Gå til innhold
Arkivverket

Halvor Olsen fra Norderud i Våler i Hedmark


Knut Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Halvor Olsen og hans hustru Marthe Hansdatter Braskerud, som bodde gården Norderud i Våler, er ifølge kirkeboka foreldre til min oldefar Carl Magnus Halvorsen f. 27. des 1836, døpt 2. april 1837 i Våler kirke, ref. https://media.digitalarkivet.no/kb20070603290224 

 

Når det gjelder Halvor Olsen, har jeg ikke klart å finne ut når og hvor han ble født og hvem som er hans foreldre.

 

Den nærmeste jeg har funnet er en Halvor Olsen f. 1791 på Gråberget, som var sønn til Ole Halvorsen og Else Nilsdatter, som kjøpte og bodde på Braskerud. Dette kan neppe være den rett Halvor Olsen, da han ifølge Våler bygdebok var gift med Mari Bredesdatter Bjerkerot, som jeg også finner igjen som enke i 1865-tellinga på Braskerudtangen.

Da det finnes mange personer i distriktet med navnet Halvor Olsen og Marthe Hansdatter, håper jeg det er noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvem som er min oldefars rette foreldre.

 

Endret av Knut Halvorsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Knut Halvorsen skrev:

Halvor Olsen og hans hustru Marthe Hansdatter Braskerud, som bodde gården Norderud i Våler, er ifølge kirkeboka foreldre til min oldefar Carl Magnus Halvorsen f. 27. des 1836, døpt 2. april 1837 i Våler kirke, ref. https://media.digitalarkivet.no/kb20070603290224 

 

Når det gjelder Halvor Olsen, har jeg ikke klart å finne ut når og hvor han ble født og hvem som er hans foreldre.

 

Den nærmeste jeg har funnet er en Halvor Olsen f. 1791 på Gråberget, som var sønn til Ole Halvorsen og Else Nilsdatter, som kjøpte og bodde på Braskerud. Dette kan neppe være den rett Halvor Olsen, da han ifølge Våler bygdebok var gift med Mari Bredesdatter Bjerkerot, som jeg også finner igjen som enke i 1865-tellinga på Braskerudtangen.

Da det finnes mange personer i distriktet med navnet Halvor Olsen og Marthe Hansdatter, håper jeg det er noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvem som er min oldefars rette foreldre.

 

 

Du bør prøve å finne vielsen til Halvor  og Marthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for respons .Jeg har i tilegg Carl Magnus ( min oldefar ) født 1836 og Karen født 1841 .Vielsen til Halvor Christiansen og Marthe Hansdatter tror jeg er en feilskriving i kirkeboka  ????

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Knut Halvorsen skrev:

Tusen takk for respons .Jeg har i tilegg Carl Magnus ( min oldefar ) født 1836 og Karen født 1841 .Vielsen til Halvor Christiansen og Marthe Hansdatter tror jeg er en feilskriving i kirkeboka  ????

 

Kan se sånn ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noe på dette, og det som står i Vålerboka er rett. Sjekket muligheten av at det kunne være en bror med samme navn, men ved skiftet etter Ole Halvorsen i 1815 er det bare en sønn Halvor Olsen. Fant imidlertid noe påfallende ved Halvor, og det var at han hadde gjeld til Hans Knutsen av Gudvangen, Aurland i Bergen stift. Ytterst sjelden at noen i Våler tok opp lån i Gudvangen. Det var samme Hans som  fikk garden solgt på auksjon. Umulig å si om Halvor var fra samme sted, men bør kanskje undersøkes. Er man heldig med å finne en kandidat kan navnene på Halvors barn være til hjelp i tilfelle de finnes igjen på hans søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arild Takk for svar,det er riktig at Ole Halvorsen Gråberget hadde en sønn til ,har tidligere notert meg hjemmedøpt Halvor født 18 mars 1790 død 3 dager gammel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper fortsatt på respons.Nye opplysninger,Halvor Olsen Norderud død 11 feb 1848   Marthe Hansdatter Norderud død 9 okt 1846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.