Gå til innhold
Arkivverket

Skifte Christiania, 1757 etter Marie Gamborg


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg er bare på jakt etter en liten detalj. Skiftet er tydet delvis i denne tråden fra 2013 https://forum.arkivverket.no/topic/187800-skifte-etter-marie-gamborg-nov-1757/

men det hadde vært morsomt å vite hvem Marie Gamborg var hos i København og som er nevnt i skiftet.

 

Generalmajor etc. ?? https://media.digitalarkivet.no/sk20081203330487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den var ikke enkel.

 

Men etter å grunnet på det og undersøkt saken, har jeg kommet frem til at det står: "hands høi grævelige Excellence hr. General Major og Ober krigs Secretair Grev Ahlefeldt", det vil si denne fyren

Endret av Ola Teige
korr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Ola.

Jeg har forsøkt lenge selv for jeg har noen Ahlefeldt som aner.

 

Jeg er helt enig i at din Ahlefeldt passer på alle detaljer. Med hele 18 barn så var det et stort hushold og klart behov for en husbestyrerinne. Interessant familie og jeg ser her at morfaren var sønn av Frederik III. Ikke min slekt som er en annen gren .

 

Bakgrunnen for at jeg terpet litt på han er jo at det kanskje skulle gjøre det lettere å finne Marie Gamborgs begravelse og danske skifte hennes barn i København for det er enormt mange sogn der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av brevet som blir gjengitt i registreringsforretningen ser vi at det vises til et brev fra Truls Ortved, president i Borgrettten i København. 

 

Borgretten i København var domstolen med jurisdiksjon over personer som var ansatt ved hoffet eller sentraladministrasjonen, personer med sangtitler, og husholdninger til slike. 

 

På listen over scannede arkivsaker på sidene til det danske Rigsarkivet finner man blant annet en fortegnelse over konseptskifter og skiftebrev fra Borgetten. Her finner man notis om et skifte datert 19.8. 1757 etter Marie Gamborg, husholderske hos overkrigssekretær Ahlefeldt. Hun hadde vært gift med 1.  Peter Hoevig/Høywid og 2. Simon Rasmussen Randers, begge døde.

 

Det så vidt jeg forstår er det bevart både et konseptskifte og skiftebrev, som finnes Borgrettens arkiv i det danske Riksarkivet. Dette er foreløpig ikke digitalisert. 

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, Ola.

 

Tusen takk. Jeg hadde lest at skifter til ansatte ved hoffet hadde spesialregler. Dette gjør det nok lettere å finne begravelsen også.

Jeg observerer at Simon Rasmussen igjen kalles Randers. Hans forbindelse til Randers har jeg lett etter og har ikke funnet noen som passer i Hølen-Randers-ene.

Geni har ham, men hvor seriøst er det? https://www.geni.com/people/Simon-Rasmussen/6000000024620190248

Jeg må få sjekket om det er kb tilbake til 1712 i Randers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Simon Rasmussen Randers nevnt i hans mors skifte. Det nevnes også hvor barna hans er da han selv er død https://www.brejl.dk/randers.html#randers1698b

 

819 Else Carlsdatter, [fejl for Else Andersdatter] i Randers. 16.5.1754, fol.512.
Enke efter Rasmus Simonsen, købmand. B:
1) Anders [Rasmussen] Carlsen, præst i Vrensted og Tise
2) Søren [Rasmussen] Simonsen, borgmester og toldforpagter i Randers
3) Simon Rasmussen på Bragernes i Norge, død. 3B:
a Else Helene Simonsdatter 18, i Randers
b Rasmus Simonsen 14, i Christiania
c Jens Simonsen 12, i Randers
4) Lene Rasmusdatter, enke efter Dines Pedersen
5) Inger Marie [Rasmusdatter] Simonsen g.m. Niels Bredal, borgmester.
[Ved begravelse Randers Morten 13.5.1754 kaldes afdøde Else Andersdatter].
[Afdødes forældre er Anders Carlsen og Lene Jensdatter, se lbnr.520 og Randers Byfoged Tingbog 16.1.1694 side 93B].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.