Gå til innhold
Arkivverket

2 nye nederlansk/norske utfordringer - Thor Tholssen f. 1818 i Sante Elicerin (Noorwegen) og John Larsen f. 1820 i Fhjomoe (Noorwegen)


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

1)

Thor Tholssen f.1818 dør ombord på den norske barken "Christina Margaretha" 22 Okt 1838 i Den Helder, Noord-Holland, Netherlands.

      "Aan boord van het Noorse barkschip Christina Margaretha."

Thor  har en far med samme navn, og han skal være født i Sante Elicerin (Noorwegen) ???

https://www.openarch.nl/show.php?archive=nha&identifier=dc08187f-9c5b-4b39-8caf-73a8f9b8f601

 

Vanskelig å lese denne utydelige attesten, den kan inneholde nyttig informasjon hvis noen klarer å tyde....

 

 

2)

John Johan Larsen f. 1820  i Fhjomoe (Noorwegen) dør på den norske barken "Grev Vedel Carlsberg". 12 okt 1841 i Den Helder, Noord-Holland, Netherlands

      "Behorende tot het Noorse barkschip "Grev Vedel Carlsberg".

https://www.openarch.nl/show.php?archive=nha&identifier=1c4bad6e-fee4-4cbb-8d3c-9f3958871577

 

Navn på far - John Larsen

 

Jeg registrerer de jeg finner av sjøfolk som dør i utlandet (før 1850) når jeg kommer over dem i utenlandske kilder. Noen går greit å finne og noen er en kjempeutfordring.

 

Håper disse to gåtene lar seg løse, bare fødestedene er en utfordring i seg selv. Gode tips er velkomne. 

 

Mvh

Ivar

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar Moe skrev:

1)

Thor Tholssen f.1818 dør ombord på den norske barken "Christina Margaretha" 22 Okt 1838 i Den Helder, Noord-Holland, Netherlands.

      "Aan boord van het Noorse barkschip Christina Margaretha."

Thor  har en far med samme navn, og han skal være født i Sante Elicerin (Noorwegen) ???

https://www.openarch.nl/show.php?archive=nha&identifier=dc08187f-9c5b-4b39-8caf-73a8f9b8f601

 

Vanskelig å lese denne utydelige attesten, den kan inneholde nyttig informasjon hvis noen klarer å tyde....

 

Avdøde heter Thor Tholfsen og kommer fra Sande ... in Noorwegen.

 

Det finnes en Tor Tolvsen født 30/6-1817 på Kamfjord i Sandar (Sandeherred) i Vestfold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik, Pål og Jostein.

Dette var imponerende.  Først Tjøme, så Jarlsberg (i samme fylke) og til slutt Jostein med fasit :)

 

Da er John Larsen kommet "hjem".

 

Hei Kristian og takk for spennende innlegg. 

 

Dette ser unektelig rett ut. Far Tor var da i tilfelle 40 år  da Thor ble født i 1818. Er det mulig å finne denne fødselen i kirkebok ?

 

Og har noen tanker om hva Elicerin kan måtte oversettes til/bety. ?

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Hei Kristian og takk for spennende innlegg. 

 

Dette ser unektelig rett ut. Far Tor var da i tilfelle 40 år  da Thor ble født i 1818. Er det mulig å finne denne fødselen i kirkebok ?

 

Og har noen tanker om hva Elicerin kan måtte oversettes til/bety. ?

 

Jeg kan ikke nederlandsk annet enn hva Google Translate kan hjelpe meg med, men jeg tror ikke det står noe om farens navn. Det står noe om at liket til Tor Tolvsen ble overlatt til deklarantene(?). Jeg tror det kan være snakk om Tor Tolvsen, f. 30/6-1817 på Kamfjord, sønn av Tolv Fredriksen, men jeg må sjekke ham opp mot andre registreringer.

 

Det står ikke Elicerin. Slutten - altså in - hører til in Noorwegen. Ordet mellom Sande og in Noorwegen har jeg foreløpig ikke fått tak på, men det kan vel kanskje bety sokn, herred e.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Jeg kan ikke nederlandsk annet enn hva Google Translate kan hjelpe meg med, men jeg tror ikke det står noe om farens navn. Det står noe om at liket til Tor Tolvsen ble overlatt til deklarantene(?). Jeg tror det kan være snakk om Tor Tolvsen, f. 30/6-1817 på Kamfjord, sønn av Tolv Fredriksen, men jeg må sjekke ham opp mot andre registreringer.

 

Det står ikke Elicerin. Slutten - altså in - hører til in Noorwegen. Ordet mellom Sande og in Noorwegen har jeg foreløpig ikke fått tak på, men det kan vel kanskje bety sokn, herred e.l. 

 

Mener bestemt det står "Zoon van Thor Tholfsen", men klarer ikke å tyde ordene foran og etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne kaptein Diderich Pettersen er kanskje også fra Vestfold ?

petter.thumb.PNG.d797191ad2f87dd7f02ad64edefe659e.PNG

 

Og enig med deg Kristian, det står ikke Elicerin i originalen.

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sande Vioor eller Sande Vioer kan være riktig, og det gir i så fall mening. Selv om min kandidat Tor Tolvsen ikke var født i selve Sandefjord, var han ikke født langt unna. Hans hjemsted Kamfjord er i dag en del av byen.

 

Skipskapteinen kjenner jeg ikke til. Skipet og kapteinen trenger for så vidt ikke være norske.

 

Tolv Fredriksen hadde tolv barn, hvorav bygdeboka nevner sju. Den nevner oftest ikke barn som døde før foreldrene, dersom ikke barna selv gjorde seg bemerket på noen måte. Tor Tolvsen, f. 30/6-1817, nevnes ikke. Det kan passe med at han døde i Nederland i 1838.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Skipskapteinen kjenner jeg ikke til. Skipet og kapteinen trenger for så vidt ikke være norske.

 

Nå, det står jo tydelig at barken er norsk, som du allerede har slått fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Kristian og Grethe for å ha fått på plass de siste bitene i dette puslespillet.

 

Vi får anse saken som løst med ett bitte  lite forbehold vedrørende Thor Tholvsen..

 

 

Hjertelig takk til alle som har bidratt.

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Vi får anse saken som løst med ett bitte  lite forbehold vedrørende Thor Tholvsen.

 

Siden Grethe kunne påvise at skipperen hørte hjemme i Sandefjord, er jeg på grensa til fullstendig overbevist om at rett mann er funnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.