Gå til innhold
Arkivverket

Mysteriet Jean Thurang (Sverige)


Inge Flatmoen
 Del

Recommended Posts

En god venn av meg er etterkommer av en mystisk mann ved navn Jean Thurang/Turange, som skal ha blitt født i Frankrike omkring år 1780 og som kom til Sverige en eller annen gang under Napoleons krigene. Papirer som er i familiens eie beskriver at han kom til Sverige fra England, men hvor lenge han hadde bodd i England før turen gikk til Sverige og hvor i Frankrike han kom fra er det ingen som sikkert vet. Man vet heller ikke sikkert hvem han giftet seg med i Sverige. 

 

Han skal ha bodd i Kungälv i Västra Götaland, hvor sønnen Fredrik Lorentz Johansson, ble født i 1812. Senere bosatte han seg i Göteborg. Han døde muligens i 1815, men et familiebrev antyder 1832-1834 som ca dødsår. Det er også mulig at han tok et mer svensk navn, men alt er ganske usikkert. 

https://www.geni.com/people/Fredrik-Johansson/6000000050971373821?through=6000000050971115018

 

 

Jeg håper det er noen som har noen innspill jeg kan ta med meg videre. Mine franskkunnskaper er såpass dårlige at jeg har ingenting i franske kilder å gjøre i alle fall. 

 

Inge

Endret av Inge Flatmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I födelsenotis för Fredrik Lorents 27/5 1812 står att fadern heter Torkell Johansson, arbetskarl. Moder Anna Jonasdotter.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0041398_00071

 

Du kan leta vidare i Kungälvs böcker o se om du får fram uppgifter som styrker att det är rätt person och om fadern kommit från Frankrike.

Det finns husförhörslängder, vigselböcker, in- o  utflyttningslängder mm.

https://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv?Arkivsok=kungälv&Lan=0&Arkiv=SE%2FGLA%2F13295&Serie=SE%2FGLA%2F13295%2FA+I&PageSize=100

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här är familjen Torkel Jansson/Johansson i husförhör - 1812

Kungälvs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/GLA/13295/A I/2 (1812-1860), bildid: C0041390_00025

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0041390_00025

 

Brodern Gustaf f 1810 - fadern nämns Jansson.  Johan och Jan är varianter av samma namn.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0041398_00067

Kungälvs kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13295/C/2 (1796-1843), bildid: C0041398_00067

 

Vore bra om man kunde hitta Torkels och Annas vigsel eller lysningshandlingar. Där kan det förhoppningsvis stå mer om deras ursprung.

Även flyttningsattester kan ge mer information.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Legger ved husforhør 1830 . Der står Torkil Jansson utfl. (utflyttet), død, Anna som enke.

 

Hilsen Kari

 

Kungälv-O-AI-2-1812-1860-Bild-128-Sida-247.jpg

Endret av Kari Aabelvik
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen steder sett at Thurang er skrevet i denne familien. Noak Leopold er døpt bare de to navn,og ved hans død står også bare dette. Hans sønn, Thorvald Reinhold, har heller ikke blitt skrevet med navnet Thurang.

 

Fra Sveriges dødbok:

 

18490710

Johansson, Noak Leopold

Århult Norrgård

Död 15/3 1930.

Kyrkobokförd i Agunnaryd (Kronobergs län, Småland).

Född 10/7 1849 i Pjätteryd (Kronobergs län, Småland).

Änkling.
--------------

 

18910313-501

Johansson, Thorvald Reinhold

34:20-1

Död 27/3 1961.

Kyrkobokförd i Lundby, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Född 13/3 1891 i Lundby (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Änkling (2/6 1957).
--------------

 

Hilsen Kari

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det første innlegget antydes det at Jean skulle være født rundt 1780, men ser en på husforhøret i 1812, jfr. #3, så står det at Torkel Jansson var født i 1757.

Litt slingringsmonn mht. alder må en regne med, men spranget fra 1757 til 1780 er vel i meste laget.....  Anna oppgis å være enke i 1830, så en bør muligens søke

etter dødsfallet til Torkel i håp om det står noe mer der,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Jean Thurang/Turange (også skrevet på ennå flere måter) nevnes mange ganger i papirer og gamle brever i familien og fødselsåret 1780 er derfra, og altså ikke fra en direkte pålitelig kilde. Barnebarnet Noack Leopold Johansson skriver i brev fra 1926 (da han var i 70-årene) at bestefaren skal ha kommet fra Frankrike og flere nålevende etterkommere bruker Thurang som mellomnavn eller etternavn. 

 

Mystisk at det ikke finnes spor av navnet Thurang i en eller annen skriveform i 1800-talls kildene fra Sverige. Det kan da vel ikke ha vært oppspinn hele historien? Jeg prøver å finne svar i svenske kilder nå...

 

Inge

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke funnet beviser for at Jean Turange skiftet navn og ble Torkel Johansson. Men familien påstår hardnakket at han er deres forfar, og baserer seg på slektssagaer og gamle brever. 

 

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har noen få tilleggsopplysninger. Vet ikke om de kan hjelpe i videre jakt, men i alle fall. 

 

I følge gamle familiebrever skrevet av Noack Leopold Johansson (1849-1930) i 1926 skal hans far (Fredrik Lorentz) ha flyttet fra Kungälv til Göteborg i 1827 og han ble der konfirmert enten i 1827 eller i 1828, i følge brev. 

 

Torkel Jonansson døde i Kungälv i 1834, i følge svenske kilder. En svensk etterkommer av disse folkene skriver følgende til meg:

"Uppgifter som jag fått från tillskickat mig från Husförhör för Kungälv

AI:2-246=1830, i marg. Står det Utfl/död antecknad vi Torkel, nedan enka-hustru Anna, men Torkel finns ej bland döda förrän 1834-01-01, där det står Mannen Torkel Jansson, vilket troligen stämmer. Efter 1834 flyttar Anna in hos andra familjer.

Men 1834 är han definitivt död i alla fall. AI:2-280=1834, Inhyses Torkel Jansons enka hos en familj Julin."

 

I brevene beskriver Noack at Jean Thorang (skrives på flere måter) kom til Sverige ca år 1800 og at han først kom til Kungälv, senere bosatte han seg i Göteborg som forretningsmann av et eller annet slag. Det er ikke noe som tyder på at Torkel Johansson bodde i Göteborg, men er det noen som finner skriftlige bevis for at det fantes en Jean Thorang i Göteborg i 1810- og 1820-tallet?

 

Har heller ikke klart å finne den omtalte konfirmasjonen til Fredrik Lorentz i Göteborg.

 

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. 

Min kone er etterkommer av Jean/Torkel. 3xtipp oldebarn. Jeg har ganske mye info om hans etterkommere. Men har heller aldri funnet forbindelsen bakover eller navneskiftet. Har også kopi av det som ble skrevet om historien hans. 

Noe av problemet er vel også at mange av kirkebøkene fra Kungälv har brent. Skulle gjerne sett hans innflytting til Kungälv. 

En av våre døtre tok en DNA test og den viste forbindelse til Nord-Frankrike / Belgia. Han skal jo ha vært walloner. Det minsket i hvert fall ikke troen på at historien skal være sann. 

Ragnar Falch 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skyldes en oppdateringsfeil av forumprogrammet. (Ganske enerverende. 🙄) De fleste vet ikke om det engang.

 

En kan se hvem som ‘følger’ et emne (og dermed får melding om nye svar)  ved å trykke på tallet i det lille sorte feltet over tråden hvor det står ‘Følger’.  

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.