Gå til innhold
Arkivverket
Frank Marton Pedersen

Theodorus Bergmann Holst (1745 - 1798) - Godseier på Røros og kornett i kavaleriet - Hvor er militærrullen?

Recommended Posts

Frank Marton Pedersen
Skrevet (endret)

Hei,

Jeg er på jakt etter militærrullen til en av mine forfedre, Theodorus Bergmann Holst (1745 - 1798).

Theodorus Bergmann Holst (døpt 4. juni 1745; begravet juni 1798) var godseier på Røros og gift med Anne Christine Munch Schjelperud (1751 - 1794). Theodorus var barnebarn av den mer kjente Theodorus Bergmann (1666 - 1719) som var direktør ved Røros-verkene i årene 1699 - 1719. Det er publisert flere bøker/publikasjoner og nettsider som omhandler Bergmann-slekten med røtter tilbake til Angell-slekten i Trondheim.

I boken "Bergstaden i 400 år" (1974, nb.no) står det å lese at Theodorus Bergmann Holst var kornett (lavere offisersgrad) i kavaleriet, se under. Jeg har uten hell forsøkt å finne militærrullen til Theodorus, men finner ikke frem i "jungelen" av militærruller. Jeg har forsøkt å lete i ruller som omhandler Nordafjelske dragonregiment, men finner ikke Røros-traktene blant kavalerikompaniene. Jeg finner imidlertid nærliggende stedsnavn som f.eks. Gauldal og Støren. Søk blant offiserer for områdene rundt Røros i Nordafjelske dragonregiment har ikke ført frem, men jeg kan ikkke utelukke at han er plassert blant ordinære soldater. Jeg finner altså ikke Røros i Nordafjelske dragonregiment, og dette får meg til å tro at Røros hadde et eget berginfanteri eller lignende. Men her er jeg på tynn is.

Hvor kan godseier Bergmann Holst ha tjenestegjort som kornett? Anslagvis må dette ha vært i perioden 1765 - 1790. Kan noen hjelpe meg?

Snipp.PNG

Endret av Frank Marton Pedersen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frank Marton Pedersen

Takk for nyttig informasjon, Grethe!

Theodorus-en i linken din er en sønn av "min" Theodorus beskrevet over. Dermed kan det tenkes at Theodorus Bergmann Holst som det vises til "Bergstaden i 400 år" er sønnen, ikke faren. Men i linken står det imidlertid at Theodorus d.y. var fenrik i en skiløperbataljon, ikke kornett i kavaleriet... Kanskje hadde dermed både far og sønn karriere i militæret likevel? Eventuelt er kornett i boken misvisende ift Theodorus d.y.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid Ryen

Ifølge skiftet etter Claus Holst i 1786 bodde sønnen Hr Theodorus Holst på gården Gjørv i Inderøen Fogderi. Ifølge skiftet etter Theodorus Bergmann Holst i 1798 var sønnen Søren Skelderup Holst Cornet ved det Inderøiske Dragoun Regiment. Kanskje et sted å forsøke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frank Marton Pedersen

Takk for informasjon, Astrid!

Jeg skal undersøke! Kan jeg be deg være så snill å sende link til skiftene du viser til over?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid Ryen

Skiftet etter Claus Holst:

Sør-Trøndelag fylke, Gauldal, Skifteprotokoll nr. 8 (1786-1791), Skifteprotokollside, Side 153b-154a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090209680161

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid Ryen

Skifte Theodorus Bergman Holst:

Sør-Trøndelag fylke, Gauldal, Skifteprotokoll nr. 10 (1796-1803), Skifteprotokollside, Side 158b-159a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090209700167

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.