Gå til innhold
Arkivverket
Inge Flatmoen

Mysteriet Jean Thurang (Sverige)

Recommended Posts

Inge Flatmoen
Skrevet (endret)

En god venn av meg er etterkommer av en mystisk mann ved navn Jean Thurang/Turange, som skal ha blitt født i Frankrike omkring år 1780 og som kom til Sverige en eller annen gang under Napoleons krigene. Papirer som er i familiens eie beskriver at han kom til Sverige fra England, men hvor lenge han hadde bodd i England før turen gikk til Sverige og hvor i Frankrike han kom fra er det ingen som sikkert vet. Man vet heller ikke sikkert hvem han giftet seg med i Sverige. 

Han skal ha bodd i Kungälv i Västra Götaland, hvor sønnen Fredrik Lorentz Johansson, ble født i 1812. Senere bosatte han seg i Göteborg. Han døde muligens i 1815, men et familiebrev antyder 1832-1834 som ca dødsår. Det er også mulig at han tok et mer svensk navn, men alt er ganske usikkert. 

https://www.geni.com/people/Fredrik-Johansson/6000000050971373821?through=6000000050971115018

Jeg håper det er noen som har noen innspill jeg kan ta med meg videre. Mine franskkunnskaper er såpass dårlige at jeg har ingenting i franske kilder å gjøre i alle fall. 

Inge

Endret av Inge Flatmoen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ulla Bagge

I födelsenotis för Fredrik Lorents 27/5 1812 står att fadern heter Torkell Johansson, arbetskarl. Moder Anna Jonasdotter.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0041398_00071

Du kan leta vidare i Kungälvs böcker o se om du får fram uppgifter som styrker att det är rätt person och om fadern kommit från Frankrike.

Det finns husförhörslängder, vigselböcker, in- o  utflyttningslängder mm.

https://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv?Arkivsok=kungälv&Lan=0&Arkiv=SE%2FGLA%2F13295&Serie=SE%2FGLA%2F13295%2FA+I&PageSize=100

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ulla Bagge

Här är familjen Torkel Jansson/Johansson i husförhör - 1812

Kungälvs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/GLA/13295/A I/2 (1812-1860), bildid: C0041390_00025

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0041390_00025

Brodern Gustaf f 1810 - fadern nämns Jansson.  Johan och Jan är varianter av samma namn.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0041398_00067

Kungälvs kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13295/C/2 (1796-1843), bildid: C0041398_00067

Vore bra om man kunde hitta Torkels och Annas vigsel eller lysningshandlingar. Där kan det förhoppningsvis stå mer om deras ursprung.

Även flyttningsattester kan ge mer information.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Aabelvik
Skrevet (endret)

Hei. Legger ved husforhør 1830 . Der står Torkil Jansson utfl. (utflyttet), død, Anna som enke.

Hilsen Kari

Kungälv-O-AI-2-1812-1860-Bild-128-Sida-247.jpg

Endret av Kari Aabelvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Aabelvik

Har ingen steder sett at Thurang er skrevet i denne familien. Noak Leopold er døpt bare de to navn,og ved hans død står også bare dette. Hans sønn, Thorvald Reinhold, har heller ikke blitt skrevet med navnet Thurang.

Fra Sveriges dødbok:

18490710

Johansson, Noak Leopold

Århult Norrgård

Död 15/3 1930.

Kyrkobokförd i Agunnaryd (Kronobergs län, Småland).

Född 10/7 1849 i Pjätteryd (Kronobergs län, Småland).

Änkling.
--------------

18910313-501

Johansson, Thorvald Reinhold

34:20-1

Död 27/3 1961.

Kyrkobokförd i Lundby, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Född 13/3 1891 i Lundby (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Änkling (2/6 1957).
--------------

Hilsen Kari

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

I det første innlegget antydes det at Jean skulle være født rundt 1780, men ser en på husforhøret i 1812, jfr. #3, så står det at Torkel Jansson var født i 1757.

Litt slingringsmonn mht. alder må en regne med, men spranget fra 1757 til 1780 er vel i meste laget.....  Anna oppgis å være enke i 1830, så en bør muligens søke

etter dødsfallet til Torkel i håp om det står noe mer der,

mvh. Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inge Flatmoen

Navnet Jean Thurang/Turange (også skrevet på ennå flere måter) nevnes mange ganger i papirer og gamle brever i familien og fødselsåret 1780 er derfra, og altså ikke fra en direkte pålitelig kilde. Barnebarnet Noack Leopold Johansson skriver i brev fra 1926 (da han var i 70-årene) at bestefaren skal ha kommet fra Frankrike og flere nålevende etterkommere bruker Thurang som mellomnavn eller etternavn. 

Mystisk at det ikke finnes spor av navnet Thurang i en eller annen skriveform i 1800-talls kildene fra Sverige. Det kan da vel ikke ha vært oppspinn hele historien? Jeg prøver å finne svar i svenske kilder nå...

Inge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inge Flatmoen

Jeg har ennå ikke funnet beviser for at Jean Turange skiftet navn og ble Torkel Johansson. Men familien påstår hardnakket at han er deres forfar, og baserer seg på slektssagaer og gamle brever. 

Inge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.