Gå til innhold
Arkivverket
Leif Salicath

Skipskaptein Poul Thrane Cappelen 1869-1941 - hans 5. forhold/ekteskap

Recommended Posts

Leif Salicath
Skrevet (endret)

Jeg forsøker å tette noen hull og trenger litt hjelp.

 

Hans opprinnelse er kjent. Han er sønn av organist Christian Dorph Cappelen og Ranghilde Sophie Paulsdatter Thrane.

Han fikk første barn 28.mar.1895 i Bergen, døpt på Fødselsklinikken 8.april. Moren var ugift restaurantrice Julie Henriksen f. 20.april 1871 i Leka og død 1900 i Bergen som gift med Anders Henriksen c1899.

Neste barn ble født 28.feb.1896 på Bakklandet og døpt 6.mai i Bakklandet kirke. Moren var ugift Nicola Edvarda Magdalena Høier. f. 25.sep.1870 gift senere med Jon Johansen.

Han ble gift 24.mar.1897 i Mariakirken med Mary Eleonor Pointon f. 1871 i Kent. De fikk ingen barn før hun døde før 1900.

Han ble gift 14.jul.1902 i Mariakirken med Alfhild Krogh Olsen f. 6.sep.1880 i Bergen død 26.okt.1910 i Bergen. De fikk 3 barn alle født i Bergen.

Han ble gift på ny trolig i 1912-13 med Anna Johannessen f. 15.apr.1887 i Sandnes - død 1948 i Oslo. De fikk 2 barn:

Ragnhild Sofie (Nønne) f. 5.okt.1913 i Fjøsanger, Fana??? (gift med Olav T. Julton i Oslo, flere barn som lever så de nevnes ikke her)

Paul Thrane Cappelen f. 18.jul.1915 i Fjøsanger, Fana??? (gift med 4 barn som ikke nevnes da de kan leve)

 

Jeg leter etter siste vielse og dåp for de 2 siste barna til skipskapteinen som jeg ikke finner i Fana. Trenger bedre briller?

 

 

 

 

 

Det det 5. forhold/ekteskap jeg trenger hjelp til.

1) Når og hvor var vielsen?

 

 

 

 

Endret av Leif Salicath

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Paul Thrane

 

SAB, Birkeland Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 4, 1912-1933, s. 29
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050725020509

 

Ragnhild Sofie

 

SAB, Birkeland Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 4, 1912-1933, s. 13
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050725020493

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath
Skrevet (endret)

Suverent, Carsten. Tusen takk.

 

De bodde altså i Paradis.

Jeg vet hvor det er for jeg har bodd 10 mndr. i Bergen for mange år siden, men Birkeland sogneprestembede var totalt ukjent for meg.

 

Kanskje de ble gift samme sted.

Nei, det ble de ikke (har sjekket).

Endret av Leif Salicath

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Paul Thrane Cappelen 15.08.1869 Borre m   g Speditør Berg-Hansen & Co Dronningens gate 2 04 Vår Frelser bunke503u
Anna Cappelen 02.08.1887 Sandnes k Hustru g     Dronningens gate 2 04 Vår Frelser bunke503u
Gudrun Cappelen 04.08.1903 Bergen k Barn ug     Dronningens gate 2 04 Vår Frelser bunke503u
Christian Cappelen 23.10.1904 Bergen m Barn ug     Dronningens gate 2 04 Vår Frelser bunke503u
Ragnhild Sofie Cappelen 05.10.1913 Fjøsanger i Fana k Barn ug     Dronningens gate 2 04 Vår Frelser bunke503u
Paul Thrane Cappelen 18.07.1915 Fjøsanger i Fana m Barn ug     Dronningens gate 2 04 Vår Frelser bunke503u
Elsa Cappelen 13.02.1910 Bergen k Barn ug     Dronningens gate 2 04 Vår Frelser bunke503u

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Takk for det Grethe.

Der er alle de ektefødte barna.

 

Takk også for dødsfallprotokollen. Der ser jeg at Poul er død i 13.feb.1932 og da er min informasjon om begr. 19.sep.1941 i Oslo tilhørende en annen person.

Sønnen med samme navn f. 1915 begr. i 8.jun. 2011 i Oslo, men han hadde en sønn Pål født i 1947 som kan være Poul. Det må jeg finne ut av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath
Skrevet (endret)

Jeg har notert Paul T. Cappelen begr. 19.sep.1941 i Oslo (død 13.) og ser ham bl.a. i Gravminner http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=fy  

 

Men burde han ikke vært i Dødsfallprotokollen https://media.digitalarkivet.no/sk20090513360385

ved søk på etternavn=cappelen og fornavn= paul. Dessverre ikke fødselsår der.

 

Er det mulig at Gravminner har begravelsen 9 år etter dødsfallet? Gravminner har ikke noe om begravelsen i 1932.

