Gå til innhold
Arkivverket

"Ole Eilertsen Tysse" (1770 -1825) fra "Fjaler" til "Kråkevåg/ Solund", hans opphav ??


Svenn Ruskedal
 Del

Recommended Posts

#34939] Ole Ellertsen, f. 1770 Fjaler, til Kråkevåg, Solund – Frå Tysse eller Håland ?

Av Gjest Gisle Hersvik, Desember 13, 2005 i Arkiv

 

Gjest Gisle Hersvik

  • Gjest Gisle Hersvik
  • Gjester

Ola Eilertsson Tysse vart g. II gonger i Eivindvik, i 1804 og i 1810; [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigule79&gardpostnr=887&merk=887#ovre>Lenke og LenkeVed FT1801 er det vel han vi finn på Utvær; Lenke.Han kjem altså frå Ytre-Holmedal (Fjaler) og ein kandidat vert då:

 

Gjest Gisle Hersvik

  • Gjest Gisle Hersvik
  • Gjester

Eg har dessverre ikkje fått sjekka Bygdebok for Fjaler enno, men tar gjerne i mot innspel om denne Ole Eilertsen sitt opphav.

 

Gjest Torbjørn Igelkjøn

  • Gjest Torbjørn Igelkjøn
  • Gjester

Ole Eilivson Håland f. 1772 er nok feil spor. Det står ikkje noko om at han var gift, men han hadde br. nr. 9 i åra 1809 - 1814, og d. i 1833.Det er ein gard i Fjaler som heiter Tysse, men eg finn han ikkje der i bygdeboka.

 

Gjest Gisle Hersvik

  • Gjest Gisle Hersvik
  • Gjester

Takk for at du sjekka Torbjørn!Dersom en søker på døypte med farsnamn Ellertsen på FS IGI får vi opp tre stk (perioden 1760-1780): 1) Anders, f. 1773 Lisæt ([url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500223682482&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn+Og+Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke)2) Anders, f. 1780 Lisæt (Lenke)3) Jens Johan, f. 1780 Bakke (

 

Gjest Gisle Hersvik

  • Gjest Gisle Hersvik
  • Gjester

Hei!Eg er framlesi på jakt etter denne Ole Eilertsen.I andre ekteskapet har eg notert følgande born for Ole og Marthe:- Østina / Ystina (oppkalla etter første kona hans)- Johannes (truleg etter far til Marthe)- Adele / Ædel- Johanne- Inger (truleg etter mor til Marthe)Håpar nokon dreg kjensel på Ole Eilertsen sitt opphav!******Far og mor til denne Marthe er også ei uløyst gåte: Lenke*******MVH Gisle

 

Gjest Gisle Hersvik

  • Gjest Gisle Hersvik
  • Gjester

SÅ var det denne Ole igjen,Eg klarer ikkje å finne noko spor etter han eller hans foreldre.Håper at det er nokre nye auge som kan hjelpe her.MVH Gisle

 

Gjest Svehn Ruskelöv

  • Gjest Svehn Ruskelöv
  • Gjester

Hei!Endelig noe positivt ''Gisle''.Her er en ''Eilert Tysse'' död 29/5-1791 51 år, alså födt ca. 1740, v. side nede.: LenkeHar ''Gards-og ättesoge'' for ''Holmedal sokn'' men som ''Torbjörn'' i nr.3 kan ikke jeg heller finne noe nämnt på gården ''Tysse'', og heller ikke under gårdene ''Tyssedal'' og ''Tyssekvam''.Mvh,Svehn.

 

Gjest Gisle Hersvik

  • Gjest Gisle Hersvik
  • Gjester

Mange takk Svehn,Dette var et bra funn, supert.Det ser ut til at Tysse/Tyssedal/Tyssekvam ikkje omtaler korkje Eilert eller Ole, men om du ser innlegg (4) har eg via FS IGI funne 3 Eilertssøner under Lisæt og Bakke (det kan så absolutt vere fleire). Kan det vere den same Eilert som har vore der? Er desse gardane omtala i den bygdeboka du har?MVH Gisle

 

