Gå til innhold
Arkivverket

Ekte født eller født utenfor ekteskap ? Hvor ble det av foreldrene Erik Eriksen og Marthe Johansdtr ?


Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Jeg undres på om Hestnæsseie er en husmannsplass under en annen gård ??? Jeg har funnet ut at det finnes en Niels Eriksen som også får barn på Hestnæseie i 1830 årene, kan det være samme mann som er fadder i 1814/1815 tro ??? Sjekker det ut mer nå. En teori, Michel Saxlund som er forlover i 1815, kan det være tvillingbroren til Niels Hestnæsseie og igjen brødre til Erich Erichsen ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Eriksen født 1 januar 1814/1815 døpt 2 januar i Stange Hedemark. Født i eller utenfor ekteskap ?

Jeg finner ikke Johan Eriksen konfirmert i Stange eller omegn, jeg finner heller ikke foreldrene igjen etter dåpen av Johan Eriksen født 1814/1815 i Stange eller omegn.

Konfirmasjonen kunne kanskje ha gitt fler svar ? Når Johan Eriksen f 1814/1815 og Olia Olsdtr Hersjøen f 1821 Hersjøen døper sine barn, gir fadderne ikke meg noe mere svar. 

Kanskje det bare stopper med Erik Eriksen og Marthe Johansdtr, pga manglende innførsel i kirkeboka eller andre forklarlige grunner ?

Legger ved det eldste i denne slekts-grenen som jeg har funnet.

 

Johan Eriksen døpt 2 januar 1814/1815 Stange.     https://media.digitalarkivet.no/kb20070603150189 

Foreldre Erik Eriksen og Marthe Johansdtr Sakslund-eie

Faddere :

Kiel Andersen Tyljuen

Kiels Kone ( Marthe Johansdtr Ringnes-eie ? )

Niels Hestnes-eie ( Niels Erichsen Hestnes-eie ? )

Anders Hansen Skreperud.

 

Foreldrene til Johan Eriksen 1814/15 gifter seg i Stange 25 februar 1815.    https://media.digitalarkivet.no/kb20070603150307 

Erich Erichsen 25 år = 1790 og Marte Johansdtr Saxlund 23 år = 1792

Forlovere : Michal Saxlund ( Michal Andersen Saxlund ? ) og Jens Grimsrud

 

Fra Johan Eriksen blir født 1814/1815 til neste gang jeg finner han igjen, er når Johan Eriksen gifter seg med Olia Olsdtr Hersjøen f 1821.

11 desember 1840 i Stange, gifter Johan Eriksen 27 år = 1813 seg med Olia Olsdtr Hersjøen 19 år = 1821 https://media.digitalarkivet.no/kb20070122340408 

Forlovere : Borger Hestnes-eie ( Borger Simensen Hestnes-eie) og Christian Torve.

 

Barn av Johan Eriksen Storsveen/Hestnes-eie og Olia Olsdtr Hersjøen :

 

1. Martinus født 1841, dåp 9 januar 1842. Hestnæs-eie

Faddere :

Ole StorRee-eie ( Ole Olsen StorRee-eie? )

Anders StorRee-eie ( Anders Olsen StorRee-eie )

Haagen StorRee-eie ( Haagen Olsen StorRee-eie )

Sedsil Præstegaaarden ( Sedsil Andersdtr Prestegaarden )

 

2. Kristine født 1843, dåp 16 juli 1843. Hestnæs-eie

Faddere :

Niels Hestnæs-eie ( Niels Erichsen Hestnæs-eie ? )

Herman Trosvigen ( Herman Engebretsen Tosvigen )

Marthe Kornfritodden (Marthe Nielsdtr Kornfritodden ? )

Lisbeth Marken ( Lisbeth Pedersdtr Marken ? )

 

3. Dødfødt Drengebarn 1845

 

4. Ole født 1845 dåp 1 november 1846. Søndre Hestnæs-eie.

Faddere :

Halvor Krogsveen

Halvors kone Krogsveen

Kari Præstegaarden

Ole Regstad

Lars Store Ree-eie

 

5. Berte født 1848, dåp 17 juni 1849. Brændebakken.

Faddere :

Kari Helseth

Maria Viigs-eie

Eline Hersjøen

Jens Hersjøen

Ole Hestnæs-eie

 

