Gå til innhold
Arkivverket

Niels Nielsen født ca 1751 i Vang eller Furnes på Hedemarken


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Jeg har kilder på denne linja tilbake til ekteskapet mellom Niels Nielsen og Mari(t) Christophersdatter som gifter seg i 25.3.1784 (https://media.digitalarkivet.no/kb20070512890563)

Jeg finner de igjen i FT 1801 på Høxnes i Vang (https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058235001505).

 

Niels og Mari får bla sønnene Niels og Christopher, der jeg er etterkommer etter Niels.

 

Har nå sittet og lett i KB for Vang men sliter med å finne en Niels som passer. Den eneste jeg finner er en Niels døpt 8.10.1752 - Dom 19 p Trinit (https://media.digitalarkivet.no/kb20070512890290)

 

Når jeg går inn på Stor Ihle i Furnesboka så er dette i følge denne boka ikke rett person og da dinner jeg rett og slett ikke flere som kan passe inn. Er det andre som har vært borti denne slekta? 

 

mvh

 

Stein-Ole Kjær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Stein Ole Kjær

    30

  • Rune Hårstadsveen

    3

  • Astrid K. Halleraker

    28

5 timer siden, Stein Ole Kjær skrev:

Er det andre som har vært borti denne slekta? 

For å svare helt bokstavelig, så er det fem slektssider på MyHeritage med Niels Nielsen f. 1750* g.m. Mari Christoffersdtr. Bare én av disse har oppgitt hans far, men dessverre så står det

bare Niels Vold (Wold). Den ansvarlige slektsgranskeren har ikke kommet videre.

TreffNilsNilsen.JPG.97a008bcc68192cb8fe53cebcf30f89d.JPG

Så står det på N. N.

image.png.92ee77a42c99deb5abac8806d692c035.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv denne linken https://www.myheritage.no/site-family-tree-206462161/lovbak

og i feltet "Finn en person ..." skriv Niels Nielsen Vold.

Når han vises (er i fokus) i diagrammet er det en kontur langs rammen. Så klikker du på image.png.29ba4dd287b3dc75cdbd7a6f11162776.png ytterst mot venstre. Der står det barneliste og kanskje mer. Nederst på siden er det en sirkel med en pil som du kan klikke på for å få et fugleperspektiv av hele slektstreet. Så brukes piltastene for å komme laangt til høyre, der finnes den antatte broren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at denne rett og slett er håpløs. Jeg har skrevet følgende inn i notatfeltet for flere år siden og sjekket igjen nå: "Niels bodde i 1784 på en Vollsgard Opplysning fra Vang-boka I FT1801 var han bonde og gårdbeboer på Høxnes i Vang". Det første er tatt ut fra Vang-boka som Odd Stensrud har skrevet. Det er flere Voll-gårder i Vang, slik at jeg tror han kan ha opphavet sitt i Vang eller Løten, like gjerne som Romedal. Dett også fordi det står Niels Nielsen Wold i KB ved ekteskap. Ville trodd at presten hadde føyet til "i Romedal" om det var en Wold-gård derfra han kom. Men dette blir ren gjetting.

 

Vil tippet at foreldrene til Niel heter Niels og Kari eller Niels og Sofie ut fra oppkalling slik det ser ut som om de har bedrevet på de første sønnene og den første datter.

 

Stein

Endret av Stein Ole Kjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Stein Ole Kjær skrev:

Ser ut til at denne rett og slett er håpløs.

Nei, håpløst er det ikke. Fikk du til å åpne MyHeritage-siden? Niels Nielsen kjøpte et bruk, det betyr kanskje at han arvet penger og at han er nevnt i et skifte som arving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Stein Ole Kjær skrev:

Jeg kom inn på slektstavle med der stoppet det.

Dette ser ut til å ta tid, og det kan bli arbeidskrevende. Løvbak Web Site har et felt øverst til høyre image.png.5c95bd2a757cbd65b099bdf31675178b.png der du skriver inn Niels Nielsen Vold.

