Gå til innhold
Arkivverket

Kjenner noen til dette paret, Mons Sjursen og Brita Monsdtr gift i Hamre, Hordaland 1733?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Takk Ann-Mary.

Det var den oppføringen som satt meg på sporet, hadde neppe klart å lese det ut fra kirkeboka. 

Men spørsmålet er altså om noen har ytterligere informasjon om denne familien. Hvor bodde de, vilke barn fikk de og selvfølgelig deres opphav og hvor/når de døde.

Jeg finner heller ikke ut av gårdsnavnet Voxstøle, lurte på om det kunne være Vaksdal.

Så det er dessverre ikke mye jeg har av opplysninger å tilføre. Det er heller ikke sikkert dette sporet fører til noe jeg har nytte av. Det er egentlig et skudd i mørke. Man treffer gjerne noe, spørsmålet er bare hva eller hvem ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Under Vågstaule i Radøy gjennom tidene er det opplyst:

Mons Sjursen født ca 1710 til Heggernes i Lindås, gift 1733 med Brita Monsdatter Heggernes. Han er død 1734 uten livsarvinger.

Foreldre: Sjur Torbjørnsen også Vågstaule født ca 1666 gift med Kari Monsdatter Berås fra Lindås.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har huset vært fullt av folk.

Takk til alle som har bidratt. Som jeg skrev tidligere var dette et skudd i mørket, og i dette tilfellet traff jeg ikke blink. Verken Mons Sjursen eller Britas nest ektemann (som også het Mons) er rett. Den jeg søker skal ha en sønn Ole Monsen født 1734 i Hamre.

Og siden ingen av dem fikk barn, var dette dessverre bomskudd.

Takk igjen for all hjelp. Og fortsatt God Påske til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frank og takk for innspillet ditt.

 

Om jeg ikke tar helt feil er dette Mons Valle som døpte en sønn Ole. Men dersom det er rett tydet, så har vi tidligere klart å eliminere ham, da han giftet seg og ble værende i området hvor han var født.

 

Den eneste referansen jeg har til fødested på min Ole Monsen, var ved hans død i 1810. Da er han ført som Ole Monsen Qvorvåg født 1734 i Hamre pr.gjeld.

Jeg har hatt flere tema om dette tidligere uten å klare å identifisere denne Ole. Vi klarte heller aldri å finne ut av stedsnavnet Qvorvåg, annet enn at han bodde en stund på Florvåg i Askøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenkene til tidligere tema Ann-Mary og Astrid.

Nå var det ikke meningen min å rippe  opp i alt det gamle. Jeg så på MyHeritage at noen hadde funnet en potensiell far til Ole Monsen, nemlig Mons Sjursen Voxstøle (se første innlegg)

Det viste seg dessverre å være feil. Tanken min var å stoppe der.

Men om disse lenkene kan føre til at noe nytt dukker opp om opphavet til Ole Monsen eller kona Martha Andersdtr., så tar jeg selvsagt imot alle nye opplysninger med stor glede og interresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.