Gjest Svehn Ruskelöv

  • Gjest Svehn Ruskelöv
  • Gjester

Her er også noe interessant ''Gisle''.En uekte sönn ''Arne Elerts.'' f. 1766, far fra ''Liset''. : [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=2&sql=low_prestegjeld>Lenke like 'holmedal, ytre%' AND low_far_forenamn like 'e%%' ORDER BY forenamn, etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=16Og her er ''Anders'' uekte f. 1780 som du har i nr.4, far ''Ellert'', gift mand. :

 

Gjest Svehn Ruskelöv

  • Gjest Svehn Ruskelöv
  • Gjester

Hei igjen!Lenkene i nr.9 virker ikke, jeg pröver en annen variant.''Arne'' uegte f. 1766, foreldre ''Malene Thomasdtr.'' og ''Elert Liset'', v. side, h. kanten nede under uegte, fortsettelse neste v. side, h. kanten oppe : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8828&idx_id=8828&uid=ny&idx_side=-67>Lenke''Anders'' uekte f. 1780 :

 

Gjest Svehn Ruskelöv

  • Gjest Svehn Ruskelöv
  • Gjester

Nei nå blev alt galt her, ''Anders'' dåp i lenken ovenfor nr.10, skal väre h. side nede.God natt.

 

Gjest Gisle Hersvik

  • Gjest Gisle Hersvik
  • Gjester

Hei Svehn,Takkar og bukkar for gode opplysningar!Eg klarer ikkje heilt å sjå løysinga på dette problemet, men er det mogeleg å finne ut lagnaden til desse 4 borna (eg finn dei ikkje i FT1801 Ytre Holmedal)? Og kan namna på fadrane bidra til ei løysing?Og kven er Malene Thomasdtr. og Sire Persdtr.?MVH Gisle

 

Gjest Svehn Ruskelöv

  • Gjest Svehn Ruskelöv
  • Gjester

''Anders Elertsen'' 30 år i FT 1801/Holmedal på gården ''Tveit'', gift men hvor er kona, ''Anders'' står ikke nämnt i ''ätteboken for Holmedal sokn'' under ''Tveit'' : LenkeMvh,Svehn.

 

Gjest Svehn Ruskelöv

  • Gjest Svehn Ruskelöv
  • Gjester

Her er vielsen 13/6-1800, ''Anders E. Bakke'' og ''Massi Johannesdtr. Nistad'', h. side ca. midten : LenkeMvh,Svehn.

 

Gjest Gisle Hersvik

  • Gjest Gisle Hersvik
  • Gjester

Takk igjen Svehn,Synes dette virker som ei vanskelig nøtt :-)Kvar er kona til Anders ved FT1801?Ein Anders Elertsen får eit barn i Bergen i 1807, kanskje eg burde sjekke han også.Får bruke litt av helga til dette.MVH Gisle

 

Gjest Svehn Ruskelöv

  • Gjest Svehn Ruskelöv
  • Gjester

Hei igjen ''Gisle''!Må si den var vrien den her, en riktig hard nött og knekke, det er bra ''hjernearbeid'', hehe.Jeg kan ikke finne de 3 andre, ''Jens'',''Anders'' og ''Arne'' i FT 1801, da har jeg sökt ''Sogn og Fjordane'' og ''Hordaland''.''Anders'' födt 1780, skal vel väre 1778, eller har jeg feil??.Den her fant jeg i natt, som du mener ovenfor i nr.15, men her heter kona ''Ludvigsdtr.'', så jeg var litt usikker, men det er ingen umulighet att det er de rette fra ''Fjaler'', jeg tror att ''Ludvigsdtr'' er en skrivefeil for ''Johannesdtr.'', under gården ''Nistad'' i ''Dale sokn'' fantes det 2 brödre ''Johannes'' og ''Ludvig Ludvigsen Kvamme'' fra ''Gaular'' med hver sin del av gården t.o.m. ca.1783, og ''Massi/Marte'' var vel datter til den förstnämnte bror : LenkeMvh,Svehn.

 

Gjest Svehn Ruskelöv

  • Gjest Svehn Ruskelöv
  • Gjester

Hei!I ''FS'' kom det opp en ''Ellert Andersen'' f. ca. 1806 som gifter sig i ''Gulen'' bst.''Strengklauv'', far ''Anders Ellertsen'', og her er vielsen 22/11-1828 nr.35 : LenkeSelvfölgelig har jeg ''Gulen i gammal og ny tid b. 1'', da jeg har forfädre fra ''Strengklauv''.''Anders Ellertsen'' står nämnt der, jeg kommer tilbake om det snarest.Mvh,Svehn.

