Gå til innhold
Arkivverket
Rune Byremo ( -66)

Besøke slektsgård

Recommended Posts

Rune Byremo ( -66)

Ole Olsen fra Byremo, Grindheim (Vest Agder) . Født 9. april 1816. Døpt 16.4 1916.

Flyttet fra Grindheim 4.11.1844 til Oddernes, Kristiansand.

Døde 10. Februar 1906 på Flekkerøy utenfor Kristiansand.

 

Ønsker å besøke stedet han ble født og vokste opp på Byremo, er det mulig å finne dette ut ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (privat)

Ved Ole Olsens dåp 16. april 1816 omtales foreldrene Ole Olsen og Guri Olsdatter som "huusfolk" på Byremo. Det betyr trolig at de har hatt en husmannsplass under Byremo. Så vidt jeg kan se av folketellingene 1801 og 1865 var henholdsvis ingen og én husmannsplass under Byremo disse åra, så det burde være mulig å identifisere husmannsplassen. Dernest kan man bruke matriklene og panteregistrene til å finne ut om denne husmannsplassen siden har blitt fraskilt som en egen eiendom, eller om den opphørte å eksistere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Byremo ( -66)

Tusen takk Hans,Elin og Kristian. Jeg er amatør og tar små skritt. Takknemlig for all hjelp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg
På 23.3.2018 den 15.33, Rune Byremo ( -66) skrev:

Ole Olsen fra Byremo, Grindheim (Vest Agder) . Født 9. april 1816. Døpt 16.4 1916.

 

Ønsker å besøke stedet han ble født og vokste opp på Byremo, er det mulig å finne dette ut ?

 

Det er ofte lurt å stille presise spørsmål:

- om du spør etter å finne kvar i landet denne garden/grenda er, så har du vel fått svar av Elin i #3.

- om du spør om du kan finne akkurat det tunet - og jamvel bygningane frå 1844 - der Ole vaks opp, så står det vel att ein del å finne ut.

 

Byremo hadde 9 bruk i 1886 http://www.rhd.uit.no/matrikkel/mtliste.aspx?knr=1024&gnr=10 (eventuelle husmannsplassar kjem i tillegg).

I 1838 var det 7 bruk https://media.digitalarkivet.no/view/35482/61  , men det må ha vore berre fire kort tid før.

Ingen brukar Ole Olsen, så foreldra til Ole (d.y.) må ha vore plassefolk.

 

Det finst ei bygdebok for Grindheim; Byremo her:

https://www.nb.no/items/b881f1aa6633340f000d9edf3ab6d499?page=165&searchText=grindheim

bnr. 13 er ein tidlegare husmannsplass - den einaste eg finn nemnd (men utan å lese alt like nøye).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Byremo ( -66)

Tusen takk Ann-Mary og Ivar.  Dette hadde jeg aldri funner frem i.

 

Ivar; jeg er interessert  å se  husmannsplassen /stedet i bygda Byremo som Ole Olsen og hans famile bodde. Jeg har selv vært på Byremo ved noen anledninger, men det hadde vært litt ekstra interessant å kunne se selve stedet der gården en gang sto. ( om mulig) Fortsatt stor takk, jeg skal klikke med inn på linkene å se hva jeg finner ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Byremo ( -66)

Da gikk jeg opp ett hakk og fant at faren til Ole Olsen ( som også het ole olsen)  .  Han ble født på Foss, Byremo, Bjelland 1766. Så da har jeg noe konkret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

For å ta det enkle - men uvisse - først.....

Den eine kjende husmannsplassen (no bnr. 13) er tydelegvis Byråsen - som i dag er hytte/fritidsbustad:

http://www.norgeskart.no/#!?project=seeiendom&layers=1002,1015&zoom=16&lat=6500296.70&lon=55400.19&sok=byre

 

Det uvisse spørsmålet er om det var her din Ole m.fam. budde. Det er langt frå opplagt.

Kunnskapen er ikkje så enkelt tilgjengeleg at bygdebokskrivaren har funne det fram (men vi anar kanskje at han har funne det han hadde tid til - og at tida kanskje var knapp).

 

Nokre mogelege kjelder for dette er:

 

I prinsippet skulle alle plass-setlar (husmannskontrakter) tinglysast - altså kunngjerast offentleg og førast inn i panteboka og panteregisteret.

Då skulle ein - i prinsippet - kunne finne når far Ole fekk plass-setel, og kven som skreiv ut denne.

Men .... det kosta pengar, og vart ofte (oftast?) ikkje gjort.

 

Det var folketeljingar kvart 10-åra frå 1825 til 1855. I motsetnad til 1801 og 1865 er namn på folk ikkje med.

Men ein kan ein finne om det er fleire husmannsplassar.