6. Syverin født 1852, dåp 10 juli 1853. Nordre Hestnæs-eie.

Faddere :

Ole StorRee-eie

Lars StorRee-eie

John StoRee-eie

Maria Hjemstad

 

7. Even født 1854, dåp 15 april 1855. Nordre Hestnæs-eie.

Faddere :

Ole Hemstad-eie

Ole´s kone Hemstad-eie

Berthe Hemstad-eie

Lars Ihlie-eie

Halvor Ihlie-eie

 

8. Oline 1857, dåp 27 september 1857 Hestnæs-eie

Faddere :

Martinus Alm

Ole Lahlum

Olia Hestnæs-eie

Johanne Præstegaarden

Oliv Præstegaarden

 

9. Eline 1859, dåp 25 september 1859 Nordre Hestnæs-eie

Faddere : Marthe Midtskogen

Ingeborg Præstegaarden

Johanne Præstegaarden

Henrik Veen

Erik Gorovangen

 

10. Jens og Johan tvillinger født 1862, dåp 3 juli 1862. Hestnæs-eie.

Faddere :

Kari Olsdtr Storsveen

Oliv Eriksdtr Hestnæs

Christen Christensen Viks-eie

Even Engebretsen Labben

Christopher Evensen Hestnæs

Maria Michelsdtr

Berte Michelsdtr

Niels Michelsen Lønbækken

Peder Nielsen Viks-eie

Syverin Haakonsen Lønbækken

 

11. Carl Martin født 1865, dåp 12 mai 1865 Hestnæs-eie Nordre ( Barnet døde samme dag som det var blitt døpt )

Faddere :

Eli Kjeldsdatter Løvbakken

Kari Olsdtr Storsveen

Christopher Evensen

 

12. Martinus 1865, døpt 17 desember 1865. Hestnæs-eie Storsveen.

Faddere :

Ole Johannesen Storsveen

Martinus Andersen Skrepperud

Martinus Nielsen Skabberud

Berte Johansdtr Soelberg

Kirstine Johansdtr Helset øvre

 

Mvh Marie

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine teorier :-)

Presten hadde glemt å føre inn dåpen til Johan Eriksen f 1814/1815 i kirkeboka (født utenfor ekteskap). Da foreldrene skulle gifte seg i 1815 ble han ført inn samtidig som vielsen. Derfor havnet dåpen der den gjorde, og presten trengte ikke skrive noe mer enn det han gjorde i dåpen. Om dette er tilfelle og at han har skrevet noe feil i begge innførslene, så blir det nesten håpløst å finne ut noe mer, om jeg da ikke finner konfirmasjonen til Johan Eriksen et eller annet sted mellom 1828 -1835 sånn ca. 

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Marie Stephensen skrev:

Johan Eriksen født 1 januar 1814/1815 døpt 2 januar i Stange Hedemark. Født i eller utenfor ekteskap ?

Jeg finner ikke Johan Eriksen konfirmert i Stange eller omegn, jeg finner heller ikke foreldrene igjen etter dåpen av Johan Eriksen født 1814/1815 i Stange eller omegn.

Konfirmasjonen kunne kanskje ha gitt fler svar ? Når Johan Eriksen f 1814/1815 og Olia Olsdtr Hersjøen f 1821 Hersjøen døper sine barn, gir fadderne ikke meg noe mere svar. 

Kanskje det bare stopper med Erik Eriksen og Marthe Johansdtr, pga manglende innførsel i kirkeboka eller andre forklarlige grunner ?

Legger ved det eldste i denne slekts-grenen som jeg har funnet.

 

Johan Eriksen døpt 2 januar 1814/1815 Stange.     https://media.digitalarkivet.no/kb20070603150189 

Foreldre Erik Eriksen og Marthe Johansdtr Sakslund-eie

Faddere :

Kiel Andersen Tyljuen

Kiels Kone ( Marthe Johansdtr Ringnes-eie ? )

Niels Hestnes-eie ( Niels Erichsen Hestnes-eie ? )

Anders Hansen Skreperud.