 

Gjest Svehn Ruskelöv

  • Gjest Svehn Ruskelöv
  • Gjester

''Storemyr'' under ''Strengklauv'', plassmann fra 1817 ''Anders Ellertsen'' (1771-d.9/9-1829), gift 2. gang 1823 m. ''Marte/Massi Johannesdtr. Strand'' (1765-d.29/11-1828). Barn fra 1. ekteskap, Ellert f. 1806. ''Anders'' hadde også en datter ''Bothilde'' (28/2-1830-d.22/8-1848) m. ''Inger Johannesdtr.'' f. 6/9-1806/Strengklauv.Om''Anders E.'' står det att han er födt i Bergen, men jeg er tvilsom til det, finner ingen ''Anders E.'' som er födt omkring 1771 i Bergen, det må vel väre sönnen ''Ellert''.''Ellert A.'' og kona ''Marte Olsdtr. Litle Nordal'' hadde gården fram til ca. 1840, og etter det har jeg funnit de i Bergen.Mvh,Svehn.

 

Gjest Jon Sværen

  • Gjest Jon Sværen
  • Gjester

Gisle og Svehn: De er begge to kjent med at FT for Ytre Holmedal (Fjaler) i 1815 ligg på Fylkesarkivet ? Og at her er er det på individnivå med navn og alder på innbyggjar. DOG eit unnatak for gifte kvinner som er namnlause og berre blir omtala som 'koner'.

 

Gjest Gisle Hersvik

  • Gjest Gisle Hersvik
  • Gjester

Takk til Svehn og Jon,Merkeleg nok har eg ingen av desse personane innlagt i slektsprogrammet mitt, eg må nok derfor bruke litt tid på å studere desse opplysningane. Men eg kjem nok attende om ikkje altfor lenge.MVH Gisle

 
Endret av Svenn Ruskedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Da "Ole Eilertsen" var min forfar så vil jeg videreföre dette gamle emne av trådstarter "Gisle Hersvik" og se om vi nå kan komme noe videre og knekke denne påskenötten med nye friske öyner ?

 

God påske.

Endret av Svenn Ruskedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Svenn Ruskedal skrev:

Jeg finner en "Ehlert Andersen Miaaseth/ Mjåseth" som gifter sig med "Mari Hansdtr." den 30 des. 1769 i "Askvold", h. side : https://media.digitalarkivet.no/kb20070319630303

 

Kan desse vere foreldrene til "Eilert" mon tro?

 

I "Askvoll" bygdebok II A under gnr. 6 "Mjåseth" er det nevnt en "Mari Hansdtr. Årelid" fra "Gaular" gift 2 g. 1769 m. "Elert Andersen Liset". Må vere flyttet 1771, ingen barn nevnte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "Fjaler" bygdebok b. 1 under gnr. 15 "Liset" så finner jeg en "Anders Östensen" som dreiv bruket (1738 - 1742) g. m. "Johanne Olsdtr.", en sönn "Eiliv" tente på "Bakke" i 1775.

 

Jeg mener att "Eilert" blev far 1780 på "Bakke", lenger oppe på siden. Jeg vil tro att "Eiliv" og "Eilert" er den samme.

Endret av Svenn Ruskedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordningens skyld så legger jeg inn dåpene på nytt der "Eilert" er oppfört som far.

 

"Arne" f. uekte 1766, far "Elert Liset" og mor "Malene Thomasdtr.", mitten på siden under uegte forts. n. side : https://media.digitalarkivet.no/kb20070507640176

 

"Anders" döpt 1773, far "Eilert Lisaeth", v. side : https://media.digitalarkivet.no/kb20070507640230

 

"Jens Johan(nes)" döpt 1778, far "Eilert Bacche", h. side nederst : https://media.digitalarkivet.no/kb20070507640283

 

"Anders" f. uekte 1780, far "Ellert Liseth" og mor " Siri Persdtr. Fieldet", h. side nederst : https://media.digitalarkivet.no/kb20050818030690

Endret av Svenn Ruskedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2018-03-30 den 2.40, Svenn Ruskedal skrev:

Arne" f. uekte 1766, far "Elert Liset" og mor "Malene Thomasdtr.", mitten på siden under uegte forts. n. side : https://media.digitalarkivet.no/kb20070507640176

 

"Malene Tomasdtr." var ikke lett og finne noen steder til jeg til slutt fant dette skifteregisteret på "Langenes" i "Fjaler" : https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000624734

 

Kan ikke se att det finnes noen "Malene Tomasdtr." nevnt på gnr. 29 "Langenes" i bygdeboken, men en "Jens Tomassen" som var bruker der (1762 -1776) som kan passe som en bror.

