Gå til innhold
Arkivverket

Hva står under Anmærkninger?


Ken Rune Hansen
 Del

Recommended Posts

Eg oppfattar det som "paa" og eit stadnamn (med stor bokstav). Men sidan eg ikkje er lokalkjend, vil eg ikkje kome med noko framlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm . . . i følge kartet ligger Reinøya (Renø?) rett ut for Øksnes kirke på Skogsøya. Men så vidt jeg kan se ingen kirke eller kirkegård på selve øyen (Reinøya) . . .

 

Og kunne man begraves ‹etter forgodtbefinnende›? 

 

Hun bodde dessuten på Høydal, ikke på Reinøya. 

 

Nærmeste kirker i Eidsfjorden hvor hun døde er Indre og Ytre Eidsfjord kirker. 

 

‹Indre› er fra 1970, så den kan trygt avskrives. 

 

‹Ytre› blir også kalt «Grønning kirke», nåværende er en ombygd skolebygning, men der var en tidligere kirke fra 1882 som brant i 1935. 

 

Uansett – ingen kirkenavn i nærheten som ligner på «Stenø» eller «Renø» eller hva det nå står i anmerkningen. 

 

Mystisk. (men gøy med litt geografi-etterforskning før påskehelgen setter inn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein observasjon:  - ho døydde i Eidsfjord - men er innført her med nummer. Altså skal ho vere gravlagd i Øksnes.

Dersom ho vart gravlagd i Eidsfjord, skulle ho etter retningslinjene vere innført med nummer der - og så her utan nummer.

 

"Begraves paa Renø" les eg.

 

Og... ifl soknehistorikken https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-nordland

hadde Øksnes sokn gravplass på garden Reinøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar, tusen takk for grundig info. Kom aldri så langt som til å sjekke sognehistorikken. (Peker på meg selv og sier med høy røst: Latsabb!!)

 

Men det kan vel nå, takket være deg, slåes fast med rimelig grandios grad av sannsynlighet at hun ble begravet på «Renø» (Reinøya).

 

Du e' go'!

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.