Gå til innhold
Arkivverket

Ekte født eller født utenfor ekteskap ? Hvor ble det av foreldrene Erik Eriksen og Marthe Johansdtr ?


Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

 

 # 73

 

"Hvis du ikke liker tanken på at disse personene kan være dine forfedre, så vil jeg for min del takke av for min deltagelse i dette emnet. Hvilke forventninger du har hatt er kanskje ikke oppfylt, men det er for svakt argument til å motivere meg for å sjekke alle Eriker på Østlandet født rundt 1790."

 

----

 

Trådstarter har da ikke på noe tidspunkt skrevet at hun er ikke liker tanken på at dette er forfedre .

Trådstarter har vel også vist at hun er takknemlig for den hjelpen hun har fått i dette temaet.

At hun ønsker å kildebelegge det hun finner er vel bare positivt.

 

Ikke noe galt i det!

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

 # 73

 

"Hvis du ikke liker tanken på at disse personene kan være dine forfedre, så vil jeg for min del takke av for min deltagelse i dette emnet. Hvilke forventninger du har hatt er kanskje ikke oppfylt, men det er for svakt argument til å motivere meg for å sjekke alle Eriker på Østlandet født rundt 1790."

 

----

 

Trådstarter har da ikke på noe tidspunkt skrevet at hun er ikke liker tanken på at dette er forfedre .

Trådstarter har vel også vist at hun er takknemlig for den hjelpen hun har fått i dette temaet.

At hun ønsker å kildebelegge det hun finner er vel bare positivt.

 

Ikke noe galt i det!

 

 

 

 

 

 

 

Hei igjen :-) Tusen takk !!!

 

Jeg også trodde det var positivt å finne mest mulig kildebelegg for enten å få bekreftet eller avkreftet eventuelle forfedre.

Jeg setter stor pris på den hjelpen jeg har fått !!!

 

Hentydningen kommer jeg ikke til å kommentere om det ikke skulle bli nødvendig, for det er vel forfedre som er fokus her inne :-)

 

Tusen takk igjen til deg Ann-Mary !!

 

Mvh Marie

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 19.27, Ann-Mary Engum skrev:

Erik Eriksen var 25 år da han giftet seg i 1815.Født ca 1790.

 

"Patron-Erich" som døde på Saxlund 15 nov 1838 var 60 år og lægdslem.

Født ca 1778.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=gr04171835&gardpostnr=333&personpostnr=336&merk=336#ovre

 

Gikk igjennom innleggene og så denne nå :-) Og spriket på oppgitt alder ved vielse og ved dødsfall, er nok litt for stor ???

 

"Patron-Erich" morsomt navn :-) 

 

Jeg tør jo ikke etterlyse Patron-Erich nå, det går jo ikke :-):-)

 

Mvh Marie

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett høyt og lavt etter konfirmasjonen til Johan Eriksen f 1 januar 1815 Stange.

Da det spriker i alder på antatte foreldre til Johan Eriksen f 1815, ved dødsfall og vielse og innføringene av presten i Stange er så som så osv... Legger jeg denne letingen på is.

 

Da dette ikke er mine forfedre og dette skal legges inn i slektstre som skal være en gave til 18 mai, kan jeg ikke føre opp Erik Eriksen Putron og Marthe Johansdtr fra Saxlund som forfedre ennå.

 

Tusen takk for all hjelp jeg har fått i søk etter konfirmasjonen til Johan Eriksen og hans foreldre. Setter stor pris på all hjelp jeg har fått :-)

 

Mvh Marie

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper denne Erik Eriksen er den som blir konfirmert 30.09 1804, s. 254 i kirkeboka. Han bor da på Råvangen som er i samme område som gården Hestnes, og Sakslundeie. Dette Saxlundeiet ligger ikke sammen med gården Saxlund, men i området ved Espa der vi også finner Tyljuen og Skrepperud hvor fadderne bor i 1815. Herfra er det bare en rotur før du er på Toten eller på Feiring på Opplandsida. Det er heller ikke langt til grensen mot Romedal og Nord-Odal. Og folk har ofte flyttet mellom disse områdene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2018 den 14.02, Steinar Vasaasen skrev:

