Gå til innhold
Arkivverket

Hans Cornelius Klingenberg Bergendahl født på Askøy ca 1831 - Hvor fikk han Klingenberg navnet fra ?


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Hans Cornelius Klingenberg Bergendahl ble født 1831 på Askøy (Eller i Askøy/Strudshavn prestegj.)

Han gifter seg med  Dorothea Juliane Oehlerking i Hannover, Preußen, Germany  1857.

Hennes foreldre er Johann Friedrich Oehlerking (med foreldre Hohann Dietrich Oehlerking -Anna Marie Dorothea Bartling )  og Dorothea Louise Elisabeth Leuthe ( med foreldre Carl Lenthe og Marie Marlena Rexhausers )

 

Hans far er Carl F. Bø Bergendahl  og Severine Sivertsen.

 

Dåp Hans - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4V4-WQY

 

 

Men hvor fikk han Klingenberg navnet fra ?  Kan ikke se at foreldrene hans kom fra en gård med det navnet . Er det noen som har kjennskap til denne familien evnt. hvor de vokste opp som har en mening om dette ?

 

 

Mvh

Ivar

 

 

 

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Hei Ann-Mary :):) og takk.

 

Jeg har alt rundt disse foreldrene. Det er bare Klingenberg navnet sitt opphav som har sin interesse her.

Skulle selvfølgelig nevnt det i første innlegg, sorry

Mvh

Ivar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar - du bringer artige og interessante spørsmål til torgs  ;-)

 

Legger inn dåpen hans fra KB, # 8 - Hordaland fylke, Strusshamn (Askøy) i Fjell, St. Jørgens hospital, Ministerialbok nr. A 4 (1825-1845), Fødte og døpte 1831, Side 25, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070319650274

 

Kan han være oppkalt etter noen i familien på fars/mors-siden? Eller en nær venn av familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Egil Johannessen skrev:

Hei Ivar - du bringer artige og interessante spørsmål til torgs  ;-)

 

Legger inn dåpen hans fra KB, # 8 - Hordaland fylke, Strusshamn (Askøy) i Fjell, St. Jørgens hospital, Ministerialbok nr. A 4 (1825-1845), Fødte og døpte 1831, Side 25, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070319650274

 

Kan han være oppkalt etter noen i familien på fars/mors-siden? Eller en nær venn av familien?

 

Hei der Egil og takk skal du ha.

 

Jeg har Klingenberg i ett annen slektslinje så er litt nysgjerrig på om det er noen kobling, men det ser ikke slik ut. Ser at Hans er skrevet Klingberg ved dåpen du viser til.

Men kanskje noen vet, det er rart med det her inne :)

 

Mvh

Ivar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke være behjelpelig med Klingenberg-navnet, men kan nevne at en av mine oldefedre het Jørgen Meyer Henriksen.

Begrep ikke hvor Meyer-navnet kom fra, forsøkte alle mulige teorier uten hell, inntil jeg kastet et blikk på fadderne hans ved dåpen: Jørgen Meyer var en av dem . . .

Så jeg vil kanskje tro at oppkalling er nærliggende.

(Min oldemor, ovennente oldefars kone, var forøvrig 4 x tippoldebarn av Jens Pedersen Klingenberg :-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.