Gå til innhold
Arkivverket

Ekte født eller født utenfor ekteskap ? Hvor ble det av foreldrene Erik Eriksen og Marthe Johansdtr ?


Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Marie Stephensen skrev:

Enig i at slektsgransking ikke er svart hvitt. Noen ganger får man ikke sikre bevis, fordi kilder ikke finnes lenger, blant annet. Det som gjør at jeg er litt usikker mht Marthe Johansdtr.

I %, hvor sikker er du: 100 %, 70% eller 50 % ? Var hun enke etter Kiel også? gift på nytt etter Eriks død 1838?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marie Stephensen skrev:

 

Nå fikk jeg også sjekket dødsfall protokollen på Marthe Johansdtr f 1786 død 1847. Der sto det ikke noe jeg kunne se.

 

Mvh Marie

 

Greit med  lenker.

 

Ministerialboken

Nr 108.

Hedmark fylke, Stange, Ottestad i Stange, Ministerialbok nr. 11 (1846-1852), Døde og begravede 1847, Side 284
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070123310229
 

Klokkerboken

Nr 88

Hedmark fylke, Stange i Stange, Klokkerbok nr. 3 (1840-1864), Døde og begravede 1847, Side 411
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070513140070
 

----

 

Dødsfallsprotokollen

23 novbr.

Fattig Enke Marthe Johansdtr. Hestnæseiet.

Hedmark fylke, Sør-Hedmark, Dødsfallsprotokoll nr. 2 (1842-1851), Dødsfallsprotokollside, Side upaginert
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk10211208242044
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Tydet: (f. 1786*)

Stange 1847
Død Nov 23., Begravet Des 4. i ft.kgrd
Fattiglem Marthe Johansdtr Inderst-Enke 61 år Hestnæs-Eie

 

og dette kan være ektemannen Erik Eriksens begravelse f. 1778*

image.png.508510e17057b43222d8d05bb0d1d307.png

 

 

Dødsfallsprotokollen

15 novbr.

Hedmark fylke, Sør-Hedmark, Dødsfallsprotokoll nr. 1 (1836-1842), Dødsfallsprotokollside, Side upaginert
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk10211208241023
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marie Stephensen skrev:

Tusen takk for svar ! Nå ble jeg litt overrasket, hvordan fant man ut dette ?

For å unngå 100% usikkerhet om hver bidige opplysning, så bruker vi slektsfaglige metoder. Ved å rekonstruere familien, person for person. Det er bare ett treff på pater familias (patron) Erik død på Sakslund i 1838. Johan Eriksens fødested var Sakslund. Da konkluderer vi med at hans far Erik Eriksen har bodd på det bruket til sin død. Enken flyttet så til Hestenes-eie på vilkår hos sin sønn, og døde der 1847. Det er slutninger vi har trukket basert på lokalhistorisk kunnskap, og lærebøker i slektsgranskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

I %, hvor sikker er du: 100 %, 70% eller 50 % ? Var hun enke etter Kiel også? gift på nytt etter Eriks død 1838?

 

Hei igjen :-) Jeg prøver bare å få sjekket og eliminere vekk, for å bli ennå mer sikker på  det som til nå er funnet. 

 

Har også funnet en Marthe Johansdtr død 17 mars 1853 Storsveen  Hestnæseie  

Dødsfall protokoll - https://media.digitalarkivet.no/sk10211208243010

Kirkebok https://media.digitalarkivet.no/kb20070123330037

 

Mvh Marie

 

Endret av Marie Stephensen
Feil link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Marie Stephensen skrev:

 

Hei igjen :-) Jeg prøver bare å få sjekket og eliminere vekk, for å bli ennå mer sikker på  det som til nå er funnet. 

 

Har også funnet en Marthe Johansdtr død 17 mars 1853 Storsveen  Hestnæseie  

Dødsfall protokoll -  https://media.digitalarkivet.no/sk10211208241023 .

Kirkebok https://media.digitalarkivet.no/kb20070123330037

 

Mvh Marie

 

 

Det står vel Marthe Johnsd,ikke Marthe JOHANsdtr.(ministerialboken du har lagt inn)

 

Dødsfallsprotokollen du har lagt inn viser døde for året 1838.

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

For å unngå 100% usikkerhet om hver bidige opplysning, så bruker vi slektsfaglige metoder. Ved å rekonstruere familien, person for person. Det er bare ett treff på pater familias (patron) Erik død på Sakslund i 1838. Johan Eriksens fødested var Sakslund. Da konkluderer vi med at hans far Erik Eriksen har bodd på det bruket til sin død. Enken flyttet så til Hestenes-eie på vilkår hos sin sønn, og døde der 1847. Det er slutninger vi har trukket basert på lokalhistorisk kunnskap, og lærebøker i slektsgranskning.

 

Så bra ! Det er akkurat det jeg mener, rekonstruere, sjekke, eliminere. Forstår tankegangen mht Erik Eriksen og Marthe Johansdtr. og den kan være 100% rett. 

Jeg ønsker bare å sjekke ut litt mer rundt Johan Eriksen, om det er mulig å finne mer, det er del jeg stusser over mht årstall, innførslene i kirkeboka ved dåp, ingen søsken av Johan, ingen konfirmasjon er funne er funnet av Johan ennå, kanskje man ikke finner mer ut enn det som til nå er funnet. Det må da være suverent å sjekke ut alle muligheter ? Finnes det ikke noe mer å finne, så er det helt greit :-)

 

Mvh Marie

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Det står vel Marthe Johnsd,ikke Marthe JOHANsdtr.(ministerialboken du har lagt inn)

 

Dødsfallsprotokollen du har lagt inn viser døde for året 1838.