Dessverre så finnes det ikke et fiks ferdig svar på hvem hans foreldre var. Men ved å følge fremgangsmåten beskrevet ovenfor, ved å studere en mulig bror, så gir det muligens noe støtteinformasjon. Jeg er ikke så kjent med kildene i HED at jeg kan hjelpe deg videre. Du kan de metodene slektsgransking innebærer, spørsmålet er om du har tid og lyst til å gjøre denne store oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kjent; en oppsummering:

 

Niels Nielsen Wold og Mari(t) Christophersdtr vielse Vang HED 25.3.1784
Forlovere: Gulbrand Trøsterud og Niels Lille Dørum
---------------------
FT 1801 Høksnes Vang, husstanden er
Niels Nielssen 50 år husbonde (dvs. selveier)
Mari Christofersdtr 45 år
Barn:
Marte Nielsdtr 16, i flg. Vang-boka f. 1784 på Dæli, "se Lier"
Christofer Nielssen 15 år, i flg. Vang-boka f. 1785 Dæli-eie. Døpt 30. okt 1785
Niels Nielssen 12 år, i flg. Vang-boka f. 1788 Rye. Døpt 20. okt 1788
Peder/Per Nielssen 9, i flg. Vang-boka f. 1791 Myr
Kari Nielsdtr 6, i flg. Vang-boka f. 1794 Lageråa
Sophie Nielsdtr 3, i flg. Vang-boka f. 1798
+ yngstemann:
Ole Nielssen, i flg. Vang-boka f. 1801

Øvrige "Bægge første ægteskab. Nyder ophold paa gaarden"
Halvor Olssen 77 år
Else Pedersdtr 77
-----------------------
En slektsside mener at Christoffer Nielsen Wold f. 1761* kan være bror til Niels.
Christoffer Nielsen Wold 1761* g.m. Lisbeth Christiansdtr f. 1758

Barn:
Herman Christoffersen Wold
Kristine Christoffersdtr Wold
Niels Christoffersen

-------------------------

På 22.3.2018 den 22.35, Stein Ole Kjær skrev:

Vil tippet at foreldrene til Niel heter Niels og Kari eller Niels og Sofie ut fra oppkalling

eller Niels og Marthe. Eldste barn Marthe født før-ekteskaplig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kontakt med de som har slektssider, men de vet ikke hvor de har fått opplysningen ang. den broren som skulle ha vært organist og skredder fra. Jeg har kontaktet en som har god oversikt over Romedal og venter på svar. Ut over det så tenker jeg så det knaker på hvordan jeg ellers skal angripe dette. Et spørsmål som dukker opp er det som blir skrevet i Vangsboka om at Niels Nielsen kjøpt Høxnes. Hvor kom pengene fra?

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Stein Ole Kjær skrev:

Ut over det så tenker jeg så det knaker på hvordan jeg ellers skal angripe dette.

Velbrukte metoder i slektsgransking gjelder vel også for din anetavle. Forlover til Niels med navn Gulbrand Trosterud. Det er en gård Trosterud i Nes HED.

Bygdeboklink https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2007111201092

med Trosterud som starter på s. 315. Men jeg finner ikke navnet Gulbrand på disse sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sittet med dette og også studert ekteskapsinnførselen fra 1784. Når jeg ser på skrivemåten på den Gudbrand du gir etternavnet Trosterud - tror du ikke dette i stedet er Presterud? Hvis du ser på linjene under så finner du Todderud og Pedersen. Ser jeg på P'en i Pedersen så stemmer den bedre med første bokstav i etternavnet til Gudbrand. Hvis dette er Presterud, så havner vi i Vallset Sogn. Der er den eneste gården med dette navnet på hedemarken.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stein Ole Kjær skrev:

tror du ikke dette i stedet er Presterud?

image.png.a885ce4cb58d5f055c88fab7ab80ade2.png

Det synes som du har rett i denne tydingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig ser vi i fadderlistene etter mer informasjon om foreldrenes slekt og familie:

 

