Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av militær rulle - Peder Pedersen


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter min tippoldefar Peder Pedersen Berg som er registrert som skiløper både ved sin sønns, Anders Pedersen,  fødsel, konfirmasjon og vielse. Denne sønnen var født utenfor ekteskap. Mora var pigen Marthe Andersdatter som var innkommen til Christiania fra Winger. Det kan se ut til at Peder også var fra Winger. Jeg har tidligere, gjennom brukerforum, fått tips om at han må ha vært i det Søndefieldske Skieløber Bataillon. Der var etter det jeg forstår tre kompanier. Jeg ble tipset om en mulig kandidat fra det Elverumske Skieløber Compagnie, men om han er fra Winger tenker jeg at det Hoffske kompani er mer geografisk passende.

 

Problemet er at det finnes flere Peder Pedersen.

 

Jeg leter nå i  Generalitets- og kommissariatskollegiet, Det kongelige norske kommissariatskollegium, E/Eh/L0026: Skiløperkompaniene, 1805-1810 og det Hoffske kompani. Mitt håp er at det kan være notert at han har fått en sønn utenfor ekteskap. Jeg sliter med å lese disse rullene. Derfor ønsker jeg hjelp til å se om aktuelle Peder Pedersen kan ha noen informasjon som kan føre fram til at jeg finner rett mann.

 

Her er første kandidat. Det er dette jeg ønsker tolking av: 

https://media.digitalarkivet.no/ru20111117620878 

Under legdsnummer 45 midt nede på siden ser jeg navnet Peder Pedersen Sparby. Det er i første omgang den informasjonen jeg ønsker hjelp til. Så vil jeg ev. lete videre.

 

Jeg nevner at jeg hadde en tråd for noen år siden her i brukerforumet som delvis hadde med samme sak å gjøre og der jeg fikk tipsene om skiløperkompaniet:

 

Da trodde jeg tippoldefars etternavn var Knudsen. Jeg lette etter etternavnet som sønnen siden brukte og som er Berg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Her er første kandidat. Det er dette jeg ønsker tolking av: 

https://media.digitalarkivet.no/ru20111117620878 

Under legdsnummer 45 midt nede på siden ser jeg navnet Peder Pedersen Sparby.

 

Peder Pedersen Sparbye
igien udsadt formedelst Ska-
de i Benene, og istæden ind-
sadt efter aproberet afgangs-
Liste No 40, den 20d Novembr 1807
den udsatte Halvmaaneblæser
No 18
Ole Olsen Sparbye...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kom Else meg i forkjøpet :-) Måtte bruke endel googling og grubling før Halvmåneblåseren lot seg begripe (av meg)

Legger allikevel ut mitt mangelfulle, men dog med alle rubrikkene forsøksvis tydet, forslag:

 

Peder Pedersen Sparbye igien udsat formedelst Skade i Benene(?), og istædet indsat efter aprob??ens Liste No 40, den 20 Novembr 1807 den udsatte Halvmaanblæser No 18 | 5 may 1785 | 63 3/4 | 14 July 1807 | 1/3 | " | tien[er] paa Narverud |

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he! Jeg hadde en slektning som var "Halvmaaneblæser" under Tredveårskrigen - derfor var yrkestittelen kjent for meg fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til begge to!

Det var altså ikke noen informasjon her som gjorde at jeg kan regne denne Peder som min 2xtippoldefar. Men det er interessant at det er en del personlig informasjon knyttet til den enkelte. Det gir meg et håp om at kanskje om jeg klarer å lete meg fram til en ny Peder Pedersen kan finne en som er blitt far uten å være gift. Jeg kommer i så fall tilbake nytt behov for tyding i samme tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny kandidat med mindre informasjon, men det ser ut til at denne er gift. Det er det som står i siste kolonne som kan ha betydning og som jeg bare delvis forstår. Ved mange står det tittel skieløber slik som min mann skal ha vært. Her står det ikke. På samme plass står et gjentakelsetegn. Er det "Landeværn" som er gjentatt. Neppe, min mann, men likevel takknemlig for litt hjelp.

 

https://media.digitalarkivet.no/ru20111117620894

Endret av Arne-Sten Christiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Ny kandidat med mindre informasjon . . .<snip> . . .

 

Ja det er «Landeværn» som er gjentatt. Klarer dessverre ikke gårdsnavnet etter -Pedersen, men siste kolonne sier: «gift 1 barn gaard Telle».

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Even Stormoen skrev:

 

Ja det er «Landeværn» som er gjentatt. Klarer dessverre ikke gårdsnavnet etter -Pedersen, men siste kolonne sier: «gift 1 barn gaard Telle».

Takk! Jeg leter videre. Går først gjennom FT 1801 for Winger for å se om det kan være noe spor på en av de utallige Peder Pedersen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.