Gå til innhold
Arkivverket

Registrering av uekte fødte og døpte i Augustus


Anne Elisabeth Myrvang
 Del

Recommended Posts

Jeg transkriberer kirkebøker for Røyken. Nå har jeg gått gjennom det som allerede er lagt ut og er søkbart, og har funnet at uekte fødte og døpte  i Røyken Ministerialbok nr. 1 for årene 1701 til 1730 mangler https://media.digitalarkivet.no/kb20061114040740 . Hvordan fører jeg inn dette når det ikke finnes egen liste for dette i Augustus?

Jeg har ikke registrert noe av denne ministerialboken før, og listen over fødte og døpte i August hos meg er tom, men kan jeg føre det inn der? Hvordan får jeg frem at det gjelder uekte fødte og døpte?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er korrekt at uægte døpte ikke har en egen liste i Augustus. Du bruker rett og slett samme liste som for "vanlige" døpte. Det du kan gjøre er at du på framsiden av Augustus skriver i Merknad ang. reg. at dette er uægte døpte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Merkelig at Augustus ikke har den sammemuligheten som BD87 hvoe en har  ferdige plasser til å merka av E for ektefødt,  U for uekte født  og T for tvilling. Bruker ikke Augustus så jeg kjenner ikke hvordan registreringsiden ser ut,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2019 den 9.35, Hans Myhre skrev:

Merkelig at Augustus ikke har den sammemuligheten som BD87 hvoe en har  ferdige plasser til å merka av E for ektefødt,  U for uekte født  og T for tvilling. Bruker ikke Augustus så jeg kjenner ikke hvordan registreringsiden ser ut,

Augustus har muligheter for "u" og "e", men tvilling må evt. føres i merknadsrubrikken.  Pt. kjenner jeg ikke andre registreringprogrammer "skreddersydd" for avlevering til DA.   Hva er BD87?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BD87 er en database for rg. av kirkebøker, folketellinger etc. Der er det ferdig oppsett med  disse feltene: prookoll henv.   side    nr.  f. dato  dpt dato.   fornavn   farsnavn   ekte  uekte  tvilling

Far      fronavn   farsnavn  slektsnavn   bosted  yrke sivolstadn  f. dato   alder    fødestad     leiermaal nr.    Det samme for mor:  + et felt for merknader  så fadderne   fornavn farsnavn slektsnavn  bosted yrke  sivilstad. tils sidt hjemmedåp  dato  fornavn frarsnvn slektsnavn yrke  bosted sivilstand.

Programmet har også ferdig oppsette for folketellingerm en for ekstraskatten 1762/64 var det ikke det så der har vi laget reg.sider sjøl.

Jeg har skrevet av Nes Hedmark døpte fra 1665 og er nå kommet til 1850...gifte fra 1801-1835 og døde.

Jeg hjar nå skjønt at Augustus bare er et registrerings program og ikke noe du kan søke i. Er da ikke interesert i å bruke dette og ikke ha muligheten til å søhe i selvregistetre kilder.Registrerte Kommunikanter i Little Iowa  12233 ... 1852-1869  fordi presten har laget en merknad   "Manden i krigen" når han ikke var med. Det var intressant fordi en da har ilgang til de derfra som deltok i borgerkrigen.

Endret av Hans Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BD87 høres ut for å være et interessant produkt, men for egen del er jeg nå inne i min siste økt med kirkebokregistreringer.  Augustus  er nok modent for en oppgradering, og personlig sliter jeg med "tynn" skrifttype som gjør det vanskelig å lese korrektur. Det gjør jeg ved å eksportere til .xml og importere i Exel, og da får jeg også søkemuligheter til en viss grad. Men dette var en avsporing i forhold til trådstarters tema.

 

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette ble en avsporing fra mitt opprinnelige tema. Registreringen av de uekte fødte og døpte i Røyken Ministerialbok nr. 1 for årene 1701 til 1730 er for lengst ferdig og publisert på Digitalarkivet. Jeg for min del bruker Augustus 2 til min transkribering og er fornøyd med det. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.