Gå til innhold
Arkivverket

Skipskaptein Poul Thrane Cappelen 1869-1941 - hans 5. forhold/ekteskap


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

4 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

#23. Opplysningene om gravleggingen/urnenedsettelsen er nok korrekte, men dødsfallet har etter alt å dømme skjedd en stund tidligere. Jeg har vært på det aktuelle gravfeltet mange ganger og ble litt overrasket over at jeg ikke hadde bilde av gravstenen i mitt eget fotoarkiv all den tid jeg stammer fra Cappelen-slekten selv (så selv om jeg hadde andre "bildeoppdrag", pleier jeg å ta bilde av andre interessante ting jeg kommer over). Nå som snøen snart er smeltet er det vel tid for en liten tur til gravlunden igjen ...

 

DTH

Det er alltid fint å få rettet opp hvis det er noe feil. Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallsprotokollen viser at Andreas etterlot seg enken Laura Johannessen:

 

3736391 Laura  Johannessen    2507  1885  2409  1967  2909  1967    00N  04  004    Vis  Sandnes gamle Sandnes

 

Stavanger Aftenblad 22.05.1911

 

Ekteskap 1911.jpg

 

HER ER VIELSEN I KIRKEBOKA

Rogaland fylke, Kopervik i Kopervik, Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 1 (1880-1919), Viede 1911, Side 249
https://media.digitalarkivet.no/view/1784/223

Endret av Grethe Flood
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, Grethe.

 

Du finner nå alt og flott at du har tilgang til Stavanger Aftenblads arkiv. Det var nyttig i denne saken.

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Leif Salicath skrev:

Du verden, Grethe.

 

Du finner nå alt og flott at du har tilgang til Stavanger Aftenblads arkiv. Det var nyttig i denne saken.

 

Tusen takk!

 

Du finner avisene i Nasjonalbibliotekets nettbibliotek www.nb.no. Her kan du søke på navn (setter dem gjerne med gåseøyne rundt) og få direkte treff i bøker og aviser. Utrolig fint å kombinere med opplysninger i kildene i Digitalarkivet, som f.eks. lysninger, giftermål, dødsannonser osv. Ikke alle avisene er tilgjengelige på nettet, dvs at du kan ikke lese dem direkte på nettet, men det kan stå et lite resymé av innholdet, inkludert feks navnet man har søkt på. Men dette vet du garantert fra før! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe

 

Nei, dette visste jeg ikke fra før. Jeg har holdt meg til Aftenposten, men noen ganger funnet noe på Nasjonalbiblioteket når det gjelder gamle ting. Trolig er det kommet til mye nytt siden jeg var aktiv med Stavanger-regionen for 8-10 år siden.

 

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5acfabf949556_Chr.CappelensgravstedI20180412.JPG.734f79d2f3a7bc72b53dd9f87a733969.JPG5acfabf9f1b66_Chr.CappelensgravstedII20180412.JPG.a5d6a881b30fc0decfb24f8f82b9da54.JPG

© 2018 Dag Trygsland Hoelseth.

 

Måtte uansett ut et ærend, så jeg stakk innom gravlunden tidligere i kveld. Godt at det er blitt såpass lyst! Det står store trær på felt 50 på Vestre gravlund, så snøen var borte. Det var dessverre ikke mye hjelp å få fra selve gravstenen, der stod det bare "Chr. Cappelens gravsted".

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravstenen må vel opprinnelig være for organist Christian Dorph Cappelen 1845-1916 (begr. Johannes kirke 18.mai.1916) gift 1868 i Horten med Ragnhilde Sophie Paulsdatter Thrane 1838-1917. Altså far til skipskapteinen og som nevnt tidligere i tråden far til Eleonora Cappelen gift med skipskaptein Thorvald Hansen.

 

Han var også far til Christiane "Lila" Cappelen 1871-1958. Begr. i Karlstad 29.des.1958 gift 1) 1891 i Vår frelsers med konsul Gottfried Meyer Fryxell 1856-1916 fra Åmotsfors og 2) 1927 i Stockholm med Finn Øvergaard 1895-1992. Ingen barn. Sistnevnte ble gift påny i 1961 i Uppsala med Dagny Braathen f. 1923 i Vasa.

