Gå til innhold
Arkivverket

Michaël Hegelundius i Kjøbenhavns Universitets Matrikel


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med mitt innlegg:

har jeg lagt ut en henvisning til Michaël Hegelundius i Kjøbenhavns Universitets Matrikel (1611-1829) s. 135:

http://genealogi.no/kilder/studentmatrikler/kbh_1749_1602/B-S-B2-101-200OCR.pdf

 

"Die XIII. Novembris.
Serius Bergis Norigorum huc advectus, post examinum
documenta inter cives nostros numerari coepit
Michaël Hegelundius"

 

Dette er nok ikke viktig i slektssammenhengen, men jeg lurer likevel på om noen er så gode i Latin at de skjønner hva dette betyr? Og om det er noen som vet noe om presteutdannelsen på 1600-tallet som kan si noe om hva som var vanlig alder ved start av utdannelsen og hvor lang tid man normalt brukte på det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blev i 1694 resid. Pastor i Karlsø, hvor han var Præst endnu i 1725. 
(Se Erlandsens Tromsø Geistl. s. 173).

Han fikk sitt kallsbrev [til Karlsø kapellani i Tromsø prestegjeld]
den 9. juni 1694 (NK bd. V, s. 245). Han er nevnt her i
folketellingen i 1701. Erlandsen sier at han ble suspendert den
10. febr. 1703 og dom over ham falt den 8. sept. 1706. Han fikk
beholde stillingen men ble igjen dratt inn for domstolen i 1725
anklaget for å ha forhindret misjonsverket og for å ha nektet
noen samer nattverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut og takk for svar!

 

I tråden jeg linket til i starten (som er lang og jeg ikke forventer at du leser) kommer det fram at jeg vet en del om prestekarrieren til Michel. Spørsmålet over ligger også i den tråden, men den har dessverre druknet litt i all informasjonen. Det jeg altså ikke vet så mye om er utdannelsen til Michel. Jeg synes det er rart om han er ferdig utdannet allerede 1684, når han ikke får kall før 1694, i tillegg til at han kun er 22 år det året (antakeligvis). Derfor lurer jeg på om noen vet hvor gammel man normalt var når man begynte på presteopplæring på 1600-tallet og hvor lang tid det tok. Og evt om det var vanlig å måtte vente 10 år før man ble tildelt en jobb.

 

Og så lurer jeg på om sitatet ovenfor kan være starten på utdannelsen og ikke avslutningen? For meg er latin dessverre gresk.

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vesle eg klarer å tyde ut frå Google translate og ei elles skral kjennskap til latinske språk kan tyde på at det gjeld immatrikuleringa. Eg trur teksten er noko slikt som at han "kom seint (?) frå Bergen i Norge, og etter undersøking av dokumenter vart han teke opp blandt oss". Vi har vel latinistar her som kan hjelpe, men der spørs om dei fanger opp denne tråden.

 

Ellers er det ikkje uvanleg at nyutdanna prester gjekk mange år før dei fikk sitt eiget soknekall. Mange tente i årevis som kapellanar før dei fekk sjansen.

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

I forbindelse med mitt innlegg:

har jeg lagt ut en henvisning til Michaël Hegelundius i Kjøbenhavns Universitets Matrikel (1611-1829) s. 135:

http://genealogi.no/kilder/studentmatrikler/kbh_1749_1602/B-S-B2-101-200OCR.pdf

 

"Die XIII. Novembris.
Serius Bergis Norigorum huc advectus, post examinum
documenta inter cives nostros numerari coepit
Michaël Hegelundius"

 

Dette er nok ikke viktig i slektssammenhengen, men jeg lurer likevel på om noen er så gode i Latin at de skjønner hva dette betyr? Og om det er noen som vet noe om presteutdannelsen på 1600-tallet som kan si noe om hva som var vanlig alder ved start av utdannelsen og hvor lang tid man normalt brukte på det?

 

 

Prøv tydeforumet.

Tyding av skannede kilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Trodde det bare var for tyding av håndskrift, men da skal jeg prøve der. 

 

Kan være verdt et forsøk. :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Stormoen kom fram til omtrent det samme som Håvard Moe:

 

Siden dette er første gang jeg kikker i en universitets matrikel - burde det ikke stå et sted når han er ferdig uteksaminert også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.