 

 

 

Wiiiiii har jeg lagt ut en feil link. Her kommer den rette, har for mange faner oppe :-)

 

Her står det Johansdt som jeg kan se.

 https://media.digitalarkivet.no/sk10211208243010

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marthe Johansdatter var 23 år ved vielse i 1815.

Født ca 1792.

 

Den Marthe Johansdatter som døde i 1853 var 78 år.

Født ca 1775.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Dødsfallet,fra klokkerboken.

Nr 16.

https://media.digitalarkivet.no/view/9120/374

 

Ser at her står det også Johnsdtr. Men denne alderen passer bedre til den Erik som er funnet død 1838. Kanskje derfor de ikke fikk flere barn ?

Aner ikke, men jeg ser også at denne Marthe Johansdtr oppholdt seg hos sin sønn som var lærer og gravlagt i Eidsvold om ikke jeg har lest feil ? Dette mht kirkeboken.

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig stort avvik i alder når man vet at hun var 23 år ved vielsen i 1815.

Vi må jo gå ut fra at den alderen er sånn noenlunde riktig?

Iallfall til det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Synes det er veldig stort avvik i alder når man vet at hun var 23 år ved vielsen i 1815.

Vi må jo gå ut fra at den alderen er sånn noenlunde riktig?

Iallfall til det motsatte er bevist.

 

Er enig med deg i det ! Erik som dør i 1838 har et like stort avvik han er født 1778, og skulle vært født ca 1790 i følge vielsen i 1815, så ikke vet jeg ? 

Jeg leter videre, så får jeg se hva jeg finner:-)

 

Mvh Marie

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Marthe Johansdatter var 23 år ved vielse i 1815.

Født ca 1792.

 

Den Marthe Johansdatter som døde i 1853 var 78 år.

Født ca 1775.

 

Har sett på dette og er enig med deg !

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker så det knaker og undres også over, hvorfor Johan Eriksen f 1814/1815 ikke kalte opp noen av sine barn etter sin far Erik og mor Marthe om det er riktige Erik som dør 15 nov 1838 https://media.digitalarkivet.no/sk10211208241023 . Var ikke det veldig vanlig å kalle opp sine barn etter foreldrene og spesielt når Erik dør før første barn av Johan blir født ? Også om Erik Eriksen ( Putron ? ) har bodd på Saxlundeie fra Johan Eriksen ble født og til sin død 1838. Jeg bare lurer....

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket konfirmert i hele Hedemark, Christiania, Aker, og har noe igjen i Akershus, uten resultat til nå.

 

Mvh Marie

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Marie Stephensen skrev:

Jeg tenker så det knaker og undres også over, hvorfor Johan Eriksen f 1814/1815 ikke kalte opp noen av sine barn etter sin far Erik og mor Marthe om det er riktige Erik som dør 15 nov 1838

Oppkallingstradisjoner tilsier at besteforeldrenes fornavn ble brukt. Besteforeldrene er antatt å være Erik, Marthe, Johan og Berthe.

1. Martinus født 1841, dåp 9 januar 1842. Hestnæs-eie

5. Berte født 1848, dåp 17 juni 1849. Brændebakken.

10. Jens og Johan tvillinger født 1862, dåp 3 juli 1862. Hestnæs-eie.

11. Carl Martin født 1865, dåp 12 mai 1865 Hestnæs-eie Nordre 

12. Martinus 1865, døpt 17 desember 1865. Hestnæs-eie Storsveen.

 

Martinius kan være guttevariant for Marthe. Johan sier seg selv. Berte oppkalt etter Berthe.

At Johan Eriksens far må hete Erik er det vel ingen tvil om.

 

Hvis du ikke liker tanken på at disse personene kan være dine forfedre, så vil jeg for min del takke av for min deltagelse i dette emnet. Hvilke forventninger du har hatt er kanskje ikke oppfylt, men det er for svakt argument til å motivere meg for å sjekke alle Eriker på Østlandet født rundt 1790.

 

 

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Oppkallingstradisjoner tilsier at besteforeldrenes fornavn ble brukt. Besteforeldrene er antatt å være Erik, Marthe, Johan og Berthe.

1. Martinus født 1841, dåp 9 januar 1842. Hestnæs-eie

5. Berte født 1848, dåp 17 juni 1849. Brændebakken.

10. Jens og Johan tvillinger født 1862, dåp 3 juli 1862. Hestnæs-eie.

11. Carl Martin født 1865, dåp 12 mai 1865 Hestnæs-eie Nordre 

12. Martinus 1865, døpt 17 desember 1865. Hestnæs-eie Storsveen.

 

Martinius kan være guttevariant for Marthe. Johan sier seg selv. Berte oppkalt etter Berthe.

At Johan Eriksens far må hete Erik er det vel ingen tvil om.

 

Hvis du ikke liker tanken på at disse personene kan være dine forfedre, så vil jeg for min del takke av for min deltagelse i dette emnet. Hvilke forventninger du har hatt er kanskje ikke oppfylt, men det er for svakt argument til å motivere meg for å sjekke alle Eriker på Østlandet født rundt 1790.

 

 

 

Nå forstår jeg deg ikke helt ?  "Ikke liker tanken på at dette er mine forfedre" Hva mener du med det ? 

 

Mht oppkalling av barna, så kan det se ut som det kun er Erik som ikke er oppkalling.

 

Mvh Marie

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.