 

Aftenposten 28.mai.2011 har dødsannonsen på sønn til skipskapteinen.

 

cappelen.jpg

Endret av Leif Salicath

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath
Skrevet (endret)

Her er dødsannonsen i 1932

 

Hvem var det med nesten samme navn som ble begr. i 1941? "Paul T. Cappelen"?  Ingen dødsannonse i 1941!

capp.jpg

Endret av Leif Salicath

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood
Skrevet (endret)
På 10.4.2018 den 16.11, Leif Salicath skrev:

Han ble gift på ny trolig i 1912-13 med Anna Johannessen f. 15.apr.1887 i Sandnes - død 1948 i Oslo. De fikk 2 barn:

 

Folketellingen 1923 for Kristiania: 

7 timer siden, Grethe Flood skrev:

Anna Cappelen 02.08.1887 Sandnes k Hustru g     Dronningens gate 2 04 Vår Frelser bunke503u

 

??? - nr. 6/1902

Rogaland fylke, Sandnes i Høyland, Ministerialbok nr. A 16 (1899-1911), Konfirmerte 1902, Side 119
https://media.digitalarkivet.no/view/4444/137

 

 

Endret av Grethe Flood

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath
Skrevet (endret)

Supert Grethe.

 

Eleonore Cappelen gift med Thorvald Hansen er søster av skipskapteinen.

Ragnhild Sofie Cappelen gift med Olav Julton er datter av skipskapteinen.

Det er pussig at Paul T. Cappelen og hustru Anne dør i henholdsvis 1941 og 1948.  Navnene stemmer med skipskapteinen og hans hustru.

Vi er opplagt i nær familie og han som dør i 1941 må ha rukket å bli gift, altså født ca 1920 eller før.

 

Dette er definitivt ikke sønnen til skipskapteinen f. 1915 for han dør i 2011 og han gifter seg i 1943 eller til hans sønn. Jeg er litt tilbake til at gravminner er feil. Hvordan få sjekket kilden til gravminner?  Eller er det så enkelt at skipskapteinen og hans hustru er blitt flyttet til ny grav - i 1941?

 

Dødsannonsen for Anna nedenfor. Jeg tar sjangsen på å konkludere med at Gravminner og gravferdsetaten i Oslo har feil. Anna som dør i 1948 er 100% sikkert hustruen til skipskapteinen. Da er nok graven hans flyttet / "rehabilitert" samtidig slik at de kom i samme grav. Årstallet 1941 er helt galt.

 

Takk for Anna Johannessen. Jeg ha lett i Sandnes (flere sogn), men ikke funnet henne der.

paul.jpg

anna.jpg

Endret av Leif Salicath

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Men hvor all verden giftet Paul og Anna seg? Og her tror jeg kanskje at jeg har funnet svaret i Stavanger Aftenblad 28.12.1912:

Bryllup 1912.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Og her er vielsen i Vår Frelser (Oslo domkirke) i Kristiania:

 

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers i Oslo, Ministerialbok nr. 33 (1902-1913), Viede 1912, Side 279
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-kb20060530060057.jpg


 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Adressen til Anna ved vielsen i 1912 er Arbinsgate 7 - og her finner jeg organist Christian Cappelen i adressebok for Kristiania 1913:

Oslo fylke, Adressebøker nr. 1913 (1913-1913), Bokside, Side 1166
https://media.digitalarkivet.no/view/43441/1166

 

I 1910 er Christian Cappelen bosatt i Løkkeveien 7 i Kristiania:

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036392020373

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Veldig bra, Grethe. 

 

Tusen takk. Ser du forloveren? Min farfar. Han og Poul Thrane Cappelen var søskenbarn. Da skjønner du kanskje også at det var flott for meg å finne ut alt om skipskapteinen og hans etterkommere.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Ja, jeg så forloveren og tenkte kanskje jeg skulle kommentere det. Kanskje du skulle høre hvem som er fester på graven til Paul og Anna m. fl. - med tanke på datoen som er oppgitt for gravlagt på Paul T. Cappelen.

 

Norsk Kundgjørelsestidende 08.11.1922:

 

Ektepakt.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath
Skrevet (endret)

Jeg så også i dødsfallprotokollen at det var en ektepakt fra 1922. Alt kommer for dagen idag.

 

Jeg er ganske sikker på at gravene vedlikeholdes av barna til Paul Thrane Cappelen d.y. (han som døde i 2011 med 5 barn) og Ragnhild Sofies 3 barn.

 

Jeg har nå lagt inn endringforslag i Gravminner for jeg er mer enn sikker på at det ikke døde noen i 1941.