Tipper denne Erik Eriksen er den som blir konfirmert 30.09 1804, s. 254 i kirkeboka. Han bor da på Råvangen som er i samme område som gården Hestnes, og Sakslundeie. Dette Saxlundeiet ligger ikke sammen med gården Saxlund, men i området ved Espa der vi også finner Tyljuen og Skrepperud hvor fadderne bor i 1815. Herfra er det bare en rotur før du er på Toten eller på Feiring på Opplandsida. Det er heller ikke langt til grensen mot Romedal og Nord-Odal. Og folk har ofte flyttet mellom disse områdene.

 

 

 

Hei og takk for svar og informasjon mht gårdene :-) 

Nå har jeg ikke sett på dette på noen dager, men skal sjekke ut noe jeg mener å ha sjekket tidligere.

Mener å ha sjekket alle Erik Eriksen og mener at denne Erik Eriksen Raavangen, giftet seg med en annen, men jeg kan ha sett feil og oppfattet feil, og jeg kan dobbeltsjekke det jeg har funnet fra tidligere.

 

Jeg trodde en stund det var Erik Eriksen Raavangen pga tvilling brødre, da Johan Eriksen f 1815 får tvillinger, og trodde Niels Eriksen Hestnes som var fadder for Johan Eriksen, var bror til Erik Eriksen og igjen Tvillingbror til Michal Eriksen f 1790. Men igjen, så mener jeg at jeg fant ut at Erik Eriksen Raavangen giftet seg med en annen, men som sagt, jeg kan ta feil.

 

Mvh Marie

Endret av Marie Stephensen
Feilformulering av setninger og tilleggsopplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Anbefalt lesning

 

 

Hei og takk for Tips !

 

Jeg har sett på dette og tar alle tips imot med takk :-)

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Johan var født 1 jan 1815.

Foreldrene giftet seg 25 feb 1815.

Nja, kanskje, kanskje ikke!

Hei Marie.

Det er noe rart med kirkeboka her for 1814-15, på første side er det oppført en henvisning til noen som tydeligvis var utelatt, og det samme gjelder jo Johan. Han er nr.47, hvis du ser på datoene for de nedenfor, så ser det ut som om alle på den siden er oppført i ettertid. Det er det samme i klokkerboka. Det kan være grunnen til at han ikke er omtalt som uekte, det ble rett og slett uteglemt. Jeg vil gjette på at han var født tidligere på vinteren en gang, men at foreldrene ikke hadde noen eksakt dato, eller at presten ikke kunne huske det.

En annen ting er at kirkeboka ikke inneholder forlovelses- og lysningsdato(er) for foreldrene, det ser heller ikke ut som om det finnes noen egen lysningsprotokoll. Hvis de var forlovet, og kanskje også hadde satt en dato for vielsen, var det ikke alltid presten noterte barnet som uekte, hvis han bedømte det som rimelig sikkert at ekteskapet ville inngåes.

Uekte er forøvrig ikke en forkortelse for utenfor ekteskap, det har bl.a. betydningen uekte i arvesammenheng. Søk på betegnelsen i forumet i poster forfattet av Ivar S. Ertesvåg, så finner du en korrekt og utfyllende forklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2018 den 0.06, Olaf Larsen skrev:

Nja, kanskje, kanskje ikke!

Hei Marie.

Det er noe rart med kirkeboka her for 1814-15, på første side er det oppført en henvisning til noen som tydeligvis var utelatt, og det samme gjelder jo Johan. Han er nr.47, hvis du ser på datoene for de nedenfor, så ser det ut som om alle på den siden er oppført i ettertid. Det er det samme i klokkerboka. Det kan være grunnen til at han ikke er omtalt som uekte, det ble rett og slett uteglemt. Jeg vil gjette på at han var født tidligere på vinteren en gang, men at foreldrene ikke hadde noen eksakt dato, eller at presten ikke kunne huske det.

