Gå til innhold
Arkivverket

Arie Lond født  i Flikkevioon Noorwegen i 1779. Bosatt i Nederland. Hvor er Flikkevioon


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

På 26.3.2018 den 20.07, Ivar Moe skrev:

Dødsattest

En ufullstendig tyding med tilhørende maskinell oversettelse til engelsk. Dessverre sier det ikke mer om hjemlandet, bortsett fra at kanskje foreldrene ble boende i Norge (usikker tolkning).

image.png.2c1d0fa112c34270c985dfb9ff991891.png

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2018 den 10.16, Ivar Moe skrev:

Kanskje dette kan være kandidater alle født 1779

Jeg tolker dette innlegget som at det er åpent for alternative kandidater. Her er et foreldrepar Osmund og Birthe som bor i Nes Flekkefjord ved FT 1801. Muligens er det de som ble viet 1780 i Bakke VEAG. Merk at Aries fødselsår 1779 er beregnet. Jeg har ikke gransket familien videre, og vet ikke om det er riktige personer. Arie født før ekteskapet?

image.png.26537b4bf96d203f387107b46d50bcc8.png

Vielsen

image.thumb.png.c664feb25475019e313dcaf1cc186a38.png

SAK, Bakke sokneprestkontor, F/Fa/Faa/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1741-1780, s. 231
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070329670235

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Jeg tolker dette innlegget som at det er åpent for alternative kandidater. Her er et foreldrepar Osmund og Birthe som bor i Nes Flekkefjord ved FT 1801. Muligens er det de som ble viet 1780 i Bakke VEAG. Merk at Aries fødselsår 1779 er beregnet. Jeg har ikke gransket familien videre, og vet ikke om det er riktige personer. Arie født før ekteskapet?

image.png.26537b4bf96d203f387107b46d50bcc8.png

Vielsen

image.thumb.png.c664feb25475019e313dcaf1cc186a38.png

SAK, Bakke sokneprestkontor, F/Fa/Faa/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1741-1780, s. 231
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070329670235

 

 

Hei Astrid og takk for spennende innlegg. I mine innlegg er det " åpent hus" er takknemlig for alle tips og alternativer som måtte komme.

Kandidaten din kan fort være den rette. Her stemmer det meste. Fødselsår til Arie kan være beregnet feil, og/eller foreldrene kan ha fått han før ekteskap.

Hadde vært supert nå om noen fra distriktet kunne sjekket bygdebok om slikt finnes.

 

Til Jan.

Ser at du sitter på en mengde lokalhistorisk viten om handel og vandel på den delen av kyststripa. Hva var den store handelsvaren fra Norge i århundreskifte 17- 1800, tømmer kom vel senere ? Og var det krydder og ??? som var handelsvare inn ?

 

Hjertelig takk for alle de interessante og spennende innlegg som er kommet i for å forsøke å løse denne gåten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar Moe skrev:

 

Til Jan.

Ser at du sitter på en mengde lokalhistorisk viten om handel og vandel på den delen av kyststripa. Hva var den store handelsvaren fra Norge i århundreskifte 17- 1800, tømmer kom vel senere ? Og var det krydder og ??? som var handelsvare inn ?

 

 

Tollregisteret for Øresund (1497-1857) er en fin innfallsport for å sjekke eksport og import fra Norge: http://soundtoll.nl/index.php/en/

Fisk og trelast var de viktigste eksportvarene, mens korn var den viktigste importvaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende at tollregisteret allerede eksisterte på slutten av 1400 tallet.  Registeret er nå lagret, takk skal du ha Jan :)

Mener å ha lest at i perioder på 80 tallet sto fisken for 80% av eksportinntektene. 

Det burde være  en god grunn for å spare Lofoten og andre produktive områder fra oljeutvinning  også idag (sier en som har jobbet innen olje hele livet : )

Men det var et sidesprang. Det var Arie Lond som var temaet her.

 

Takk for gode bidrag

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2018 den 8.20, Jan H. Trelsgård skrev:

Erfaringsmessig er det vanskelig å lete etter opphavet til nordmenn som utvandret til Holland. De aller fleste endret både fornavn og farsnavn/patronym.