Vest-Agder 1835 er her: https://media.digitalarkivet.no/ft/contents/68659

 

Dersom foreldra Ole og Guri hadde fleire born, er dei nok innførte i kyrkjeboka som døypte og konfirmerte (dei som vart gamle nok).

Då står det kanskje namnet på plassen som etternamn/bustad.

Likeins når Ole og Guri døyr - og evt. born giftar seg eller døyr.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (privat)
25 minutter siden, Rune Byremo ( -66) skrev:

Da gikk jeg opp ett hakk og fant at faren til Ole Olsen ( som også het ole olsen)  .  Han ble født på Foss, Byremo, Bjelland 1766. Så da har jeg noe konkret.

 

Er "Foss, Byremo, Bjelland" en sammenblanding av Bjelland gnr. 61 Foss og Grindheim gnr. 10 Byremo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Byremo ( -66)

Hei Kristian - vet ikke.

Linken til Foss er fra gamle notater fra døde besteforeldre.

 

jeg har notater som sier

Bodde på Grindheim | Dokumenter fra 16.4 1816 klasses Ole og Guri for "husfolk".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg
28 minutter siden, Rune Byremo ( -66) skrev:

Hei Kristian - vet ikke.

Linken til Foss er fra gamle notater fra døde besteforeldre.

 

jeg har notater som sier

Bodde på Grindheim | Dokumenter fra 16.4 1816 klasses Ole og Guri for "husfolk".

 

Du bør lage eigne og meir nøyaktige notat.

I #4 ga Kristian deg tilvisinga nettopp til dåpen i 1816.

Det kan hende far Ole var fødd på Foss i Bjelland sokn (det kan du evt. finne ut)  - men Foss på Byremo - eller Byremo på Foss - gjev ikkje meining.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (privat)
1 time siden, Rune Byremo ( -66) skrev:

Da gikk jeg opp ett hakk og fant at faren til Ole Olsen ( som også het ole olsen)  .  Han ble født på Foss, Byremo, Bjelland 1766. Så da har jeg noe konkret.

 

1 time siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Er "Foss, Byremo, Bjelland" en sammenblanding av Bjelland gnr. 61 Foss og Grindheim gnr. 10 Byremo?

 

Jeg ser at det er et ektepar Ole Olsen (35) og Guri Olsdatter (29) på Foss i Bjelland i folketellinga 1801. Vet du sikkert, eller bare tror du, at det er det samme ekteparet som var på Byremo i 1816 og ble foreldre til Ole Olsen?

 

Paret på Byremo kan vel ellers være samme par som fikk barn på Leland i 1806, på "Skoven" i 1809 og på Ågedal i 1812.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (privat)

Rune; jeg tillater meg å vise til ditt innlegg og mitt svar i en annen tråd om Foss i Bjelland. Det kan se ut til at du har behov for å ettergå og kvalitetssikre enkelte opplysninger i ditt slektstre, slik at du skaffer deg et mer solid fundament for videre slektsgransking. En god start kan være å ta for deg alle opplysningene i dine avdøde besteforeldres notater og sjekke dem mot kirkebøker og folketellinger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (privat)

Ole Olsen (1816-1906) er det faste holdepunktet, så la oss starte med ham. Her er noen sentrale kildesteder som dokumenterer ham:

 

Så gjelder det å kartlegge hans foreldres liv, i håp om at det kan finnes nærmere opplysninger om hvor på Byremo de bodde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (privat)
På 26.3.2018 den 21.26, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Paret på Byremo kan vel ellers være samme par som fikk barn på Leland i 1806, på "Skoven" i 1809 og på Ågedal i 1812.

 

Ja, det må være det samme ekteparet Ole Olsen og Guri Olsdatter som er foreldre til Nils, f. 1806 på Leland, Torbjørg, f. 1809 på "Skoven", og Rannei, f. 1812 på Ågedal. Når disse tre barna konfirmeres, oppgis de nemlig alle å bo på Byremo, og foreldrene oppgis å være Ole Olsen og Guri Olsdatter Byremo:

 

Ved Nils' konfirmasjon kalles han Niels Olsen Stegiord eller Byremoe. Kan Stegiord (Stejord) være navnet på foreldrenes husmannsplass? Eller er det kanskje et sted hvor Nils var i tjeneste, eller et plassnavn på Leland, hvor han var født?

