Gå til innhold
Arkivverket

Theodorus Bergmann Holst (1745 - 1798) - Godseier på Røros og kornett i kavaleriet - Hvor er militærrullen?


Frank Marton Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er på jakt etter militærrullen til en av mine forfedre, Theodorus Bergmann Holst (1745 - 1798).

 

Theodorus Bergmann Holst (døpt 4. juni 1745; begravet juni 1798) var godseier på Røros og gift med Anne Christine Munch Schjelperud (1751 - 1794). Theodorus var barnebarn av den mer kjente Theodorus Bergmann (1666 - 1719) som var direktør ved Røros-verkene i årene 1699 - 1719. Det er publisert flere bøker/publikasjoner og nettsider som omhandler Bergmann-slekten med røtter tilbake til Angell-slekten i Trondheim.

 

I boken "Bergstaden i 400 år" (1974, nb.no) står det å lese at Theodorus Bergmann Holst var kornett (lavere offisersgrad) i kavaleriet, se under. Jeg har uten hell forsøkt å finne militærrullen til Theodorus, men finner ikke frem i "jungelen" av militærruller. Jeg har forsøkt å lete i ruller som omhandler Nordafjelske dragonregiment, men finner ikke Røros-traktene blant kavalerikompaniene. Jeg finner imidlertid nærliggende stedsnavn som f.eks. Gauldal og Støren. Søk blant offiserer for områdene rundt Røros i Nordafjelske dragonregiment har ikke ført frem, men jeg kan ikkke utelukke at han er plassert blant ordinære soldater. Jeg finner altså ikke Røros i Nordafjelske dragonregiment, og dette får meg til å tro at Røros hadde et eget berginfanteri eller lignende. Men her er jeg på tynn is.

 

Hvor kan godseier Bergmann Holst ha tjenestegjort som kornett? Anslagvis må dette ha vært i perioden 1765 - 1790. Kan noen hjelpe meg?

 

 

 

 

 

 

Snipp.PNG

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig informasjon, Grethe!

 

Theodorus-en i linken din er en sønn av "min" Theodorus beskrevet over. Dermed kan det tenkes at Theodorus Bergmann Holst som det vises til "Bergstaden i 400 år" er sønnen, ikke faren. Men i linken står det imidlertid at Theodorus d.y. var fenrik i en skiløperbataljon, ikke kornett i kavaleriet... Kanskje hadde dermed både far og sønn karriere i militæret likevel? Eventuelt er kornett i boken misvisende ift Theodorus d.y.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge skiftet etter Claus Holst i 1786 bodde sønnen Hr Theodorus Holst på gården Gjørv i Inderøen Fogderi. Ifølge skiftet etter Theodorus Bergmann Holst i 1798 var sønnen Søren Skelderup Holst Cornet ved det Inderøiske Dragoun Regiment. Kanskje et sted å forsøke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjon, Astrid!

 

Jeg skal undersøke! Kan jeg be deg være så snill å sende link til skiftene du viser til over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.