Foreldrene ble trolovet 16. mai, og viet 26. nov 1780. Kilde FS.

image.png.29cdd917f9647b5227ddc249e30e4a20.png

Dessverre gir ikke oppslag i bygdebøkene noe bevis for at fornavnet Tron er endret til Arie. Men i FT 1801 som det henvises til ovenfor, står det at Tron f. 1781 er utkommandert, altså ikke hjemme hos foreldrene. Utkommandert til marinen fordi han kom fra kystområdet. Foreldrene er fra Sirdal. FamilySearch gir ikke hele barnelisten og heller ingen barnedåp før vielsen. Da er det bare én mulighet tilbake, nemlig at Tron tok navnet Arie i Nederland.

image.png.92f6e11c7465e7e165002d2fe8d58134.png

Sirdal bygdebok II under Feed s. 242 Flash 246

Feed.JPG.92743d4c78d0a95ace5b8b400a287a22.JPG

Samme bygdebok, under Finsnes s. 301 Flash 304

Finsnes.JPG.9488ed2985ffa89eeb7df2182f3cbc7b.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi erfaring med leiting i utlandet, er at namne-opplysningar kan vere feil, men sjeldan "heilt på jordet". At "Arie" heiter noko anna enn det, men kanskje Andreas eller liknande - men likevel, eit alternativ er at han har eit namn som var ubrukeleg der kan kom, enten fordi det er vanskeleg å uttale, eller fordi det hadde ei spesiell betydning der han kom. Kron-eksempelet mitt er han som endra etternamnet sitt i  Amerika fordi det han hadde brukt fyrst, vart oppfatta som "Bullshit".

 

Men så er det "Barta" som sannsynlegvis er Berta, men "Slots/Stolt/e.l" bør også ha ei rot, og ei Johannesdtr frå Finsnes er kanskje litt langt unna? Ein kan kanskje tenkje på slektsnamnet Stolz - men eg legg merke til at Ståle (Stole) er eit vanleg mannsnamn i distriktet; kanskje er det ei Ståledtr de leitar etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Dessverre gir ikke oppslag i bygdebøkene noe bevis for at fornavnet Tron er endret til Arie. Men i FT 1801 som det henvises til ovenfor, står det at Tron f. 1781 er utkommandert, altså ikke hjemme hos foreldrene. Utkommandert til marinen fordi han kom fra kystområdet. Foreldrene er fra Sirdal. FamilySearch gir ikke hele barnelisten og heller ingen barnedåp før vielsen. Da er det bare én mulighet tilbake, nemlig at Tron tok navnet Arie i Nederland.

 

Jeg mener jeg har kontroll på Tron Ommundsen. Han ble første gang gift 11.4.1807 i Hidra m. Ingeborg Kristine Larsdatter fra litle Håland i Hidra sogn. https://media.digitalarkivet.no/view/9471/83

Ved vielsen kalles han "Ungkarl og matros Thron Aamundsen Sunde af Næs Sogn". Ekteparet bosatte seg på litle Håland på Hidreheia. 

Som enkemann ble Tron gift andre gang 23.6.1822 i Hidra m. Anne Berte Sivertsdatter Lona fra Nes sogn. https://media.digitalarkivet.no/view/9474/120

Familien flyttet til Sunde i Nes sogn (i dag en del av byen Flekkefjord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎27‎.‎03‎.‎2018 den 8.20, Jan H. Trelsgård skrev:

Lund-navnet er vanskelig å plassere. Det kan vise til en rekke ting. Lund var på 1770-tallet et prestegjeld på grensen mellom dagens Rogaland og Vest-Agder. Det omfattet kirkesognene Lund, Tonstad, Bakke, Gyland, Nes og Flekkefjord.

Lund kjennes som gårdsnavn i Lund sogn. I Nes sogn finnes gården Lona. I Nes/Flekkefjords nabosogn i øst, Feda (i nåværende Kvinesdal), finnes også en gård ved navn Lona/Lone.

Jeg har også sett Lund-navnet benyttet som slektsnavn på denne tiden.

 

Jeg ser at jeg har formulert meg feil på et punkt i innlegget ovenfor. På 1770-tallet besto Lund prestegjeld bare av kirkesognene Lund og Nes/Flekkefjord. Bakke var på det tidspunkt utskilt som eget prestegjeld med kirkesognene Bakke, Gyland og Tonstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

etternamnet sitt i  Amerika fordi det han hadde brukt fyrst, vart oppfatta som "Bullshit".