 

Foreldrene til Johan Eriksen 1814/15 gifter seg i Stange 25 februar 1815.    https://media.digitalarkivet.no/kb20070603150307 

Erich Erichsen 25 år = 1790 og Marte Johansdtr Saxlund 23 år = 1792

Forlovere : Michal Saxlund ( Michal Andersen Saxlund ? ) og Jens Grimsrud

 

Fra Johan Eriksen blir født 1814/1815 til neste gang jeg finner han igjen, er når Johan Eriksen gifter seg med Olia Olsdtr Hersjøen f 1821.

11 desember 1840 i Stange, gifter Johan Eriksen 27 år = 1813 seg med Olia Olsdtr Hersjøen 19 år = 1821 https://media.digitalarkivet.no/kb20070122340408 

Forlovere : Borger Hestnes-eie ( Borger Simensen Hestnes-eie) og Christian Torve.

 

Barn av Johan Eriksen Storsveen/Hestnes-eie og Olia Olsdtr Hersjøen :

 

1. Martinus født 1841, dåp 9 januar 1842. Hestnæs-eie

Faddere :

Ole StorRee-eie ( Ole Olsen StorRee-eie? )

Anders StorRee-eie ( Anders Olsen StorRee-eie )

Haagen StorRee-eie ( Haagen Olsen StorRee-eie )

Sedsil Præstegaaarden ( Sedsil Andersdtr Prestegaarden )

 

2. Kristine født 1843, dåp 16 juli 1843. Hestnæs-eie

Faddere :

Niels Hestnæs-eie ( Niels Erichsen Hestnæs-eie ? )

Herman Trosvigen ( Herman Engebretsen Tosvigen )

Marthe Kornfritodden (Marthe Nielsdtr Kornfritodden ? )

Lisbeth Marken ( Lisbeth Pedersdtr Marken ? )

 

3. Dødfødt Drengebarn 1845

 

4. Ole født 1845 dåp 1 november 1846. Søndre Hestnæs-eie.

Faddere :

Halvor Krogsveen

Halvors kone Krogsveen

Kari Præstegaarden

Ole Regstad

Lars Store Ree-eie

 

5. Berte født 1848, dåp 17 juni 1849. Brændebakken.

Faddere :

Kari Helseth

Maria Viigs-eie

Eline Hersjøen

Jens Hersjøen

Ole Hestnæs-eie

 

6. Syverin født 1852, dåp 10 juli 1853. Nordre Hestnæs-eie.

Faddere :

Ole StorRee-eie

Lars StorRee-eie

John StoRee-eie

Maria Hjemstad

 

7. Even født 1854, dåp 15 april 1855. Nordre Hestnæs-eie.

Faddere :

Ole Hemstad-eie

Ole´s kone Hemstad-eie

Berthe Hemstad-eie

Lars Ihlie-eie

Halvor Ihlie-eie

 

8. Oline 1857, dåp 27 september 1857 Hestnæs-eie

Faddere :

Martinus Alm

Ole Lahlum

Olia Hestnæs-eie

Johanne Præstegaarden

Oliv Præstegaarden

 

9. Eline 1859, dåp 25 september 1859 Nordre Hestnæs-eie

Faddere : Marthe Midtskogen

Ingeborg Præstegaarden

Johanne Præstegaarden

Henrik Veen

Erik Gorovangen

 

10. Jens og Johan tvillinger født 1862, dåp 3 juli 1862. Hestnæs-eie.

Faddere :

Kari Olsdtr Storsveen

Oliv Eriksdtr Hestnæs

Christen Christensen Viks-eie

Even Engebretsen Labben

Christopher Evensen Hestnæs

Maria Michelsdtr

Berte Michelsdtr

Niels Michelsen Lønbækken

Peder Nielsen Viks-eie

Syverin Haakonsen Lønbækken

 

11. Carl Martin født 1865, dåp 12 mai 1865 Hestnæs-eie Nordre ( Barnet døde samme dag som det var blitt døpt )

Faddere :

Eli Kjeldsdatter Løvbakken

Kari Olsdtr Storsveen

Christopher Evensen

 

12. Martinus 1865, døpt 17 desember 1865. Hestnæs-eie Storsveen.

Faddere :

Ole Johannesen Storsveen

Martinus Andersen Skrepperud

Martinus Nielsen Skabberud

Berte Johansdtr Soelberg

Kirstine Johansdtr Helset øvre

 

Mvh Marie

 

 

"Født i eller utenfor ekteskap?"

