Gå til innhold
Arkivverket

Paret Otto Paulsen og Jensine Torgersen


Henning Karlsen
 Del

Recommended Posts

Hallo i fra Wien!

Undrer meg på om noen kan hjelpe meg til å finne ekteskapet til mine besteforeldre:

1. Otto Paulsen f. 11 Juli 1893 i Skien av foreldre Oscar Paulsen fra Skien f. 1861 og Karen Petersdatter fra Gjerpen av reisende slekt som datter av omstreifer Peter Olaus Andersen og Birthe Marie Eriksdatter og døpt i Sandar 1856.

2. Jensine Lovise Torgersen født i Berg Brunlanes 8 Februar 1894 av foreldre Jacob Torgersen f 1851 og Lovise Petterine Martinsdatter f. 1860

Mine besteforeldre Otto og Jensine Paulsen hadde barna:

3. Lilly Carola født 26 November 1918, det blir fortalt at hun ble født i Brunlanes.

4. Sigrid Alvilde (min mor) f 1. april 1920 døpt i Brunlanes

5. Ruth født 4 mars 1923 i Notodden

6. Paul født 22. desember 1927

Jeg leter etter ekteskapsinngåelsen til mine besteforeldre Jensine og Otto samt dåpen til Lilly Carola. De muntlige overleveringene sier at mormor Jensine var gravid når de gifta seg og dette betyr at de gifta seg i 1918. Mulig de giftet seg hos sorenskriveren eller borgerlig. Det er blitt meg fortalt at de ikke giftet seg i Brunlanes fordi presten nekta å vie dem. Bestefar Otto var velsigna i metodistkirken og var ikke døpt. Bestefar Otto var sjømann og dette er grunnen til at min mor ble døpt i Brunlanes. Han bosatte seg i Notodden etter at mamma ble født.

 

Med vennlig hilsen

Henning Karlsen i Wien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Sigrid Alvilde f 1 april,døpt 23 mai 1920.

https://media.digitalarkivet.no/view/22299/82

Joda dette er de rette menneskene , men undrer meg på hvor hvor de var mellom 1917 og 1923 siden jeg ikke finner tante Lilly Carolas dåp eller foreldrenes ekteskap. Brukte lang tid på å

finne Karen Petersdatter Paulsens sine vandringer i tidligere generasjon men kan tenkes finner informasjon i FT 1920 når den kommer. Mvh.  Henning Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grethe Flood skrev:

Det står ikke noe mer om fødested eller ev konfirmasjon ved lysningen 05.10.1940 - se nr. 34

 

SAKO, Notodden kirkebøker, H/Ha/L0001: Lysningsprotokoll nr. 1, 1919-1945, s. 80
https://media.digitalarkivet.no/view/7327/95

Joda dette er min tante og onkels ekteskap i Notodden. Jeg tror Lilly ikke var konfirmert men at hun på lik linje med mamma ble opptatt i metodistkirken i Notodden. Lilly giftet seg på Johannes sine papirer etter det  som ble fortalt. Mine foreldre giftet seg også i metodistkirken. Mvh. Henning Karlsen

 

 

Endret av Henning Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.