 

Nei, hvem vet hva Bullshit er på Dutch? Jeg har lett i FT 1801 for Flekkefjord, og valgte første treff på Osmund og Birthe. Men det kan jo finnes flere ektepar i dette området med disse fornavnene. Har du et forslag?

 

A propos Andreas på tysk:

image.png.8f5de02c9d74367b07619e50fcea3071.png

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Jeg har lett i FT 1801 for Flekkefjord, og valgte første treff på Osmund og Birthe. Men det kan jo finnes flere ektepar i dette området med disse fornavnene. Har du et forslag?

Nei, eg har ikkje funne gode kandidatar. Det er nesten litt usannsynleg at begge foreldra skal vere i live i 1801, men det er også litt usannsynleg at begge skal vere døde. 

 

Eg er dårleg kjent i området så eg har ikkje oversikt over kva kjelder som finst - skifteregister f.eks, men eg let meg fascinere av denne påskenøtta.

 

To ord til om han med Bullshit'en: Bolset er eit gardsnamn i Jølster, og emigranten oppgav dette som etternamn då han skulle inn i USA. Men han som skulle skrive han inn i protokollane, hadde visst gitt grei beskjed - ingen kan gå rundt her å bere eit etternamn som vil bli uttala "Bullshit" av ein amerikanar. Så han enda på sitt kjedelege patronym :-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

To ord til om han med Bullshit'en:

Bull shit på Dutch er ROTZOOI, kanskje du har noen bemerkninger til det også.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Bull shit på Dutch er ROTZOOI, kanskje du har noen bemerkninger til det også.

Nei :-)    Men eg held fast på det som var poenget med å dra inn akkurat dette dømet: Det er ikkje sikkert at det norske namnet til denne karen liknar på "Arie", sidan namn kan bli fullstendig endra, av den grunnen eg nemner. Om du heiter Knut eller Jens eller kva som helst, og så kjem til eit land der namnet ditt kan høyrast ut som eit banneord eller eit kjønnsord eller liknande, kan det tenkjast at du skifter til noko heilt anna - du er nok enig i det.

 

Dermed kunne denne Tron som er foreslått, vere ein kandidat sjølv om namnet er svært ulikt, men sidan Jan har kontroll på han, er det nok ikkje han uansett. 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ikke "småegle" med hverandre Astrid og Aase :):)

Husk at jeg er en konflikt-sky beskjeden og snill mann .

 

Har nettopp lest at den eldste bydelen i Flekkefjord kalles Hollenderbyen, og at Flekkefjord i 1800 geografisk var plassert i Lund prestegjeld. Da er det vel heller ikke helt utenkelig at Aries foreldre eller aner kan ha hollandsk opphav.

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Har nettopp lest at den eldste bydelen i Flekkefjord kalles Hollenderbyen, og at Flekkefjord i 1800 geografisk var plassert i Lund prestegjeld. Da er det vel heller ikke helt utenkelig at Aries foreldre eller aner kan ha hollandsk opphav.

 

Hollenderbyen har sitt navn på grunn av trelasteksporten til Holland. Det var nok ikke spesielt mange hollendere som bosatte seg der.

Som Astrid tidligere har vært inne på var det mange tusen nordmenn som seilte til sjøs med hollandske skip. Mange utvandret - de fleste for godt, men noen få kom tilbake igjen. Jeg har selv forfedre som bodde i Amsterdam i litt over ti år, midt på 1700-tallet, men senere flyttet tilbake til Norge. De giftet seg i Amsterdam. Min forfar kom fra Liknes i Kvinesdal, min formor ble oppgitt å være fra Rapenburg i Amsterdam. En av deres døtre ble også gift og bosatt i Amsterdam. 

 

10 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Mi erfaring med leiting i utlandet, er at namne-opplysningar kan vere feil, men sjeldan "heilt på jordet". At "Arie" heiter noko anna enn det, men kanskje Andreas eller liknande - men likevel, eit alternativ er at han har eit namn som var ubrukeleg der kan kom, enten fordi det er vanskeleg å uttale, eller fordi det hadde ei spesiell betydning der han kom. Kron-eksempelet mitt er han som endra etternamnet sitt i  Amerika fordi det han hadde brukt fyrst, vart oppfatta som "Bullshit".

