Gå til innhold
Arkivverket

Søker opplysninger om Martha Iversdtr. Vivaas, Voss f. 17.05.1884-død 30.08.1966


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Der fant du sannelig Randi Maries død, samt datteren May Lisbeth.  Utrolig hva du finner. Hjertelig takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det i så fall trolig et svært godt skudd. Jeg vet ikke datoen når Arne var født, men har fått opplyst at det var 1928. Dødsannonsen etter mora Gudrun viste jo at han var gift med en Hjørdis. Det kan selvsagt være flere med de navnekombinasjonene, men jeg tror du fant rett person/er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rekker knapt å svare før det dukker opp nye opplysninger.

Her der det åpenbart både barn, svigerbarn, barnebarn og en søster. Spørsmålet er hvem som er hvem?

Hjertelig takk Sven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysning nummer 20

 

Oslo fylke, Vålerenga i Oslo, Lysningsprotokoll nr. 5 (1947-1959), Lysninger 1957, Side 84
Permanent bilde-ID: kb20060329020868
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060329020868
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060329020868.jpg
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig hva dere klaret å finne i løpet av noen timer igår.Jeg har via andre kilder klart å få bekreftet det aller meste, samt et par opplysninger av ny dato som jeg ikke ønsker å legge ut her.

Imidlertid er det en jeg ikke har noe mer om enn fødsel/dåp. konfirmasjon og død. Og det er Adolf Martin Magnussen (Vivås) 1908-1979. Gravlagt i Raundalen, Voss.

Klarer vi å finne ut om han var gift/hadde barn?

 

Dette er en litt spesiell sak.

Peder Adolf Magnussen 1867-1934 er min kones morfar. Han giftet seg første gang på Voss den 05.03.1901 med Otelie Alette Søholt. Hun død imidlertid allerede 06.05.1903 trolig av tæring. Jeg har ikke funnet noe barn i det ekteskapet.

 

Så får han datteren Dina Charlotte 18.10.1904 med Martha Ivarsdtr. Vivaas. Han gifter seg så 20.03.1906 med Brita Johannesdtr. fra Indre Opedal i brekke/Lavik Sogn og Fjordane og med henne får han 5 barn, en sønn og fire døtre. Men nå begynner det å bli spennenede. I løpet av en uke i juli 1906 får han to barn. Første en sønn i ekteskap 08.07.1906 og uken etter 15.07.1906 datteren Gudrun med Martha Ivarsdtr. Vivaas. Han får senere 4 døtre i ekteskapet med Brita i 1907,1910,1912 og 1915, samt sønnen Adolf Martin 16.12.1908 også dette barnet med Martha Ivarsdtr. Vivaas.

 

De tre barna født utenom ekteskap ble alle konfirmert på Voss og sønnen Adolf Martin levde hele sitt liv der. De to døtrene reiste begge til Oslo.

 

Peder Adolf Magnussen selv levde resten av sitt liv i ekteskap med Brita på Voss hvor han var feiermester og han døde der i 1934 mens Brita døde i 1937.

 

Peder har åpenbart hatt det travelt. Men jeg vet faktisk ingenting om hans liv fra folketellingen i Bergen 1891 til han giftet seg på Voss i 1901. Jeg har heller ikke maktet å finne ham i 1900 tellingen. Han var altså 34 år da han giftet seg første gang. På bakgrunn av det vi nå vet, kunne det vært svært så interessant i visst hva han drev med i årene mellom 1891 og 1901. Hvor oppholdt han seg, fikk han flere barn enn de 8 vi nå kjenner til?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for hjelp Grethe. Jeg så dette, men fant ikke annet enn nummeret 4811, hva nå det evt. viser til. Har sendt e-post til arkivverket i håp om at de kan sjekke rullene for meg, men her må jeg nok regne med at et evt svar vil vente på seg da de har mye å gjøre og slektsgranskning for hobbybruk ikke er høyt prioritert for tiden.

 

Peder Håkon er bror til min svigermor. I 1950 var han Overrettssakfører og døde på Voss i 1957.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg så dette, men fant ikke annet enn nummeret 4811, hva nå det evt. viser til. Har sendt e-post til arkivverket i håp om at de kan sjekke rullene for meg, men her må jeg nok regne med at et evt svar vil vente på seg da de har mye å gjøre og slektsgranskning for hobbybruk ikke er høyt prioritert for tiden.

 

Huff, ser at jeg lagt inn feil lenke til selv sjømannsrullen med patentnr. 4811 - her er riktig lenke:

Bergen fylke, Annotasjonsrulle nr. 5 (1882-1897), Protokollside
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-ru10611705130044.jpg 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt dreier dette seg om 15.11.1888.