En annen ting er at kirkeboka ikke inneholder forlovelses- og lysningsdato(er) for foreldrene, det ser heller ikke ut som om det finnes noen egen lysningsprotokoll. Hvis de var forlovet, og kanskje også hadde satt en dato for vielsen, var det ikke alltid presten noterte barnet som uekte, hvis han bedømte det som rimelig sikkert at ekteskapet ville inngåes.

Uekte er forøvrig ikke en forkortelse for utenfor ekteskap, det har bl.a. betydningen uekte i arvesammenheng. Søk på betegnelsen i forumet i poster forfattet av Ivar S. Ertesvåg, så finner du en korrekt og utfyllende forklaring.

 

Hei og tusen takk for svar :-)

 

Ja det er noe rart med innføringen og jeg har tenkt tanken at Johan Eriksen var uteglemt i innførsel ved dåp, så når foreldrene Erik Eriksen og Marthe Johansdtr gifter seg 25 februar 1815, så fører presten inn dåpen til Johan f 1814/1815 samtidig. Det kan se ut som om konfirmasjonen til Johan Eriksen også er uteglemt ? Da jeg har lett i Christiania, Aker, Akershus, Hedemark, Oppland etter konfirmasjonen til Johan Eriksen. Når man har kun vielsen til Erik Eriksensen og Marthe Johansdtr og en uteglemt dåp innført i ettertid, ingen konfirmasjon og ingen søsken av Johan Eriksen f 1814/1815 hvor faddere kunne vært til hjelp, så er denne her litt vrien. Men jeg gir ikke opp :-) 

 

Har lest betegnelsen forfattet av Ertesvåg, takk for tipset !

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/10/2018 den 19.53, Marie Stephensen skrev:

Men jeg gir ikke opp :-) 

Nei, det vil du ikke klare i alle fall! Det er helt umulig å slutte når du først er blitt hekta, og navn, datoer, steder og hendelser begynner å kverne rundt og leve sitt eget liv i tenkeboksen! Det er virtuell dop uten bivirkninger! Når du opplever å kjenne gleden over å kunne grave fram bekreftelsen på en eneste liten detalj, så du kommer litt nærmere inn i livene til forfedrene dine. Og denne hobbyen har jo heldigvis den underlige egenskapen at du dessverre aldri kommer til å bli helt ferdig!  :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst til å kommentere denne geskjeften slektsgransking, og for dem som ikke tolererer påstander: styr unna dette innlegget. Medlemmene er akademikere, mange av oss, med stolte resultater fra høyskole- og universitetsfag. Vi begynner vår deltakelse på Brukernes eget Forum med friskt pågangsmot og selvtillit. Slektsgransking har et ufortjent ry for å være en lenestolshobby. Og mange her har vært interessert i genealogy siden tidlig voksenalder eller før.

Så skjer det gang på gang under granskningen at vi står fast, nye hindringer og fjelltopper kommer til syne i horisonten. Og lærdommen fra dette er at historie- og slektsgranskerfaget fortjener respekt. Selv om man er flink på andre områder, så vil det sjelden overlappe med pensum her. Vi må lære det fra begynnelsen av og blir beskjeden av å lese alle de høyt kvalifiserte bidragene på emner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Nei, det vil du ikke klare i alle fall! Det er helt umulig å slutte når du først er blitt hekta, og navn, datoer, steder og hendelser begynner å kverne rundt og leve sitt eget liv i tenkeboksen! Det er virtuell dop uten bivirkninger! Når du opplever å kjenne gleden over å kunne grave fram bekreftelsen på en eneste liten detalj, så du kommer litt nærmere inn i livene til forfedrene dine. Og denne hobbyen har jo heldigvis den underlige egenskapen at du dessverre aldri kommer til å bli helt ferdig!  :-)

 

Hei igjen og takk for svar ! :-)

 

Ja jeg tror man blir veldig hektet og det er gøy å holde på å søke forfedre. Om man ikke klarer å finne det man leter etter pga manglende kirkebøker osv... Så går det helt fint.