 

Men så er det "Barta" som sannsynlegvis er Berta, men "Slots/Stolt/e.l" bør også ha ei rot, og ei Johannesdtr frå Finsnes er kanskje litt langt unna? Ein kan kanskje tenkje på slektsnamnet Stolz - men eg legg merke til at Ståle (Stole) er eit vanleg mannsnamn i distriktet; kanskje er det ei Ståledtr de leitar etter?

 

Jeg er enig i at det kan være nærliggende å tenke på Ståle når man leser navnet Stolts. Berta er imidlertid også benyttet som fornavn i Holland (vanligvis som en kortform av navn som f. eks. Alberta). Det er derfor ikke sikkert at Aries mors fornavn er Berte eller Birgitte. Dette navnet kan også være forvansket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

FT 1801 for Flekkefjord

Av bekvemmelighetshensyn, her er en liste over Osmund-er med i denne tellingen.

 

En mulig familie fra denne listen er (kilde FS)

image.png.16280886bc5ed8937c7bd00dd629d839.png

Fra skannet KB Lund

image.png.b11d11707eb6cbb92a92c32c390e6a33.png

SAST, Lund sokneprestkontor, Ministerialbok nr. A 3, 1761-1801, s. 460-461
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb10511104150160

 

Barnedåper i Lund ROG (Kilde FS)

image.png.c21e2a91f9eb14d58adfe9d350baaabb.png

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birthe Olsdtr's første ekteskap kan muligens si noe om hennes fødested Slolts? Kilde FS. Hvis vielsen var i Lund ROG, vel og merke.

image.png.c6e4f440c466195b48ef159bc6ba794e.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Birthe Olsdtr's første ekteskap kan muligens si noe om hennes fødested Slolts? Kilde FS. Hvis vielsen var i Lund ROG, vel og merke.

image.png.c6e4f440c466195b48ef159bc6ba794e.png

 

 

Meg Lund bygdebok som kilde (Lunds Historie av Ingjald Mehus) har jeg notert at Berte Olsdatter fra Hove første gang var gift 28.11.1765 m. Ellef Brynildsen Moi/Osen. De hadde følgende barn:

1) Brynild, dpt. 8.11.1766, d. 1784.

2) Ågot, dpt. 4.5.1768.

3) Ole, dpt. 14.3.1770, d. 29.12.1858. Gift 17.11.1793 m. Ågot Ommundsdtr. Steine. Bosatt på Steine i Heskestad sogn (Rogaland).

4) Anne, dpt. 25.12.1772.

Ellef ble begr. 21.5.1774. Berte giftet seg andre gang 16.11.1775 med Ellefs bror, Ommund Brynildsen Moi/Osen. De fikk følgende barn:

1) Helga, dpt. 5.5.1776. Gift 31.10.1802 m. Jakob Jakobsen Evja fra Sokndal sogn (Rogaland).

2) Elken, dpt. 17.5.1778, d. 10.11.1873. Gift 1813 m. Salve Stålesen Haukland. Bosatt på Haukland i Lund.

3) Berte, dpt. 24.12.1780. Gift 1.4.1811 m. Peder Abrahamsen Sunde fra Nes sogn (Flekkefjord). Bosatt i Flekkefjord.

4) Brynild, dpt. 4.9.1783, d. 24.6.1856. Gift 1. gang 5.12.1813 m. Marta Kristine Torkelsdtr. Loga. Gift 2. gang 19.11.1849 m. Siri Sigbjørnsdtr. Øksendal. Bosatt i Osen i Lund.

5) Ellef, dpt. 17.4.1785. Gift 30.6.1815 i Sokndal (Rogaland) m. Berte Tønnesdtr. Urdal. Bosatt på Urdal og Ribland i Sokndal sogn (Rogaland).

6) Tøri, dpt. 13.2.1788. Gift 4.5.1830 m. Torje Torjesen Bergstøl fra Hægebostad (Vest-Agder).

