Gå til innhold
Arkivverket

Arbeidsulykke


Rune Rommetveit
 Del

Recommended Posts

John Helgesen Eimstad f. 1840,  omkom/druknet i forbindelse med bruarbeid på veien mellom Voss og Vossestrand 19.08.1880. Hvor kan jeg finne mer om denne hendelsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Trude Nilsen skrev:

Har du sjekket aviser her?

Veldig interessant case, kan vi få en demonstrasjon i hvordan finne person-hendelser i avis-databasen? Jeg har lyst å lære hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ukvalifisert bidrag. Bergens Tidende i tidsrommet [19.08-01.09.1880]

som ikke gir noen funn, men en artikkel kan stå i en annen avis, annen dag eller uten navnet Helgesen.

 

tor 19.08.1880 ulykkesdagen
fre 20.08.1880 ingen treff "Helgesen" og arbeidsulykke eller dødsfall
lør 21.08.1880 -"-

man 23.08.1880 ikke skannet
tir 24.08.1880 ingen treff "Helgesen" og arbeidsulykke eller dødsfall
ons 25.08.1880 -"-
tor 26.08.1880 -"-
fre 27.08.1880 -"-
lør 28.08.1880 -"-

man 30.08.1880 -"-
tir 31.08.1880 -"-
ons 01.09.1880 -"-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra før vet jeg at ikke alle bygdebøkene for Voss finnes i skannet utgave på nett. Eimstad er gnr 239 i Vangen sogn

For å finne ut hvilken bygdebok som omtaler Eimstad, kan du bruke dette registeret

som hevder at det er Voss IV utgitt 1938

og på samme side er det en link til NB: Vossaboki. 4 : Gardssoga, 3 : Kvitlar, Bordals og Vikjar åttungar

Eimstad begynner på s. 479, men så vidt jeg kan se står det ikke omtalt John Helgesen d. 1880.

 

En Kari Helgesdatter f. 1830 i Ulvik bor på Emstad som inderst og budeie i FT 1875, dette er muligens Johns eldre søster.

De står ikke omtalt i Voss bygdebok når de bare har bodd der en kort periode.

 

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare den historien om arbeidsulykken du jakter på, eller er du i gang med å kartlegge John Helgesens aner? Det ble visst ikke utgitt avis i Eidfjord, Ulvik eller Hardanger i 1880. Som vi får lese i nettversjon. Er dette dåpen til din ane

image.png.a4658e4dc9dbb47e4304500bcf180467.png

Kanskje bygdebok for Ulvik har beskrevet ulykken. Spørsmålet er hvilket bosted foreldrene hadde i 1838?

SAB, Ulvik Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 11, 1793-1838, s. 190
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070523630119

 

 

image.thumb.png.a3f08599eebb2142dd095355316b0599.png

Klarer ikke å tyde bostedet, oppretter eget emne under Tyding av Skannede Kilder.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gards- og Ættesoge for Eidfjord på et plass under Garatun s. 274 Flash 276

image.png.3ffffc68566e0440f6538f967707a26a.png

Så, foreldrene bodde på Voss de også, etter 1845. Men ingenting nevnt her om Johns skjebne.

 

"Gullbakken" på Voss er jeg ikke i stand til å lokalisere nærmere for oppslag i bygdebok.

 

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er John's konfirmasjon

 

Konfirmasjon Vangen 15. apr 1855
John f. 15. sep 1839 bosted Eimstad
Foreldre: Helge Gudbrandsen og Brita Tho... (innbinding)

 

SAB, Voss Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 18, 1848-1876, s. 43
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070104610695

Vossaboki. 4 : Gardssoga, 3 : Kvitlar, Bordals og Vikjar åttungar

 

Gillbakken s. 582 Flash 586

image.png.88ead64673bd73fb029805a2aec3cf70.png

 
Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1880 var det ikke så mange aviser.  De inneholdt mest riksstoff og lite lokalstoff.  Dødsannonser over vanlige folk skal man stort sett et stykke inn på 1900-tallet for å finne.  En dødsulykke i forbindelse med arbeid fikk neppe det store oppslaget den gangen.  Det var så mange slike ulykker.  Man hadde ikke noe arbeidstilsyn,  og her var det en ulykke laangt ute i utmarka.  En slik ulykke ble neppe etterforsket av politiet (lensmannen).  Så det vil overraske meg om det finnes noe skrevet i forbindelse med denne arbeisulykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest om en arbeidsulykke i Bømlo Bygdebok. Det var en steinarbeider eller murer som fikk en stor stein over seg og ble slått ihjel. Så dramatisk og tragisk dødsfall, det må ha vært anført i kirkeboken som tilføyelse/kommentar. Derfor vet vi om det. Men noe avisoppslag eller politisak tviler jeg på at det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å klikke på lenken ovenfor, kommer det bare en nettside med metadata, uten brødtekst. Kan du vise oss videre vei til Vossingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for alle innspill. Mitt spørsmål var knyttet til en arbeidsulykke. Den hendelsen er like uklar. Istedet har jeg fått mye nytt om John Helgesen Eimstad og hans familie. Disse sporene kan jeg følge videre og så får jeg lete videre etter spor om arbeidsulykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Disse sporene kan jeg følge videre og så får jeg lete videre etter spor om arbeidsulykken. "

Det var nettopp det jeg forventet å oppdage i disse kildene, men som du selv kan se så står ikke ulykken omtalt. Så klart har lokalsamfunnet den gangen blitt berørt, John Helgesen var jo vossing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til begravelsen i 1880 Voss, klokkerbok: https://media.digitalarkivet.no/kb20050822031121

Han var gift og bodde på Tvinden. Født på Ullstadteig (litt usikker på Ull?) Det er meldt til skifteretten. Her står det ingen ting om arbeidsulykke.

Ministerialbok: står kun druknet, og "af Granvin". Kan det være fødested? Her står det heller ikke arbeidsulykke.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070104620407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Berit Knudsen said:

Ministerialbok: står kun druknet, og "af Granvin". Kan det være fødested? Her står det heller ikke arbeidsulykke.

 

Han var jo født i Ulvik som fram til 1859 høret til Granvin kommune.

Granvin utgjorde fra innføringen av det lokale selvstyret i 1837 en kommune bestående av de nåværende kommunene Granvin, Ulvik og Eidfjord. Denne skiftet i 1859 navn til Ulvik

https://snl.no/Granvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som forklart i #15 ikkje overraskande at dei tilgjengelege avisene på nb.no ikkje nemner denne druknings-/vegarbeidsulukka. Men det er likevel ikkje heilt utelukka at Iokalavisa Søndre Bergenhus Amtstidende som blei utgitt på Voss  (1878-1891), sjå lenka i #14, kan ha omtalt ulukka. Denne avisa finst i Nasjonalbiblioteket i Oslo, på mikrofilm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Denne avisa finst i Nasjonalbiblioteket i Oslo, på mikrofilm.

Herlig, da er det bare sporenstreks til Oslo! Eller: tar de forespørsler på NB om oppslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Eller: tar de forespørsler på NB om oppslag?

 

Ein må nok møta opp sjølv på lesesalen, dessverre for oss som ikkje bur i /nær Oslo ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.