Jeg har problemer med å komme inn i arkivverket nå, men jeg vet at Peder Adolf befant seg i Bergen i 1891 da han gikk i feierlære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo ut til at dette var i 1898. Men jeg er ikke i stand til å finne Peder Adolf i 1900 tellingen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr.  92

Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kristiansund, Ministerialbok nr. 572A15 (1880-1900), Konfirmerte 1892, Side 75
https://media.digitalarkivet.no/view/6800/80

 

Og her dukker Oline Alette i utflyttingslistene for Kristiansund - det ser ut som hun flytter i 1898 eller 1899 til Haugesund(??)

Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kristiansund, Ministerialbok nr. 5f (1880-1950), Utflyttede 1880-1914, Side 15
https://media.digitalarkivet.no/view/17160/18

 

 

oline - utflytting.jpg

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Oline Alette i 1875?

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01052326005574

 

Det ser ut som faren til Oline utvandret fra Kristiansund i 1883:

https://digitalarkivet.no/view/8/pe00000000240404

https://digitalarkivet.no/view/9/og00000000240404

 

I 1885 finner jeg moren til Oline som fattiglem i Kristiansund:

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01053299004883

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer Grethe. Faren utvandret til Chicago i 1883 og jeg har ikke funnet ham igjen der borte. Mora, som var fra Nordfjord døde i Kristiansund 07.12.1897. Det kan være forklaringen på hvorfor Otelie dro fra Kristiansund året etter.

 

Men det er som sagt den godeste Peder Adolfs krumspring jeg forsøker å avdekke. Hvor var han fra 1891 tellingen i Bergen til han dukker opp på Voss, og ikke minst hvor var han i 1900 tellingen?. Han var jo 34 år da han giftet seg første gang, og med den historien vi har avdekket ville jeg ikke ha blitt overrasket om det dukket opp flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er selvsagt fullt mulig Grethe, problemet er bare at jeg ikke aner hvor Peder Adolf oppholdt seg på den tiden. Og jeg klarer ikke å finne noen av dem i 1900 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg vet vi beveger oss inn på nålevende personer.

Men dersom noen har kunnskap om personene jeg nå nevner, kan jeg kontaktes enten via en privet melding her i Digitalarkivet, eller pr. e-post til : rthors@online.no

 

Arne Sørensen 26.07.1928 - 08.04.2008 i Oslo , gift med Hjørdis Nesja (Erna?) 01.09.1928 -  03.04.2012 i Oslo hadde i alle fall en sønn Håvard. Jeg vet ikke når han var født, men foreldrene giftet seg i 1957.

Håvard var gift med en Ragna (Sørensen) og de hadde barna Ingvild, Sindre, Vårin og kanskje Bjørg.

 

Dersom noen vet noe om de jeg nevnte her kan man kontakte meg privat enten via en pm eller e-post.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger fortsatt litt bistand her.

I innlegg 3,4 og 5 har vi dødsannonsen på Dina Magnussen, død 16.10.1936 og begravet fra Nordre Gravlund.

Hun hadde datteren Karin.

Jeg finner imidlertid ikke Dina (Charlotte) Magnussen/Vivaas i noen av adressebøkene for Oslo frem til dødsåret 1936. Jeg vet således ikke hvor i Oslo hun bodde, når hun kom til Oslo eller hvor/når datteren Karin var født.

Jeg har sjekket kirkebøkene for Voss frem til 1930, uten å finne noe der verken om utflytting eller datterens fødsel.

Så i håp om å slippe å begynne å leite i kirkebøkene for Oslo i blinde, så hadde det vært mye enklere om jeg visste hvor i Oslo Dina Magnussen bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2018 den 19.39, Grethe Flood skrev:

Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokollregister nr. 36 (1936-1936), Registerside, Side upaginert - høyre side, nr. 1156
https://media.digitalarkivet.no/view/27247/46?indexing=

 

Et oppslag i selve dødsfallsprotokollen kan kanskje gi enda flere opplysninger. Da må man antakelig kontakte Statsarkivet i Oslo. 

Jeg har kontaktet Statsarkivet, og etter omleggingen 2017 driver de ikke lenger og gjør oppslag. Jeg må da enten leie inn en slektsgransker, eller selv ta turen til Oslo for å besøke arkivet. Det var i alle fall noe som var bedre før.

Omleggingen skulle gjøre det enklere, og det er jo greit så lenge det man leter etter er digitalisert. Men vi vet jo alle at langt fra alt er tilgjengelig på nettet. Så om man da ikke bor i nærheten av Statsarkivet i Oslo/Riksarkivet har man straks et større problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.