7) Ommund, dpt. 9.5.1790. Gift 22.6.1817 i Flekkefjord m. Grete Marie Olsdtr. Bosatt i Flekkefjord.

8) Anne, dpt. 30.10.1791, d. 1880. Gift 5.6.1832 m. Asbjørn Asbjørnsen Skjeggestad. Bosatt på Skjeggestad i Lund.

9) Bernt Andreas, dpt. 4.8.1793, d. 19.3.1794.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2018 den 8.20, Jan H. Trelsgård skrev:

De aller fleste endret både fornavn og farsnavn/patronym.

Et eksempel på forandring til det ugjenkjennelige: " Niels Olsen (eventuelt Olufsen; født 14. juni 1655 eller 14. juni 1657, død 1727) ... Han skiftet navn til Cornelius Cruys [Kornelius Krøys] (egentlig Cornelis Cruijs, som det er skrevet i lysningsregisteret i Amsterdam). " Kilde https://no.wikipedia.org/wiki/Cornelius_Cruys

Så det er kanskje vanskelig å finne Arie Lond.

 

I FT 1801 for Sørlandet og Rogaland er det 24 treff på menn født 1779 med farsnavn Osmund eller lignende. Aries vielse hevder han ble født mars 1779, og vi antar nå at fødselsår i FT er korrekt. En person her heter Alv, som jo ligner litt på Arie. Familien behøver ikke ha bodd i Flekkefjord 1801, men flyttet dit senere.

 

Kilde FS. Oppgitt fødested Flekkefjord

image.png.2269be00f1d9d0c7158c38656b5bf70d.png

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

som det er skrevet i lysningsregisteret i Amsterdam

På engelsk kalles lysning https://en.wikipedia.org/wiki/Banns_of_marriage

"Banns of marriage

The banns of marriage, commonly known simply as the "banns" or "bans" ...

are the public announcement in a Christian parish church or in the town

council of an impending marriage between two specified persons..."

 

På nederlandsk heter det

Trouwens

 

Men er det mulig å finne Aries lysning før vielsen? Og kan det stå noe mer om hans opprinnelige norske døpenavn?

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sendte jeg en mail til www.groningerarchieven.nl , så får vi håpe de svarer og ikke minst har litt mer info å dele med oss om Arie.

 

Hi

A Norwegian sailor marries and dies in Appingedam, Groningen. We only find these two registrations regarding his life in the Netherlands.

 

http://allegroningers.nl/zoeken-op-naam/deeds/56aff729-6e14-ad16-1633-4441b13d8d8d?person=7227576d-85bf-930f-f7c8-b7eb142b2d83

http://allegroningers.nl/zoeken-op-naam/deeds/a29dfc01-740d-1205-3982-c37fed07593f?person=dc186dc6-ef4e-d5c6-5388-8195d26a8f7a

 

He marries Aaltjen Jacobs jager 21 Nov 1815 and dies on 21 October 1824 in Appingedam.

 

We try to identify his family in Norway. We found a lot of good information in the original married and death certificates you've posted online, but will need additional information in order to find right parents on the basis of the candidates we have identified.

So any new information that may be found will be highly appreciated and may be the key to solving this matter.

 

If you dont have the opportunity to help us directly with information, it would be very helpful if you could advise us where we could seek more information about Arie in Groningen.

 

Thank you in advance

 

Best regards

 

Ivar Moe

Bergen City - Norway

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tabellen i #46 døpt 13. juli 1779 i Bakke med foreldre Osmund Sirnes og Turi Sigbjørnsdtr, er det ikke, i så fall må han ha blitt enkemann før 1815.

https://digitalarkivet.no/view/327/pv00000001670776

Niels Osmundsen Sirenæs viet 31. okt 1805 i Bakke til Berthe Thoresdtr Rannestad

 

Neste rad samme tabell, Niels Osmundsen døpt 18. jul 1779 død 1784. Kilde Øvrebø-boka I s. 314 Flash 318

image.png.86706b00dc91ce750f2aa45f0d7ea764.png

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode kandidater som er fremmet her. Forundrer meg ikke om en av dem kan være den rette.

Men Lond kan kanskje også være en omskriving av Lind. Er det plasser/familier med det navnet i Flekkefjord distriktet.

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.