 

Mens vi er i gang så er det et lite problem til i den slekten. Sykepleier Anna Johannessen sin far Johan Andreas Johannesen skal ha blitt født 5.aug.1858 i Kongsvinger og gift med en Pauline, men når jeg ser på vielsen til Anna så er moren Thalette Christine f. Vigre. Det siste passer godt med at Anna er født i Sandnes for nesten alle Thalette som var i Norge på den tid var i Stavanger eller Sandnes-området. Jeg har også notert Einar, en bror til Anna - født 12.des.1884 i Kristiania, jfr. ft1910, men det var den gamle versjonen som var søkbar totalt. Nå finner jeg ikke ham igjen. Kanskje hans mor var Pauline. Jeg finner sikkert ut av dette, men sengen kaller snart.

Endret av Leif Salicath

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Gards- og ættesoga for Haa 1 : Nærbø

GNR. 15 - VIGRE 

 

 

Vigre - 1.jpg

Vigre - 2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag T. Hoelseth
Skrevet (endret)
27 minutter siden, Leif Salicath skrev:

Jeg så også i dødsfallprotokollen at det var en ektepakt fra 1922. Alt kommer for dagen idag.

 

Jeg er ganske sikker på at gravene vedlikeholdes av barna til Paul Thrane Cappelen d.y. (han som døde i 2011 med 5 barn) og Ragnhild Sofies 3 barn.

 

Jeg har nå lagt inn endringforslag i Gravminner for jeg er mer enn sikker på at det ikke døde noen i 1941.

Bør kanskje (for sikkerhets skyld) sjekke gravstenen angående 1941-oppføringen? Kan hende den gir mer informasjon enn registeret.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Folketellingen 1891 - Sandnes, tellingskrets 4, husliste nr. 10:

 

Andreas Johannesen

Rogaland fylke, Sandnes, Statlig folketelling (1891-1891), Dokumentside, Side 1833
https://media.digitalarkivet.no/view/52914/1833

 

Talette Johannesen

https://media.digitalarkivet.no/view/52914/1834

 

Bendikke B. Nygaard

https://media.digitalarkivet.no/view/52914/1835

 

Beate Johannesen

https://media.digitalarkivet.no/view/52914/1836

 

Joh. Andreas Johannesen

https://media.digitalarkivet.no/view/52914/1837

 

Anna Johannesen

https://media.digitalarkivet.no/view/52914/1838

 

Osmond Bendiksen Nygaard

https://media.digitalarkivet.no/view/52914/1839

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood
Skrevet (endret)
1 time siden, Leif Salicath skrev:

eg har også notert Einar, en bror til Anna - født 12.des.1884 i Kristiania, jfr. ft1910, men det var den gamle versjonen som var søkbar totalt. Nå finner jeg ikke ham igjen. Kanskje hans mor var Pauline.

 

Dette er vel den familien du sikter til i f.t. 1910 i Kristiania:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036458020165

 

Denne Anna var født 15.04.1887 i Kristiania, men din Anna Johannesen, gift med Paul T. Cappelen, var født i Sandnes 02.08.1887. 

Endret av Grethe Flood

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Her har man vært veldig flittige. Tusen takk.

 

#18: Takk Grethe for Nærbø-boka med hele slekta.

 

#19: Takk for anbefalingen din Dag. Dessverre vises ikke bilde av gravstenen i Gravminner så da må man fysisk til kirkegården. Trolig har ikke den som registrerte graven der heller vært på kirkegården, men hentet opplysningene fra gravregisteret. Jeg finner det høyest merkelig hvis familien ikke har bedt om mere korrekt innskripsjon på gravstenen - noe som sier meg at skipskapteinens data kanskje ikke er på gravstenen  i det hele tatt.

 

#20: Takk igjen Grethe. Da fant jeg Bendix Osmundsen (Nygaard) og Talette viet 28.aug.1868 i Høyland https://media.digitalarkivet.no/kb20051209021163

Hun hadde ganske riktig vært gift før med flere barn.

 

#21: Mine opplysninger var helt feil. Takk for avklaringen, Grethe.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag T. Hoelseth

#23. Opplysningene om gravleggingen/urnenedsettelsen er nok korrekte, men dødsfallet har etter alt å dømme skjedd en stund tidligere. Jeg har vært på det aktuelle gravfeltet mange ganger og ble litt overrasket over at jeg ikke hadde bilde av gravstenen i mitt eget fotoarkiv all den tid jeg stammer fra Cappelen-slekten selv (så selv om jeg hadde andre "bildeoppdrag", pleier jeg å ta bilde av andre interessante ting jeg kommer over). Nå som snøen snart er smeltet er det vel tid for en liten tur til gravlunden igjen ...

 

DTH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Her Talettes dåp 12.mai.1844 i Hå, Rogaland https://media.digitalarkivet.no/kb20051212010457

 

Iflg. Gravminner er Smedemesteren Andreas Johannessen (Talettes farl) født 15.apr.1854 og død 6.jul.1928 i Sandnes. Bilde av gravsten på Gamle Sandnes nedenfor.

Laura f. 25.jul.1885 er opplagt tidlig død søster av Talette.

smed.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.