Gå til innhold
Arkivverket

Latin i Kjøbenhavns Universitets Matrikel


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Hei, har fått tips om at tydeforumet kanskje kan være behjelpelig med latin også. Skulle gjerne ha oversatt disse to linjene:

 

Serius Bergis Norigorum huc advectus, post examinum
documenta inter cives nostros numerari coepit

 

Se her for hele spørsmålet:

 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne som vanlig ikke dy meg . . .  Jeg er uhorvelig dårlig i Latin, men har hatt et snev av det i lengst forgangne skoledager, og ved hjelp av ‹snevet› og Google Translate, har jeg haltet meg frem til noe i retning av:

 

Senere [fra] Bergen Noriges, hit imigrerende, etter eksamens dokumenter [eller ‹grundig eksaminasjon›], begynte han å regnes blant våre innbyggere.

 

Og temmelig fritt omskrevet til:

 

Kom reisende hit fra Bergen i Norge hvor han de senere år har oppholdt seg, og etter grundig eksaminasjon, regnes han fra nå blant våre [akademiske] borgere

 

[Det er «Serius» som volder (meg) problemer. Senere, i senere aldre, vet ikke om det referéres til hans alder, eller tidspunktet han kom til Kbh, eller reiste fra Bergen. Eller rett og slett ‹hvor han sist oppholdt seg›.

Som en kuriositet kan videre nevnes at «huc advectus» av Google avvekslende beskrives som om han enten kom i drosje, eller syklende til Kbh. Jeg velger å tro at han reiste dit på annet vis . . . ;-)]

 

Håper mer enn noensinne at De Virkelig Kunnige kommer på banen.

Endret av Even Stormoen
Typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke vært innom ‹hovedtråden› i Brukerforumet på en god stund før jeg ga meg i kast med teksten. Og der er jo nå teksten allerede oversatt av Håvard Moe. Så dette ble ‹smør på flesk› – beklager.

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.