navnet senere. Anne Haagine Halvorsdatter som døde i 1898, og hennes sønner Ole og Gustav var de første som brukte Troberg som etternavn, og det er vel bare et tyvetalls familiemedlemmer som bruker navnet idag. Noen få andre som bruker navnet i Norge, er stort sett av finsk eller svensk opphav.

Sender deg en pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei.

Vet denne diskusjonen var for lenge siden, men har kommet til disse menneskene akkurat nå, og vil gjerne legge til/korrigere noe og ta en oppsummering:

 

Marte Høgnesdatter Holt fra Eidsvoll (ikke Føsker slik det står i Nord-Odal bygdebok, hennes far kom derfra), f. 1713, begr. 1. juli 1792 (79)

Gift 1. gang 27. januar 1735 med enkemannen Lars Sørensen Garvik (født på Berg, oppvokst der og på Austvatn, Nord-Odal), dt. 13. mars 1698, begr. 29. september 1743 (45)

Gift 2. gang 27. juli 1744 (trolovet 27. april 1744) med enkemannen Anders Finnsen Ekornhol, dt. 30. juli 1719, begr. 16. februar 1777 (57)

(Litt usikker på vielsesdatoen i juli 1744: https://media.digitalarkivet.no/view/9142/21, men tror det må være 27.)

Marte og Anders flyttet fra Garvik til Kalmosen, Østmoen, Nord-Odal. Begge døde der, og de kalte seg Østmoen.

 

Martes alder (farens skifte i 1730):

https://media.digitalarkivet.no/view/76083/6017

Marte gm Lars Sørensen (brorens skifte 1737):

https://media.digitalarkivet.no/view/76083/6021 (se s. 2)

Marte gm Anders Finnsen (morens skifte 1745):

https://media.digitalarkivet.no/view/76083/6023

 

Marte må ha vært på Føsker hos sin slekt der, kanskje i tjeneste, for når hun gifter seg første gang med Lars, kaller hun seg Føsker:

https://media.digitalarkivet.no/view/9141/240

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8. søndag etter Treenighetssøndag Dominica Trinitatis = 19. juli i 1744

9. søndag etter Treenighetssøndag Dominica Trinitatis = 26. juli i 1744

10. søndag etter Treenighetssøndag Dominica Trinitatis = 2. august i 1744

 

https://media.digitalarkivet.no/view/9142/21

 

Kolonnen til venstre sier øverst 8. sønd. etter Trinitas (19. juli)

Videre nedover kommer datoene 26., mulig 27. og så mulig 28.

Neste kolonne øverst sier 9 sønd. etter Trinitas (26. juli) før det et par hendeleser nedenfor sier 10 sønd. etter Trinitas (2. august)

 

Det må jo bety at det som står øverst i kolonne 2, er uteglemt fra den venstre kolonnen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Turid Fallet skrev:

Dette kan være i forskjellige kirker.

 

Ja, presten i Odalen (Strøm prestegjeld) hadde hele fem kirker å holde rede på (Strøm, Oppstad, Ullern, Sand og Mo), så når det var mange vielser og barnedåper så tok han hverdagene til hjelp 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg blir tilgitt for en kommentar som havner litt på siden av Leif Salicaths spørsmål om Marte Høgnesdatter, men grunnen til at jeg hadde notater om familien er at jeg også har en Marte Høgnesdatter som jeg i sin tid lette etter. Hun var født i 1785 i Nord-Odal, tjente i FT1801 på gården Holt ved Sand i Nord-Odal, ble gift med Ole Nilsen Føskerbråten i 1812. Sønnen Hans var bosatt på Holtgrinden i Nord-Odal. Så her er også en blanding av Marte Høgnesdatter, Føsker og Holt, men en generasjon eller to senere. Dette er forfedre til min bestemor Dagmar, som ble gift med Senor Troberg fra det som opprinnelig var Holtløkken i Eidsvoll. Mye Holt som møtes her!

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.