Gå til innhold
Arkivverket

Forhold mellom Knut Arneberg, Hof og Erik Olsen Sætre, Hof


Haavard J. Wæringsaasen
 Del

Recommended Posts

Utgangspunktet er Elverum Bygdebok (Finne-Grønn) s. 391 om Nordre Sæteren; "Det ene bruk Søndre Sæteren ble av Even Olsen Sætre i Hof og hans bror Lauritz Børke solgt til deres fettere  Knut og Ole Torstensønner Sorknes i Grue, hvilket samtlige var sønnesønner av Knut Arneberg i Hof. Det andre bruk Nordre Sæteren tilfaldt Even Olsen Sætres eldste bror Erik Olsen Sætre i Hof.

 

Dilemma 1; I Hof Bygdebok s. 123  om Sæteren Bruk II er det ingen referanser til en sønn Erik, kun Even. Kan dette egentlig være samme person?

 

Ovennevnte er tillagt å være sønnesønner av Knut Arneberg. Erik Olsen har jeg med leveperiode ca. 1580-1661 og sønn av Ole Knutsen Sætre med leveperiode ca. 1550-1663. Knut Arneberg har jeg imidlertid med ca. 1565-1628.

 

Dilemma 2; Knut Arneberg er altså yngre enn sin sønn. I Hof Bygdebok s. 467 er det heller ingen sønn av Knut ved navn Ole(Oluf) samt at øvrige sønner av Knut som er oppgitt der og de som er oppgitt som brødre av Ole heller ikke stemmer. Videre reises en teori om at Knut er en bror av Alf Arneberg og ikke sønn.

 

Håper det er noen som har studert forholdene og kan løse forvirringen for meg.

 

Haavard Wæringsaasen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektskretsen omkring Arneberg i Hof (og forbindelsen til kansleren Oluf Kalips) har vært skrevet om og diskutert i 150 år. Jeg vil anbefale å lese Lars Løbergs artikkel fra 1998 i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, som vel er forskningsstatus om emnet:

 

Lars Løberg: Nye biter i et gammelt puslespill. Om kalipsinnløsere i Solør og slekten Colbjørnsens forbindelser til Arneberg, Vølsnes og Gile. Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind 36, hefte 3, 1998.

 

Om artikkelen ikke gir svar på alle dine spørsmål, er den likevel nyttig å kjenne til. Den gir også henvisninger til tidligere arbeider om saken.

Endret av Ronny R. Haugen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat denne problemstillingen var jeg inne på i artikkelen "Fordelingen av Kalipsgodset" i NST XXVIII s 384ff. Det meste av dette er ren gjetting fra Finne-Grønns side, men både Knut Arneberg og Ole Sæter hadde eierparter i 1614.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.