Gå til innhold
Arkivverket

Ekte født eller født utenfor ekteskap ? Hvor ble det av foreldrene Erik Eriksen og Marthe Johansdtr ?


Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Johan Eriksen født 1 januar 1814 og døpt 2 januar 1814 i Stange SAH, Stange prestekontor, K/L0008: Ministerialbok nr. 8, 1814-1825, s. 9-10
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603150189.

URN:NBN:no-a1450-kb20070603150189.jpg

 

 

Foreldre Erik Eriksen og Marthe Johansdtr gifter seg 25 februar 1815 i Stange SAH, Stange prestekontor, K/L0008: Ministerialbok nr. 8, 1814-1825, s. 379-380
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603150307 

URN:NBN:no-a1450-kb20070603150307.jpg

 

 

Johan Eriksen født 1814 gifter seg i 1840 med Olia Olsdtr SAH, Stange prestekontor, K/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1835-1845, s. 206
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070122340408 

URN:NBN:no-a1450-kb20070122340408.jpg

 

Johan Eriksen finnes ikke som konfirmert i Stange ( kanskje jeg har oversett han ? ), selv om det står at han er født og oppholdt seg i Stange ved vielsen i 1840.

Foreldrene Erik Eriksen og Marthe Johansdtr har jeg heller ikke klart å finne etter vielsen 25 februar 1815 i Stange.

Jeg har lett ganske mye etter foreldre og konfirmasjonen til Johan Eriksen f 1814 i håp om å finne litt mer ut om, hvor det ble av foreldrene. Moren Marthe Johansen, har foreldrene Johan Borgersen og Berte Eriksdtr. Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Marie Stephensen skrev:

Johan Eriksen finnes ikke som konfirmert i Stange ( kanskje jeg har oversett han ? ), selv om det står at han er født og oppholdt seg i Stange ved vielsen i 1840.

Johan ble muligens konfirmert i et annet sogn, det skjedde av og til når en person arbeidet som tjener der.

 

13 timer siden, Marie Stephensen skrev:

Foreldrene Erik Eriksen og Marthe Johansdtr har jeg heller ikke klart å finne etter vielsen 25 februar 1815 i Stange.

De kan ha flyttet eller hatt folge hos et av barna i et annet sogn, og begravet der. Muligens finnes de oppført som faddere i Stange, og kanskje står de oppført som utflyttede. Bygdebøkene for Hedmark omtaler bare delvis husmenn. Og i tillegg var de svært mobile, bodde korte perioder på hver husmannsplass. En fullstendig barneliste med bosted for hver dåp, forteller om foreldrenes flyttemønster de første årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har skrevet Saxlund som etikett, og det stemmer med bosted i dåpsoppføringen. Med hjelp fra forumet Tyding av skannede kilder, så fremkommer det tittel SKREDDER og at en av fadderne bodde på Skreperud. Disse opplysningene gir støtteinformasjon når vi/du skal finne forfedre. Erik Eriksen var altså husmann og skredder. Det er noen ganger nyttig å liste fadderne for å se om de er i familie med barnets foreldre.

 

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og tyding ! Jeg er nok litt rusten i form av å ha gode overskrifter, så tar det til etterretning :-)

 

Det jeg ikke forstår helt er : det står ikke noe om uekte født i dåpen 1814, da ville det kanskje ha kommet frem mer om far ?? Konfirmasjonen som ikke finnes, selv om han skal ha bodd på Stange hele tiden, kanskje bodd hos besteforeldre ? Finner ingen søsken av Johan Eriksen f 1814. Jeg føler det er noe som ikke stemmer helt, men jeg kan ta feil.

 

Jeg har sjekket ut og innflyttet, jeg har sjekket konfirmerte, døde osv også i sognene rundt.

Eneste som jeg tenkte på av fadderene, er Niels Hestneseie, kan Niels være tvillingbroren til Michel Eriksen som er å finne på i FT 1801 Raavangen. Da Johan Eriksen f 1814 også er på Hestneseie når han dør 1891. Johan Eriksen er i FT 1865 på Storsveen søndre.

Ser at det er mange Erik Eriksen født rundt 1790 som er i FT 1801 på Vinger. 