Barnedåper Hedmark, transkr. KB Foreldre Niels Nielsen og Maren/Mari Christophersdtr
Kildeliste
-------------------------------------------------------------------------------
Vang 02. mai 1784 MARTA sted Dæli
Faddere:
Helge og qv. bosted Lag.
Knud og qv. bosted Grubol
M(?) bosted Dæli

 

Vang 30. okt 1785 CHRISTOPHER sted Dælieie
Faddere:
Jens og qv. bosted Myhr
Ole og qv. bosted Blyestad
Anders bosted Dæli

 

Vang 20. okt 1788 NIELS sted i flg. Vang-boka Rye
Faddere:
Lars og qv. bosted Ingeberg
Tienestedreng

 

Vang 16. okt 1791 PEDER sted Myhr
Faddere:
Ole og hustrue bosted Dæli
Jens og hustrue bosted Myhr
Embret Nielsen bosted Blystad

 

Vang 30. nov 1794 KARI sted Lageraaen
Faddere:
Ole og qv. Dæli
Anders og qv. bosted Lageraaen
Embret bosted Nyhus

 

i flg. Vang-boka 1798 SOPHIE

(finner ikke denne dataposten i transkr. KB)

 

Vang 23. aug 1801 OLE sted Grytting
Faddere:
Christopher Siversen og qv. bosted Grytting
Ole Olssen og qv. bosted Dæhlie
Embret Nielssen bosted Immislund

 

En person som går igjen her har samme farsnavn som Niels, nemlig Nielsen, fornavn Embret. Endelig et fornavn som

det ikke var så mange av, det gjør leting mindre arbeidsomt. Hva syns du? Er det verdt å granske denne Embret Nielsen

i den tro at han var farbror til disse barna som ble døpt? Familien flyttet ofte, og naboer som faddere blir ikke med videre.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid, skal prøve å t tak i denne Embret Nielsen. Tror det kanskje kan være noe av det eneste å gå etter foreløpig. Takk for at du "vekker" meg. Fikk 9 valper her på onsdag så tankene er litt over alt, selv om jeg faktisk sitter foran maskina med disse spørsmålene mens jeg passer på :-)

 

God Påske forresten.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fant han. Tenkte jeg skulle ta en titt i KB i Vang, Stange, Nes og Romedal for å se om jeg kan finne noen som ligner.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette siste oppslaget er rett familie, så stemmer det med bosted for den antatte broren Embret, som var registrert snekker i lensmannens arkiver, se

perm.jpg.42a88174d573483ded6f8e7000730296.jpg

 

For å gjøre funnet ditt lettere å lese

Avskrift Romedalboka I s. 624 under Løken østre
Nils Andersen Nyhus, Vang, g.m. enka Eli Tjøstelsdtr, Løken østre,
f.o. 1718. De brukte garden til 1756 og flyttet senere til Trondhus, Vang.

 

Det er ikke et bevis og for tidlig å konkludere med noe, men snublende nær

å tenke at ungkar og snekker Embret Nielsen Nyhus har et familiebånd til Nyhus.

Der ble hans far Niels født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronologisk, se en gang til på oppslaget i Romedalboka

image.png.c742264b88508847f1401b26db92fda1.png

Nils og Eli ble gift i 1752 eller senere, i alle fall før 1756. Og første sønn Embret ble vel oppkalt

etter Elis første ektemann Engebret. Da må din Niels ha blitt født i Romedal etter Embret men

før 1756, og ikke 1751 slik som opprinnelig beregnet.

 

En begravelse

image.png.a4daa34b88c435ff2d140d936e0e8f1f.png

Om vi bare kunne finne et skifte etter Nils sin far, der vil det stå arvinger. Men din Niels kjøpte et bruk før 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Niels Nielsen kjøpte Høxnes i Vang i 1799. Byttet senere til seg Grytting. Har tenkt litt på dette. Litt ukjent med eiendomsoverdragelser på den tida, men tenker at han måte ha noen riksdaler selv - eller var det bare å stille sikkerhet så fikk man kjøpt?? Om han hadde penger, så må han ha kommet til de pengen på et vis.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.