 

Nå er ikke jeg noen spesialist på og finne fram i skifter, så jeg undrer om det står noe om hennes sönn "Arne" i skifte??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få skyte inn et lite spørsmål til deg. Det har å gjøre med et annet emne. Fordi du er i besittelse av Fjaler bygdebok. Kan du se om gården Vassdalen er omtalt i det bindet du har, og i så fall gjøre et oppslag for den slektsgranskeren som har opprettet dette:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kort sammendrag. Fokusperson Ole Eilertsen Tysse Ytre-Holmedal Fjaler SFJ (1770-1825). Hans opphav?

 

#1
Ved FT 1801 oppgis Ole Eilertsen å bo på Utvær (Hyperlink uteblitt).
Ola Eilertsson Tysse vart g. II gonger i Eivindvik Gulen SFJ, i 1804 og i 1810 (med hyperlink til 1804).

 

Vielse 1804 Gulen SFJ Evindvigs Hoved-Sogn Trolovet 7de Julii Evindvig Kirke Vielse 28de Julii     
Unge-Karl Ole Elertssøn Tysse, Yttre Holmedals Præstegield Pige Østine Iversdatter Krogevaag     

 

Kandidat Ole Eilivson Håland f. 1772 blir diskvalifisert.

 

Bygdebok for Fjaler som omtaler gårdene Tysse, Tyssedal og Tyssekvam nevner ikke Ole Eilertsen der.

 

I andre (1810) ekteskapet har eg notert følgande born for Ole og Marthe:
- Østina / Ystina (oppkalla etter første kona hans)
- Johannes (truleg etter far til Marthe)
- Adele / Ædel- Johanne- Inger (truleg etter mor til Marthe)

 

Far? til Ole, en Eilert Tysse död (jordpåkastelse) 29/5-1791 51 år, alså födt ca. 1740 (Hyperlenke)
SAB, Fjaler Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 2, 1779-1798, s. 140
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050818030858

 

Det drøftes Oles søsken og deres bo- og giftemønster, brødreliste se under.

 

#3
En farskandidat lanseres (med lenke)
"Ehlert Andersen Miaaseth/ Mjåseth" som gifter sig med "Mari Hansdtr." den 30 des. 1769 i "Askvold" SFJ

 

#4
Oppslag Askvoll bygdebok. Ekteparet ovenfor nevnes, men antas å ha flyttet bort 1771. Ingen oppgitt
barneliste der.

 

#5
Emneforfatter spør: "Jeg vil tro att "Eiliv" og "Eilert" er den samme." ?

 

#6
Mulige brødre, døpte i Fjaler, til Ole Eilertsen (f. 1770*):

"Arne" f. uekte 1766, far "Elert Liset" og mor "Malene Thomasdtr" med lenke
"Anders" döpt 1773, far "Eilert Lisaeth" med lenke
"Jens Johan(nes)" döpt 1778, far "Eilert Bacche" med lenke
"Anders" f. uekte 1780, far "Ellert Liseth" og mor "Siri Persdtr. Fieldet" med lenke

 

#7
Det spørres om hjelp til å finne relevante skifter i Fjaler.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Kan jeg få skyte inn et lite spørsmål til deg. Det har å gjøre med et annet emne. Fordi du er i besittelse av Fjaler bygdebok. Kan du se om gården Vassdalen er omtalt i det bindet du har, og i så fall gjøre et oppslag for den slektsgranskeren som har opprettet dette:

 

 

Hei Astrid!

 

Jeg finner ingen "Annfinn Olsen" f. 1743 nevnt under gnr. 86 "Hauge/ Vassdal" i "Fjaler" b. 3, og heller ingen "Ole" som kunne ha vert far rundt den tiden.