Jeg synes det er utrolig gøy uansett :-)

 

Mvh Marie

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Jeg har også lyst til å kommentere denne geskjeften slektsgransking, og for dem som ikke tolererer påstander: styr unna dette innlegget. Medlemmene er akademikere, mange av oss, med stolte resultater fra høyskole- og universitetsfag. Vi begynner vår deltakelse på Brukernes eget Forum med friskt pågangsmot og selvtillit. Slektsgransking har et ufortjent ry for å være en lenestolshobby. Og mange her har vært interessert i genealogy siden tidlig voksenalder eller før.

Så skjer det gang på gang under granskningen at vi står fast, nye hindringer og fjelltopper kommer til syne i horisonten. Og lærdommen fra dette er at historie- og slektsgranskerfaget fortjener respekt. Selv om man er flink på andre områder, så vil det sjelden overlappe med pensum her. Vi må lære det fra begynnelsen av og blir beskjeden av å lese alle de høyt kvalifiserte bidragene på emner.

 

Hei igjen :-)

 

Jeg forstår ikke hva du mener med det du skriver ?

Mener du at man må ha høyskole utdannelse for å bli en god slektsforsker ?

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke koblet det før, men det er utgitt en bok med tittel "Storsve-slekten fra Espa" forfattet av Terje Søgaard i 1980. Den starter med Johan Eriksen og Olia Olsdatter! 

Boka finnes i Bokhylla: https://www.nb.no/items/13680d9a21d53001c8e5bfd0c9f781c4?page=0&searchText=storsve-slekten

 

Jeg har også et eksemplar av den som jeg kan låne deg. (Send meg en pm).

 

Tror også du bør sjekke ut Erik Eriksen Raavangen en gang til. Jeg kan ikke finne hvem han eventuelt ble gift med hvis han ikke er far til Johan Eriksen.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Steinar Vasaasen skrev:

Beklager at jeg ikke koblet det før, men det er utgitt en bok med tittel "Storsve-slekten fra Espa" forfattet av Terje Søgaard i 1980. Den starter med Johan Eriksen og Olia Olsdatter! 

Boka finnes i Bokhylla: https://www.nb.no/items/13680d9a21d53001c8e5bfd0c9f781c4?page=0&searchText=storsve-slekten

 

Jeg har også et eksemplar av den som jeg kan låne deg. (Send meg en pm).

 

Tror også du bør sjekke ut Erik Eriksen Raavangen en gang til. Jeg kan ikke finne hvem han eventuelt ble gift med hvis han ikke er far til Johan Eriksen.

 

Hei Steinar :-)

 

Tusen takk for informasjonen. Så flott !! Nå ble jeg virkelig glad og skal sjekke ut boken i Bokhylla og sender deg en pm.

Jeg skal sjekke ut Erik Eriksen Raavangen en gang til :-)

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :-)

 

Da har jeg fått sjekket litt og sjekket boken Storsve-slekten. Erik Eriksen Raavangen gifter seg med Eli Christensdtr som også står oppført i boken Storsve-slekten. Kan det være at Erik Eriksen gifter seg opp igjen, etter å ha blitt fraskilt fra Marthe Johansdtr i 1817 ?? 

I boken står det også at det forfatter ikke har klart å finne opphavet til Erik Eriksen og heller ikke dødsfallet fra 1818-1846 i kirkeboka, om jeg oppfatter rett ? Har forfatter lett i kirkeboka frem til 1863 etter døde, da det ble nevnt en Erik Eriksen i 1850 årene på Rødningsplass. 

Dette overnevnte står på side 137 i boken. 

 

Mvh Marie

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommentarer, utdrag fra

Kilde http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=11709

 

Still klare spørsmål
Ikke kast bort tiden til de som vil hjelpe deg. Si klart hva du ønsker å vite mer om. Barn? Foreldre? Bosted?

 

Oppgi alt du vet fra før
Ta deg tid til å skrive alt du allerede vet og fortell hvilke kilder du har brukt for å finne fram til informasjonen. Husk også å

ta med lenker til informasjon du har funnet på Internett, som for eksempel til folketelling i Digitalarkivet. Se mer om lenking

her (du kan også legge inn lenkene i klartekst).