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Ja det har jeg gjort og har søkt mye. Har sett at andre som har søkt etter samme personer, har heller ikke funnet noe mer enn det jeg har.

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen teorier om : Johan Eriksen er siste barn i barneflokken og foreldrene er gift en stund før ? Siden Johan Eriksen kan oppfattes som ektefødt ut i fra kirkeboken 1814. Jeg har også sett at Presten har forvekslet noen navn, kan det også ha skjedd her på far Erik Eriksen. Det blir bare hypoteser, så må kanskje forholde seg til kirkeboken, før man eventuelt skulle finne noe mer.

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Johan var f 1 jan 1815,ikke 1814.

https://media.digitalarkivet.no/view/9124/6

 

Takk for svar ! Mistanke om det, siden dåpen var ført langt ut i året eller først i 1815, side 9-10. Ville tro at han var født utenfor ekteskap uansett, da vielsen til foreldrene var 25 februar 1815 ???

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ! Har sjekket og Marthe Johansdtr har jeg funnet forfedre til (Johan Borgersen Saxlund ), men ikke funnet henne igjen etter vielsen i 1815. Erik Eriksen er ikke funnet før fødsel og heller ikke etter vielsen i 1815. 

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marthe Johansdatter var 23 år ved vielsen i 1815.Da må hun være født ca 1792.

 

 

Ser at Marthe som var datter av Johan Borgersen på Saxlund var 13 år i 1801.

Født ca 1788.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010417&gardpostnr=116&personpostnr=2011&merk=2011#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har lett i konfirmasjoner etter Erik Eriksen også vielser for å utelukke de som er mulige kandidater født rundt 1790 og har funnet ut at kandidatene som er mulige født i Stange gifter seg med andre. Men jeg har funnet en Erik Eriksen som hadde sitt 3 leiemål i Vang, tror det var i 1822 og anmeldt til fogden. Men utelukket han da det ved den dåpen ville ha stått gift mann antar jeg, det gjorde det ikke. Selvfølgelig kan det være noe jeg har oversett eller satt meg fast i et spor :-)

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ser at Marthe Johansdatter Saxlundseie ble konfirmert 17 nov 1803.

https://media.digitalarkivet.no/view/9118/126

 

----

 

Marthe Johansdatter sin alder ved vielsen i 1815 var 23 år.

 

Hvis det var  samme Marthe som bodde på Saxlund i 1801,skulle hun ha stått med alder 27 år ved vielsen i 1815.

 

Er enig i det, men, det er flere årstall og navn som ikke stemmer med folketellinger, prestens innførsel osv...

Et eksempel på det er dødsfallet til Johan Eriksen i 1891hvor det står at han er født 1812, hans kone Olia Olsdtr f 1821 dør 1 måned etter sin mann og der står det født 1819. Har sett presten glemme ved fødsel, fars navn og litt annet. Og vil tro at 23 også kunne vært 28 ?? 

 

Derfor hadde det vært fint å finne Konfirmasjonen til Johan Eriksen f 1814/1815?, for å sett hva som hadde stått der. Den finner jeg heller ikke. Kanskje presten har glemt å føre han inn ???

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

(resten greier jeg ikke å tyde.

Det står Skredder (Skreder), fra eget emne under Tyding av skannede kilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Det står Skredder (Skreder), fra eget emne under Tyding av skannede kilder.

 

Tusen takk ! Erik Eriksen er da skredder, og jeg tenker da, kunne de ha reist innover mot Christiania...

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finne dødsfallet til Johan Borgersen og kona hans.

Kanskje dødsmelding vil vise hvor datteren Marthe befant seg.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Se innlegg 13,14,15 og 16 i dette temaet.

 

 

Hei igjen og takk for link :-) Her ser det ut som om det er funnet samme Marthe Johansdatter og Johan Eriksen Storsveen er samme paret som gifter seg i 1840. De er på Storsveen i ft 1865.

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Johan Borgeren med kona Berthe Erichsdtr og datteren Marthe Johansdtr. på Saxlund i 1801.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010417&gardpostnr=116&personpostnr=2013&merk=2013#ovre

 

Takker:-) Dette er Marthe jeg tror gifter seg med Erich Erichsen.

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.