 

 

 

 

Endret av Svenn Ruskedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Et kort sammendrag. Fokusperson Ole Eilertsen Tysse Ytre-Holmedal Fjaler SFJ (1770-1825). Hans opphav?

 

#1
Ved FT 1801 oppgis Ole Eilertsen å bo på Utvær (Hyperlink uteblitt).
Ola Eilertsson Tysse vart g. II gonger i Eivindvik Gulen SFJ, i 1804 og i 1810 (med hyperlink til 1804).

 

Vielse 1804 Gulen SFJ Evindvigs Hoved-Sogn Trolovet 7de Julii Evindvig Kirke Vielse 28de Julii     
Unge-Karl Ole Elertssøn Tysse, Yttre Holmedals Præstegield Pige Østine Iversdatter Krogevaag     

 

Kandidat Ole Eilivson Håland f. 1772 blir diskvalifisert.

 

Bygdebok for Fjaler som omtaler gårdene Tysse, Tyssedal og Tyssekvam nevner ikke Ole Eilertsen der.

 

I andre (1810) ekteskapet har eg notert følgande born for Ole og Marthe:
- Østina / Ystina (oppkalla etter første kona hans)
- Johannes (truleg etter far til Marthe)
- Adele / Ædel- Johanne- Inger (truleg etter mor til Marthe)

 

Far? til Ole, en Eilert Tysse död (jordpåkastelse) 29/5-1791 51 år, alså födt ca. 1740 (Hyperlenke)
SAB, Fjaler Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 2, 1779-1798, s. 140
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050818030858

 

Det drøftes Oles søsken og deres bo- og giftemønster, brødreliste se under.

 

#3
En farskandidat lanseres (med lenke)
"Ehlert Andersen Miaaseth/ Mjåseth" som gifter sig med "Mari Hansdtr." den 30 des. 1769 i "Askvold" SFJ

 

#4
Oppslag Askvoll bygdebok. Ekteparet ovenfor nevnes, men antas å ha flyttet bort 1771. Ingen oppgitt
barneliste der.

 

#5
Emneforfatter spør: "Jeg vil tro att "Eiliv" og "Eilert" er den samme." ?

 

#6
Mulige brødre, døpte i Fjaler, til Ole Eilertsen (f. 1770*):

"Arne" f. uekte 1766, far "Elert Liset" og mor "Malene Thomasdtr" med lenke
"Anders" döpt 1773, far "Eilert Lisaeth" med lenke
"Jens Johan(nes)" döpt 1778, far "Eilert Bacche" med lenke
"Anders" f. uekte 1780, far "Ellert Liseth" og mor "Siri Persdtr. Fieldet" med lenke

 

#7
Det spørres om hjelp til å finne relevante skifter i Fjaler.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Takk for hjelpen Astrid, ordning på dig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

"Mari Hansdtr."

Hvis du finner hennes begravelse, vil det styrke hypotesen om at det er det forannevnte ekteparet viet i Askvoll viet 1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2018 den 22.06, Svenn Ruskedal skrev:

I "Askvoll" bygdebok II A under gnr. 6 "Mjåseth" er det nevnt en "Mari Hansdtr. Årelid" fra "Gaular" gift 2 g. 1769 m. "Elert Andersen Liset". Må vere flyttet 1771, ingen barn nevnte her.

Finnes det en gård i Askvoll med navn Liset? I så fall, har du sjekket om en Elert Andersen er født der? Hvis ikke Liset finnes i Askvoll, er han innflytter.

image.png.ce6631fe49aea3cde4f81758709dd562.png

Kilde http://www.rhd.uit.no/matrikkel/matrikkel.aspx

 

Det er en gård i Fjaler, Holmedal sogn, som heter Lisæter (Liset). Du har jo bygdeboka, så da kan du se om Elert Andersen var født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Det er en gård i Fjaler, Holmedal sogn, som heter Lisæter (Liset). Du har jo bygdeboka, så da kan du se om Elert Andersen var født der.

 

Sjå #5:

 

På 29.3.2018 den 22.34, Svenn Ruskedal skrev:

I "Fjaler" bygdebok b. 1 under gnr. 15 "Liset" så finner jeg en "Anders Östensen" som dreiv bruket (1738 - 1742) g. m. "Johanne Olsdtr.", en sönn "Eiliv" tente på "Bakke" i 1775.