 

Ta deg tid til å formulere innlegget skikkelig
Ikke kast bort tiden til de som vil hjelpe deg. Ta deg tid til å korrekturlese innlegget ditt. Er det så velskrevet og komplett at

de som vil hjelpe deg forstår alt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Noen kommentarer, utdrag fra

Kilde http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=11709

 

Still klare spørsmål
Ikke kast bort tiden til de som vil hjelpe deg. Si klart hva du ønsker å vite mer om. Barn? Foreldre? Bosted?

 

Oppgi alt du vet fra før
Ta deg tid til å skrive alt du allerede vet og fortell hvilke kilder du har brukt for å finne fram til informasjonen. Husk også å

ta med lenker til informasjon du har funnet på Internett, som for eksempel til folketelling i Digitalarkivet. Se mer om lenking

her (du kan også legge inn lenkene i klartekst).

 

Ta deg tid til å formulere innlegget skikkelig
Ikke kast bort tiden til de som vil hjelpe deg. Ta deg tid til å korrekturlese innlegget ditt. Er det så velskrevet og komplett at

de som vil hjelpe deg forstår alt?

 

 

Hei og takk for tips !

 

Svar til :

Still klare spørsmål

Det ble jeg tidlig oppfordret til og beklaget det og lagde nytt tema, da ble jeg oppfordret til å opprettholde dette tema, for å ikke skape forvirring, noe jeg gjorde.

Tok det til etterretning. 

 

Oppgi alt du vet fra før 

Jeg leter etter Erik Eriksen og Marthe Johansdtr, noe som jeg synes kommer tydelig frem. 

Når det ikke finnes annet enn det jeg la ut i første innlegg, med lenker til det jeg har funnet, så føler jeg å ha gjort det jeg kan.

Etter nye funn har det blitt lagt ut nye linker.

 

Ta deg tid til å formulere innlegget skikkelig

Tar det også til etterretning, men det som for meg kan virke veldig klart, er ikke sikkert det er like klart for andre og motsatt.

Tenker vi alle er mennesker og har alltid noe å lære. Jeg gjør sikkert mye feil som jeg vil lære av, og feil kommer jeg sikkert til å gjøre flere ganger.

Jeg tenker også alle her inne er her for å gjøre så godt de kan og ønsker det samme, hjelpe hverandre, men jeg kan ta feil.

Jeg føler det er like god manerer å være raus og imøtekommende mot de som ikke kan like mye, som det er med gode overskrifter og formulering.

Tillit og respekt skaper man i god Dialog og Kommunikasjon med hverandre, da lærer man også av de lærde og man kan rette opp de feilene man har gjort til neste innlegg.

 

Mvh Marie

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier på deg fordi du er standhaftig, og vil oppfordre deg til å forbli her på forumet som medlem på livstid.

 

Men: kan vi få lenker og oppsummering om Erik Eriksen, SKILT???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Jeg heier på deg fordi du er standhaftig, og vil oppfordre deg til å forbli her på forumet som medlem på livstid.

 

Men: kan vi få lenker og oppsummering om Erik Eriksen, SKILT???

 

Hei igjen :-)

Takk for det :-)

 

Lenke til boken Storsve-slekten https://www.nb.no/items/13680d9a21d53001c8e5bfd0c9f781c4?page=0&searchText=storsve-slekten

På side 137 står det jeg referer til. Jeg kan ha lest feil, men oppfattet at Erik Eriksen og Marthe Johansdtr ble skilt i 1817. 

Jeg er ennå ikke flink til å få tatt bilde av skjerm og få det lagt inn her, så derfor ble det link med henvisning til siden.

 

Skjermbilde kan enn vel ta og klippe til og laste opp som legge ved filer ? Det håper jeg :-) Har ikke turt å prøve på det, da jeg ennå må lære hvordan jeg gjør de rette tingene  i innleggene her mht linke opp osv....

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.