Gå til innhold
Arkivverket

Gjerpen 1823 tyding av faddere


Siv Storø1
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp til å tyde fadderne til Jan Jørgensen ved dåpen 6 april med foreldre jørgen jansen og ingeborg olsdatter. Her nr.44

https://media.digitalarkivet.no/kb20051011010097

 

Jeg har litt problemer med å finne foreldre til ingeborg og alle tellinger og spor i kirkebøkene oppgir forskjellige fødselsår. Det er sprang fra 1786 til 1794......litt forvirrende.

 

Hun ble født i kongsberg /sandsvær. Alle hennes barn har jeg oversikten over og ved dåp til de andre barna er det bare gjerpenfolk med tilknytning til hennes mann Jørgen Jansen.denne dåpen har jeg ikke klart å tyde.

 

Endret av Siv Storø1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våger meg ikke på steds/gårdsnavn.

 

P. Karen Jansdat. (??) P. Ingeborg Hans-Dat: (??) Sigurd Sigurds: (??) Peder Jansen (??) Hans Evaldsen(?) (??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2 første er nok stedsnavn Gulseth...

Muligens Peder Jansen også...vist han er onkelen til døpte barn. De andre er Hebraisk for meg  synes det var bra du klarte det du klarte.

hadde håpet på noen spor videre på stedsnavnene på de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har kikket litt på kart. Sigurd Sigurdsen og Hans Evaldsen(?) kan være «Aarhusd. [-dal?], om enn skrevet med to forskjellige «A»-er. Peder Jansen kan være «Fossum» – det ‹hebraiske› finner jeg ikke noe som kan passe til. Gulseth er sikkert korrekt.

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Ok, har kikket litt på kart. Sigurd Sigurdsen og Hans Evaldsen(?) kan være «Aarhusd. [-dal?], om enn skrevet med to forskjellige «A»-er. Peder Jansen kan være «Fossum» – det ‹hebraiske› finner jeg ikke noe som kan passe til. Gulseth er sikkert korrekt.

Fossum er nok rett på peder. Da han bodde der så vidt jeg husker...

Mor var født i kongsberg men noe mere vet jeg ikke. Farsiden er godt dokumentert og man finner mye på den nettbaserte bygdeboka til gjerpen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Even Stormoen skrev:

Ok, har kikket litt på kart. Sigurd Sigurdsen og Hans Evaldsen(?) kan være «Aarhusd. 

 

Det er nok Århus som ligger under goberg. Og jeg tror kansje jeg har et spor videre her. Kona til Peder Olsen (fadder ved tidligere dåp) het kittelsen... ei ingeborg jeg fant i 1801 tellingen i kongsberg hadde ei mor med samme etternavn....men kan og være et strå i blinde da det var nok av kittel og kittelser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.