 

Jeg mener att "Eilert" blev far 1780 på "Bakke", lenger oppe på siden. Jeg vil tro att "Eiliv" og "Eilert" er den samme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel, jeg har misforstått og tolket dette som et barnebarn. Da er det fristende å hevde at Ole Eilertsen Tysse (1770-1825) er sønn av Eiliv Andersen Liset (1750*- ), og sønnesønn av Anders Østensen Liset (1715*- ). Så angående Mari Hansdtr, mulig mor til Ole Eilertsen, å lese gjennom flere ti-talls kirkeboksider etter hennes begravelse er en møysommelig anstrengelse. Disse halvbrødrene til Ole,- kan det skyldes at Eilert ble tidlig enkemann og at Mari døde før han i 1791. Noen andre gjetninger inn mot et tidsintervall [1770*- ] for hennes begravelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Svenn Ruskedal skrev:

 

"Malene Tomasdtr." var ikke lett og finne noen steder til jeg til slutt fant dette skifteregisteret på "Langenes" i "Fjaler" : https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000624734

 

Kan ikke se att det finnes noen "Malene Tomasdtr." nevnt på gnr. 29 "Langenes" i bygdeboken, men en "Jens Tomassen" som var bruker der (1762 -1776) som kan passe som en bror.

 

Nå er ikke jeg noen spesialist på og finne fram i skifter, så jeg undrer om det står noe om hennes sönn "Arne" i skifte??

 

Dersom du går inn på skanna skiftemateriale, legg inn Fjaler i feltet for kommune og klikkar deg inn på skifteprotokoll A9 finn du skiftet nede til venstre på folio 446b.

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 9 (1775-1787), Skifteprotokollside, Side 446b-447a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081126670912
 

Eg er ikkje nokon ekspert på "skjønnskrift" frå 1700-talet, men les følgjande:

... afdøde pige(?) Malene Thommesdatter Langeness.
Den afdødes arvinger ???
1. Brdr. Jens Thomesen Langeness, død og efterladt sig ??? Kari Jensdatter 20 aar gl.
2. Søstr. Marte Thomesdatter 40(?) aar gl. ugift og opholder sig hos Niels Kysnæsset. (Kjøsnes)

 

Arne er ikkje nemnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Så angående Mari Hansdtr, mulig mor til Ole Eilertsen, å lese gjennom flere ti-talls kirkeboksider etter hennes begravelse er en møysommelig anstrengelse. 

 

Det skal vere sikkert og visst. Perioden frå 1755-1821 er dataregistrert, og finst i samledatabasane for fødde, vigde og gravlagde i Sogn og Fjordane som ligg i "gamle" Digitalarkivet. Det aller meste er registrert, men det vil nok finnast eitt og anna namn som ikkje er med i databasane. Kyrkjeboka frå 1821-1835 er ikkje dataregistrert, medan ein del av materialet frå 1835 og utover er med. Legg merke til at namn er normaliserte, og at databasane såleis ikkje er kjeldetru. For å søkje utelukkande på Fjaler kan ein skrive inn 1429 i feltet for kommuneid.

 

Valde databasar


Søkeomgrepet "fjordane" fann følgjande databasar:

  1. Døypte i delar av Sogn og Fjordane innanfor perioden 1669-1895
  2. Gravlagde i delar av Sogn og Fjordane i perioden 1669-1920
  3. Vigde i delar av Sogn og Fjordane i perioden 1669-1922
  4. Register til 1875-tellingsprotokollene for Sogn og Fjordane
  5. Gardsnamn for Hordaland og Sogn og Fjordane frå O. Rygh
  6. Skattematrikkelen 1647 for Sogn og Fjordane

 

Eg kan elles nemne at det finst sjeleregister frå 1781, folketeljing 1815 ("nye" Digitalarkivet) og at kyrkjebøkene 1800-1815 er nyregistrert i "nye" Digitalarkivet.

 

Valde databasar


Søkeomgrepet "fjaler" fann følgjande databasar:

  1. Emigrantar over Bergen frå Fjaler kommune.
  2. Sjeleregister for Ytre Holmedal (Fjaler) 1781
  3. Døde i Dale i Fjaler 1894-1977
  4. Døde i Holmedal sokn i Fjaler 1895-1969
Arkiv: Ukjent

 

Og så må ein heller ikkje gløyme databasen over skifte i Sunnfjord (sjå forrige innlegg).