 

Hva mener du?

 

Johan var født 1 jan 1815.

Foreldrene giftet seg 25 feb 1815.

Da kan det vel ikke være noen tvil om at Johan var født utenfor ekteskap.

Han var jo født FØR foreldrene giftet seg.

Han står som f 1 jan 1815,og døpt 2 jan i kirken.

 

(Men synes  det er rart at de midtvinters dro til kirken for å døpe sønnen,da han var kun 1 dag gammel)

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Her er linken uteblitt, men tas med for å lette gjennomlesning av emnet. Johan Eriksen f. 1808* i Stange, FT 1865 bosted Storsveen

 

 

Hei :-) Så flott og tusen takk ! Var ikke meningen å glemme linken i FT 1865.

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

"Født i eller utenfor ekteskap?"

 

Hva mener du?

 

Johan var født 1 jan 1815.

Foreldrene giftet seg 25 feb 1815.

Da kan det vel ikke være noen tvil om at Johan var født utenfor ekteskap.

Han var jo født FØR foreldrene giftet seg.

Han står som f 1 jan 1815,og døpt 2 jan i kirken.

 

(Men synes  det er rart at de midtvinters dro til kirken for å døpe sønnen,da han var kun 1 dag gammel)

 

 

Hei igjen :-)

 

Hva jeg mener er, når et barn er født utenfor ekteskap blir døpt, står det som oftes oppført som født utenfor ekteskap ( Uægte ). Det står gjerne litt mer om far, gjerne hvor han kommer fra eller feks hvor han bor (mer utfyllende opplysninger). Det gjør det ikke ved Johan´s dåp. Og som du nevner at man tar med seg et barn 1 dag gammelt og døper det i kirken. Innførselen av dåpen til Johan f 1814/1815 stusser jeg litt over.

Om Johan er født 1 januar 1814 eller 1815 selvsagt er han da født utenfor ekteskap, siden foreldrene giftet seg 25 februar 1815 i følge kirkeboka.

Jeg stusser også litt over at foreldrene ventet med å gifte seg til kort tid etter at Johan ble født, hvorfor ikke før, men det kan sikkert være flere forklarlige grunner til det, dette er 203 år siden  og helt andre tider som er spennende å prøve å få innblikk i :-)

 

Som tidligere nevnt, hadde det vært flott å finne hans konfirmasjon som kanskje kunne ha gitt noe mer svar, jeg leter fortsatt etter konfirmasjonen til Johan f 1814/1815. Johan selv oppgir 1808 i ft 1865, når Johan dør i 1891 i Tangen, står det født 1812 Saxlundeie. 

 

Mvh Marie

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ang.Johan sine foreldre;

Har du sjekket ut dødsfall i kirkeboken?

 

 

Ja og jeg har funnet en Marthe Johansdtr f 1786, død 1847 på Hestnæseie https://media.digitalarkivet.no/kb20070123310229 .

Har sjekket kirkebøkene mange ganger, med navn variabler også. Og dette er det nærmeste jeg har kommet nærmere eventuelle en av foreldrene til Johan.

Vet jo ikke om dette er riktig Marthe Johansdtr heller. Har sjekket bygdebøker for Stange, ingen ting der heller hva jeg kan finne.

Har sjekket alle konfirmasjoner i Christiania, holder på med Aker, har sjekket konfirmasjoner i omegn Stange. Jeg kan ha oversett noe.

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ang dødsfallet til fattiglem Johan Eriksen Hestnæseie.

 

Død 20 feb 1891.

Enken og 9 barn lever.

Efterlader intet.

https://media.digitalarkivet.no/view/34440/97

 

Nå fikk jeg også sjekket dødsfall protokollen på Marthe Johansdtr f 1786 død 1847. Der sto det ikke noe jeg kunne se.

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Marie Stephensen skrev:

Marthe Johansdtr f 1786, død 1847

Tydet: (f. 1786*)

Stange 1847
Død Nov 23., Begravet Des 4. i ft.kgrd
Fattiglem Marthe Johansdtr Inderst-Enke 61 år Hestnæs-Eie

 

og dette kan være ektemannen Erik Eriksens begravelse f. 1778*

image.png.508510e17057b43222d8d05bb0d1d307.png

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Tydet: (f. 1786*)

Stange 1847
Død Nov 23., Begravet Des 4. i ft.kgrd
Fattiglem Marthe Johansdtr Inderst-Enke 61 år Hestnæs-Eie

 

Tusen takk for tydingen !! 