 

Stejord er en betegnelse på myr som i flomperioder oversvømmes av slam- og sandholdig vann (jf. s. 131 her: http://www.ngu.no/filearchive/NGUPublikasjoner/NGUnr_156_Bjoerlykke.pdf). Stejord er derfor mest sannsynlig et plassnavn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (privat)

Stejord (eller liknende) ser ikke ut til å være eiendomsnavn på Byremo. Dersom Stejord virkelig var navnet på plassen hvor Ole Olsen ble født i 1816, er det til å tro at det var en plass som senere har blitt fraflyttet, og hvor det ikke lenger er hus. Den beste veien videre er antakelig å kontakte mennesker som i dag bor på Byremo og undersøke om Stejord er en lokalitet i innmark/utmark som er kjent i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Byremo ( -66)
2 hours ago, Kristian Hunskaar (privat) said:

Ole Olsen (1816-1906) er det faste holdepunktet, så la oss starte med ham. Her er noen sentrale kildesteder som dokumenterer ham:

 

Så gjelder det å kartlegge hans foreldres liv, i håp om at det kan finnes nærmere opplysninger om hvor på Byremo de bodde.

Vikelig Kristian, dette var fantastisk. Er kanskje selvfølgelig for dere proffe, men for meg er dette fantastisk. Tuusen takk igjen !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

I folketeljinga 1835 er det "bokført" éin husmann og 6 bønder (5 sjølveigarar, 1 leilending) på Byremo

https://media.digitalarkivet.no/ft20140426007864 (Byremo er nr. 8 nedanfrå)

I 1845 er det ikkje ført opp nokon husmenn, og det har vorte 7 bruk (6 sjølveigarar, 1 leilending)

(1855-teljinga inneheld berre folketal, utan oppdeling).

 

I 1865 er det 7 bruk (1 av dei med to brukarar) og 1 husmann.

https://digitalarkivet.no/census/district/tf01038183002111

Det er desse bygdebokskrivaren "veit om". Det er truleg denne plassen som har vorte til bnr.13 Byråsen seinare.

 

Dette kan tyde på at den eine plassen frå 1835 er nedlagd før 1845. Det treng ikkje vere den same plassen som er busett igjen i 1865.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Byremo ( -66)

Jeg er veldig takknemlig Ivar, her var det mye spennende å lese. Nå får jeg systematisere disse funnene å lese  notater før jeg reiser opp til Byremo og graver videre. Tusen takk !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harald Søren Storaker
Skrevet (endret)

Konfirmasjonen til Nils i 1821 tyder på at dei budde på Stedjan (Stegian) under Byremo. Kart: https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=12&lat=6501753.70&lon=56960.44&sok=stedjan
Stedjan er gardsbruk i mellom gardane Byremo og Grindheim. Stedjan er ikkje nevnt i 1801 eller 1865 folktellinga. I 1900 er det nevnt som Grindheim Stedjan, nær Ytre Grindheim. Det er i alle fall ved grensa til Byremo gard. https://digitalarkivet.no/census/district/tf01037232000012

Ole Olsen var født på Byremo 1816, av foreldrene Ole Olsen og Guri Olsdatter. Dei budde på Foss i Bjelland i 1801. (kart)
Dei gifta seg i 1794: 
https://digitalarkivet.no/view/327/pv00000001128836  
Faren Ole Olsen var frå Bjerland i Bjelland (kart). Født 1767: https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000002759972 
Sønn av Ole Jakobsen Bjerland, som døde i 1776: https://digitalarkivet.no/view/267/pg00000000166117

Guri Olsdatter var født på Foss i Bjelland i 1771: https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000002760627
Far hennar, Ole Nilsen, var 75 år og budde hos Ole og Guri på Foss i FT-1801.

Eg ser du er med i MyHeritage. Det kan vere et fint hjelpemiddel til søke slektninger og komme i kontakt med andre slektsforskere. Men ver forsiktig! Det er mange feil og misforståelser der. Og feil blir kopiert, og er dermed nesten umulig å få utrydda. Så alle opplysninger derifra bør kontrolleres med primærkilder (norske kirkebøker og folketellinger o.l.)

Ole Olsen, født 1767 på Bjerland, var ikkje i familie med Willum Olsen Foss, f 1744, i Arendal. Men kona, Guri Olsdatter, var fra Foss og kan muligens vere i slekt.

Endret av Harald Søren Storaker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (privat)
På 29.3.2018 den 21.12, Harald Søren Storaker skrev:

Konfirmasjonen til Nils i 1821 tyder på at dei budde på Stedjan (Stegian) under Byremo. Kart: https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=12&lat=6501753.70&lon=56960.44&sok=stedjan
Stedjan er gardsbruk i mellom gardane Byremo og Grindheim. Stedjan er ikkje nevnt i 1801 eller 1865 folktellinga. I 1900 er det nevnt som Grindheim Stedjan, nær Ytre Grindheim. Det er i alle fall ved grensa til Byremo gard. https://digitalarkivet.no/census/district/tf01037232000012

 

Det er godt at en lokalkjent kunne komme til og analysere opplysningene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.