Gå til innhold
Arkivverket

Opphavet til slekten Selmer-Olsen


Mathias Beyer
 Del

Recommended Posts

Hei,

ett enkelt spørsmål som kanskje ikke er så lett å svare på. Hva er opphavet til slekten Selmer-Olsen?

Kommer de av det enkle Selmer (fornavn) Olsen eller er det satt sammen av 2 etternavn noe som selvsagt ville være naturlig?

 

Det er Selmer navnet som jeg er ute etter historien på.

 

mvh

 

Mathias Beyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lenker eller referanser til nokon som har brukt namnet? Når og kvar i Noreg har du funne det brukt (fyrst)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi trenger de tidligste eksemplene på personer eller personen med Selmer-Olsen (med bindestrek). Det pleier å stå hevnisning til navnebevilling i dåpsprotokollen (lagt inn i ettertid). Fikk ikke noen umiddelbare treff i Norsk Kunngjørelsestidende. Men min gjetning vil være at man ved et tilfelle har kombinert et fornavn og et etternavn (slik som med Storm-Paulsen mfl.).

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på "Selmer-Olsen" i Digitalarkivet gir ett treff; på Rolv Selmerolsen(!) i FT1910: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392055594

 

Han var ifølge folketellinga født 2/6-1889 i Arendal, og hans finnes døpt der: https://media.digitalarkivet.no/kb20060207040112

 

Her er det merknad om at slektsnavnet Selmer-Olsen er anerkjent som slektsnavn for denne og hans barn ved Justisdepartementets skrivelse 26/3-1928. Vi ser at Rolf Selmer-Olsens far het Selmer Bernhard Olsen, så navnet er ganske riktig en sammenstilling av et fornavn og et etternavn (patronym).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tillatt meg å skrive en kort artikkel på Slektshistoriewiki om slekten Selmer-Olsen (eller kanskje er det mer riktig å si om slektsnavnet Selmer-Olsen), da det viste seg at jeg konkluderte litt for tidlig om opprinnelsen til navnet.

 

http://www.genealogi.no/wiki/index.php/Selmer-Olsen_(slekt)

 

Her kan det sikkert gjøres mer, som å få på plass vielsesdato for alle barna og deres ektefeller osv., men det kan tas etter hvert. Det hadde også vært interessant å få sett dokumentene for skrivelsen i 1928, for jeg lurer på hvorfor det ble gjort i form av en skrivelse og ikke en bevilling, jf. navneloven 1923. Og var det flere barn enn de som stod i 1910-telllingen?

 

Postskript: Kan jo hende at presten viser til en skrivelse fra Justisdepartementet der det informeres om bevilling. De fleste tilsvarende innføringer viser til bevilling og dato for denne, men presten i Arendal kan ha valgt å gjøre det på sin måte ...

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2018 den 9.42, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Søk på "Selmer-Olsen" i Digitalarkivet gir ett treff; på Rolv Selmerolsen(!) i FT1910: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392055594

 

Saken avdekker et par "merkverdigheter" i Digitalarkivets søk:

 

Det er nok bindestreken som skaper komplikasjoner, vil jeg tro. Vi får se om noe kan gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Saken avdekker et par "merkverdigheter" i Digitalarkivets søk:

 

Det er nok bindestreken som skaper komplikasjoner, vil jeg tro. Vi får se om noe kan gjøres.


Er nok bindestreken ja, jeg hadde problemer med Selmer-Anderssen, men det ordnet seg da man tok bort bindestreken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Den som søkte om navneendring var Bernhard Selmer-Olsen, f.1860 i Farsund, døpt Bernhard Selmer Olsen. Som så mange i sin samtid følte han behov for å komme ut av mengden av folk som het Olsen, Nilsen, Larsen, Hansen, osv. Har valgte så  å underskrive som Bernhard Selmer-Olsen fra 1995. Broren , Sigvald August, f.1962, valgte som etternavn Storm-Olsen. Bernhard søkte om navnendring i 1915.

Det varte og rakk før godkjenningen kom fra Justisdepartementet, kanskje pga. protester fra familien Selmer (Har noe av korrespondansen der, og dokumentasjon av tidlig bruk av navnet). Det førte til den kuriøse skikk at er rekke guttebarn i familien fikk et ekstra Selmer i dåpsnavn. Min far, født 1919, het for eksempel Rolf Selmer Selmer-Olsen, hans brødre Knud Selmer Selmer-Olsen og Einar Selmer Selmer-Olsen. Også en fetter f.1930, ble døpt Alf-Reidar Selmer Selmer-Olsen. Tanken var at de skulle kunne søke om Selmer-Olsen- navnet pånytt hvis det ble avslag med utgangspunkt i mellomnavnet.

Navneendring ble gitt i 1928.

 

Skrev en rikt illustrert slektsbok i 2018 med utgangspunkt i Bernhard Selmer-Olsen og Birgithe Cathrine Gude Juell hvor alle deres etterkommere fram til 2018 er tatt med.

 

Rolv Selmer-Olsen. f. 1948

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#13. Dette var artig lesning! Hadde vært moro å ta en titt i boken en gang. Ble den utgitt privat? Hadde vært fint å få den fullstendige tittelen så jeg kan legge den inn i Slektshistoriewiki-artikkelen.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig: Rekkefølgen på navnet til Selmer Bernhard Olsen var (opprinnelig) nettopp den, S-B-O, ikke B-S-O, selv om han etter hvert byttet på rekkefølgen og la til bindestrek. Jf. dåpsoppføringen, https://media.digitalarkivet.no/kb20060111010485, og andre kilder opplistet i Slektshistoriewiki-artikkelen.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.