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2018 den 20.01, Marie Stephensen skrev:

Johan Eriksen finnes ikke som konfirmert i Stange ( kanskje jeg har oversett han ? ), selv om det står at han er født og oppholdt seg i Stange ved vielsen i 1840.

Foreldrene Erik Eriksen og Marthe Johansdtr har jeg heller ikke klart å finne etter vielsen 25 februar 1815 i Stange.

Jeg har lett ganske mye etter foreldre og konfirmasjonen til Johan Eriksen f 1814 i håp om å finne litt mer ut om, hvor det ble av foreldrene. Moren Marthe Johansen, har foreldrene Johan Borgersen og Berte Eriksdtr. Mvh Marie

Nå er det slått fast at foreldrene til Johan ikke fikk flere barn sammen, og at de døde 1838/1847 i Stange. Konfirmasjon var en betingelse for å kunne gifte seg, så Johan må ha oppfylt dette kravet. Selv om kanskje hans navn ikke er innført i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Nå er det slått fast at foreldrene til Johan ikke fikk flere barn sammen, og at de døde 1838/1847 i Stange. Konfirmasjon var en betingelse for å kunne gifte seg, så Johan må ha oppfylt dette kravet. Selv om kanskje hans navn ikke er innført i kirkeboken.

 

Tusen takk for svar ! Nå ble jeg litt overrasket, hvordan fant man ut dette ? Er det denne Erich som dør 1838 som er far til Johan ? https://media.digitalarkivet.no/kb20070122340467 https://media.digitalarkivet.no/sk10211208241023 ?

 

Mvh Marie

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marie Stephensen skrev:

Vil tro at Hesnæseie var en del av Storsveen ? 

Storsveen er et bruk under Hestenes. Derav navnet Hestenes-eie, som synonym til Storsveen. Jeg kjenner ikke geografien i Stange, men har slått opp i matriklene og Norske Gårdsnavn. (Er det noe som mangler her? Ja, linker til disse kildene).

 

1 time siden, Marie Stephensen skrev:

Vet jo ikke om dette er riktig Marthe Johansdtr heller.

I slektsgransking brukes ikke svart-hvitt, men en gradert sikkerhet fra helt garantert til svært usikkert funn. Funnet av begravelsen til Marthe styrkes av vilkårskone på sønnens bruk.

image.png.fcee3a0d594636a7eae00f229089d185.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Storsveen er et bruk under Hestenes. Derav navnet Hestenes-eie, som synonym til Storsveen. Jeg kjenner ikke geografien i Stange, men har slått opp i matriklene og Norske Gårdsnavn. (Er det noe som mangler her? Ja, linker til disse kildene).

 

I slektsgransking brukes ikke svart-hvitt, men en gradert sikkerhet fra helt garantert til svært usikkert funn. Funnet av begravelsen til Marthe styrkes av vilkårskone på sønnens bruk.

image.png.fcee3a0d594636a7eae00f229089d185.png

 

Matrikkel 1886 la Ann-Mary Engum inn nå :-) Jeg kan google, sjekke litt rundt gårdene. Har prøvd litt på det tidligere men ikke helt med hell, gjør et nytt forsøk.

 

Enig i at slektsgransking ikke er svart hvitt. Noen ganger får man ikke sikre bevis, fordi kilder ikke finnes lenger, blant annet. Det som gjør at jeg er litt usikker mht Marthe Johansdtr. er at det finnes en Marthe Johansdtr f 1781 på Ringnes i fl 1801 som gifter seg med Kiel Andersen i 1804. Denne Marthe Johansdtr oppgir også Saxlund da hun gifter seg 1804.

Mht Erich´s død 1838 så er han da 12 år eldre enn hva faren til Johan Eriksen skulle ha vært. Hadde det stått 50 for å avrunde til det nærmeste, så hadde det vært tryggere. Men det oppgis veldig mye forskjellig på alder på alle disse som hører til rundt Johan, så det er ingen umulighet at det er riktige Erik.

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.