 

Dette til orientering.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får skunde meg og leggje til at kyrkjebøkene for Fjaler ikkje er komplette. Eg veit at det manglar mange dødsfall på 1790-talet. Ein finn skifta, men finn ikkje att dødsfalla i kyrkjebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2018 den 22.06, Svenn Ruskedal skrev:

 

I "Askvoll" bygdebok II A under gnr. 6 "Mjåseth" er det nevnt en "Mari Hansdtr. Årelid" fra "Gaular" gift 2 g. 1769 m. "Elert Andersen Liset". Må vere flyttet 1771, ingen barn nevnte her.

 

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012041008130 side 60

 

I databasen over gravlagde i S&Fj finn eg følgjande kandidat:

82489 1429 13/4 1777 k Maria Hansd. Bakke   1741 0 Gravf.

 

Skifteregister:

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000624680

 

Skiftet oppe til høgre på høgre sida:

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 9 (1775-1787), Skifteprotokollside, Side 66b-67a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081126670530
 

Diverre hadde ho berre ein halvbror og borna til den avdøde heilsystera som arvingar. Dermed kan det sjå ut til at denne Mari Hansdtr. Bakke var eit bomskot.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marte Hansdtr. Tveit (skifte 1788) kan også utelukkast (venstre side, nede til høgre):

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 10 (1787-1798), Skifteprotokollside, Side 62b-63a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081126680065
 

Ho hadde sonen Hans Knudsen, 15 og dottera Gunnilde Knudsdatter, 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2018 den 22.34, Svenn Ruskedal skrev:

I "Fjaler" bygdebok b. 1 under gnr. 15 "Liset" så finner jeg en "Anders Östensen" som dreiv bruket (1738 - 1742) g. m. "Johanne Olsdtr.", en sönn "Eiliv" tente på "Bakke" i 1775.

 

Jeg mener att "Eilert" blev far 1780 på "Bakke", lenger oppe på siden. Jeg vil tro att "Eiliv" og "Eilert" er den samme.

 

Eg limer inn det som står i bygdeboka:

 

5ac247537e360_utennavn.jpg.5bed17671a14c749ae6d7b5915969744.jpg

 

Det er altså skifte etter Johanne Olsdtr. og siste ektemannen hennar i 1775. Her er det nemnt at ho i fyrste ekteskapet hadde m.a. sonen "Elert Andersen, myndig og tiener paa Bache".

Høgre kolonne på venstre side:

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 8b (1769-1775), Skifteprotokollside, Side 895b-896a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081126670443
 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Her er det nemnt at ho i fyrste ekteskapet hadde m.a. sonen "Elert Andersen, myndig og tiener paa Bache".

Det beviser at Eiliv=Eilert. Så hvis dette er riktig far til Ole, hvem og hvor er barnemoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2018 den 2.40, Svenn Ruskedal skrev:

For ordningens skyld så legger jeg inn dåpene på nytt der "Eilert" er oppfört som far.

 

"Arne" f. uekte 1766, far "Elert Liset" og mor "Malene Thomasdtr.", mitten på siden under uegte forts. n. side : https://media.digitalarkivet.no/kb20070507640176

 

"Anders" döpt 1773, far "Eilert Lisaeth", v. side : https://media.digitalarkivet.no/kb20070507640230

 

"Jens Johan(nes)" döpt 1778, far "Eilert Bacche", h. side nederst : https://media.digitalarkivet.no/kb20070507640283

 

"Anders" f. uekte 1780, far "Ellert Liseth" og mor " Siri Persdtr. Fieldet", h. side nederst : https://media.digitalarkivet.no/kb20050818030690

 

Legg merke til at det ved sistnemnde dåp står det "Faderen Ellert Liseth ?? givt mand tiener paa Bacche"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Det beviser at Eiliv=Eilert. Så hvis dette er riktig far til Ole, hvem og hvor er barnemoren?

 

Foreldra er dei som står i sitatet frå Svenn, utsnittet frå bygdeboka inneheld det som Svenn siterer, og eg har limt inn skiftet etter mora og stefaren. Skiftet er kjelda til opplysninga i bygdeboka om at Eilev tente på Bakke i 1775.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.