Gå til innhold
Arkivverket

Dåp i Halmøy 1737


Siv Storø1
 Del

Recommended Posts

Midt på siden til venstre blir Pros Surlands barn Daniel døpt. 

Jeg klarer ikke helt å finne ut av datoen. Årstallet er tydelig. Men rett over dåpsteksten står det noe annet og helt sist i den setningen klarer jeg å tyde noe som døpt i Lister eller kisten??

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20070928660123

 

Jeg klarer å få med meg Claus????

Rett under han noe helt utydelig for meg, 

Så Olaf ????

Gunhild Halmøy

Siste er og utydelig for meg. 

 

Endret av Siv Storø1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyndelsmesse dag 2/2 og følgende søndag sexagesima 9/2 kunde Præsten ey komme

fram formedelst Uvæir. Fastelavns søndag 16/2 var Præsten i Halmøen, men 

Almuen kom ej formedelst Uvæir.

 

Døbt i Kirken Thor (Herlands?) barn Daniel - eg tykkjer ikkje gardsnamnet er Surland - ?

 

Namna på fadderane er alltid vanskeleg å tolke når ein ikkje er lokalkjende; her ser dei ut til å vere utstyrte med gardsnamn og ikkje patronym. 

Vi får prøve oss fram og be om tilgjeving for feil -- Claus J........, Peder Raabye, Olaf Hilstad, Else Falch?, Gunnild Halmøen og Giertrud Hilstad.

 

Til høgre står kanskje John Wigdalen, men det siste ordet - ? Na...?

 

 

 

 

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nokså sikker på at det står Pros Surland. Håper flere kan komme med innspill på disse kråketærene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du det stadnamnet frå området? Eg finn det ikkje i folketellingar, f.eks. Er dette i Flatanger?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det slik:

..døbt i Kirken Pros Surlands barn Daniel.
Faddere Claus Johnsen, Peder Raabye, Oluf Helstad, Else Falch, Gunnild Halmøen, Giertrud Helstad.

 

Til høyre tror jeg det står John Wigedalen Nachen(?), men jeg er svært usikker på gårdsnavnet.  Dåpsdatoen er vel fastelavnssøndag, siden presten var til stede da, men ikke menigheten!

  • Takk 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Kjenner du det stadnamnet frå området? Eg finn det ikkje i folketellingar, f.eks. Er dette i Flatanger?

Surland er vel et familienavn i denne sammenheng. Har ikke nøstet hvor det opprinnelig kom fra om ikke han som tok navnet først,  (mulig Hollender eller tysker) kom til et sted med mye nedbør..;-D 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Siv Storø1 skrev:

Surland er vel et familienavn i denne sammenheng. Har ikke nøstet hvor det opprinnelig kom fra om ikke han som tok navnet først,  (mulig Hollender eller tysker) kom til et sted med mye nedbør..;-D 

Interessant! Og namnet Pros høyrest også frammandt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Jeg leser det slik:

..døbt i Kirken Pros Surlands barn Daniel.
Faddere Claus Johnsen, Peder Raabye, Oluf Helstad, Else Falch, Gunnild Halmøen, Giertrud Helstad.

 

Til høyre tror jeg det står John Wigedalen Nachen(?), men jeg er svært usikker på gårdsnavnet.  Dåpsdatoen er vel fastelavnssøndag, siden presten var til stede da, men ikke menigheten!

 

Her var det nok noen mere kjente gårdsnavn fra området.  Men trodde Falch (familienavn)var familien til protz mulige datter Cathrine. (Har ikke fått sporet hennes dåp enda siden de aktuelle årene ikke er tilgjengelig eller gått tapt? ) mulig familien dro et annet sted da alle surland i denne familie  forsvant fra kirkeboka for Fosnes og halmøy i noen år..finner de heller ikke i Bjørnør. 

Endret av Siv Storø1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.