Endret av Leif Salicath
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#37. Skulle likt å vite hvor mange som faktisk ligger gravlagt der. De som er registrert er vel de det er festet for. Finnes vel gamle skriftlige protokoller som kan gi svaret. Kan det være snakk om flere enn Christian Dorph Cappelen og frue samt de som står oppført på Begravdeioslo og Gravminner i dag?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt innen slekten, Gudrun Cappelen f. 4.aug.1903 datter av Poul Thrane Cappelen og Alfhild Krogh Olsen har jeg notert gift med oberst Ivar Navelsaker f. 7.nov.1893 i Eid, Sogn død samme sted 3.feb.1966 (i Gravminner uten hustru), men når jeg sjekker Gudrun i Aftenpostens arkiv ser jeg for det første at det er 2 stk. Gudrun Cappelen. Den andre er 70 år 15.des.1980, mao. født i 1910. Når jeg så ser dødsannonsen til Gudrun Cappelen Gjørtz 30.sep.1967 så ser jeg at de pårørende er i skipskapteinens familie. 3 døtre. Hva var fornavnet til Gjørtz?

 

Sistnevnte Gudrun Cappelen dør 2.mai 1997 og der står det at hun er født Knudsen. En sønn Didrik står under. Da er forklaringen at hun var gift med Didrik Cappelen. Dette må være sorenskriver Didrik Cappelen død i 21.aug.1970 i Skien, sønn av advokat Didrik Cappelen.

 

Var førstnevnte Gudrun gift to ganger med hhv. Navelsaker og Gjørtz eller var det sistnevnte som var gift 2 ganger? Både Navelsaker og Gjørtz var offiserer så vidt jeg kan finne. En av disse Gudrun emigrerte på 1930-tallet til USA, men kom tilbake til Norge.

didrik.jpg

gudrun.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia har mye om Gudrun Cappelen Knudsen https://no.wikipedia.org/wiki/Gudrun_Cappelen

og da er det trolig førstnevnte Gudrun Cappelen som var gift 2 ganger.

 

Wikipedia holdt jeg på å glemme. Her er Ivar Navelsaker. Han var faktisk gift med Gudrun Cappelen https://en.wikipedia.org/wiki/Ivar_Navelsaker

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda vanskeligere er søsteren Elsa Cappelen født 13.feb.1910 i Bergen trolig gift Buckley, se dødsannonsen i #13. På FS finner jeg henne som Elsa St. Clair Harrison https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QVCP-JNT5

 

Begge er vel i England hvor jeg har erfaring for at det er vanskelig å finne opplysninger uten å betale.

 

Aud Cappelen som sees i samme dødsannonse er Aud Rostrup som var gift med Christian Cappelen, direktør på Ustaoset hotell død 1945 - sønn av skipskapteinen.

 

For å fullføre rushet, sønnen til Poul Thrane Cappelen med Nicola Edvarda Magdalena Høyer, kjøpmann Kåre Cappelen Høyer f. 28.feb.1896 på Bakklandet, dør 4.jul.1949 i Follebu og begr. vel i Trondheim 12.jul.1949, jfr. dødsannonsen. Gift 3.sep.1924 i Trondheim med Aasta Pauline Amdahl f.4.apr.1895 og død før 1934. Hustru nr. 2 Ester Charlotte Stokbak gift iflg. Adresseavisen 3.6.1939 (kan kun leses på Nasjonalibiblioteket slik at jeg har ikke kopi).

 

http://www.slekt.net/tng/getperson.php?personID=I40839&tree=1

Ester Charlotte død 21.mar.2003.

 

høyer.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QVDH-RFMT

 

Elsa Von Cappelen

mentioned in the record of Harrison and Elsa Von Cappelen
Name Elsa Von Cappelen
Event Type Marriage Registration
Registration Quarter Jul-Aug-Sep
Registration Year 1949
Registration District Penzance
County Cornwall
Event Place Penzance, Cornwall, England
Spouse Name (available after 1911) Harrison
Volume 7A
Page 277
Line Number 27
 
Elsa Von Cappelen probably married one of the following people
Name

Alister St C Harrison

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fund, Grethe.

 

Da ble de trolig gift i 3. kvartal 1949. Jeg har fra før funnet at mannen dør i 1972 samme sted.  Dødsannonsen i #11 forteller oss bare at hun da fortsatt heter Elsa Buckley og at mannen trolig er død. Han kan ha dødd under krigen eller senere. Jeg synes det er lite trolig at hun beholder Buckley i 1948 hvis de ble skilt. Fornavnet hans er vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAB, Korskirken Sokneprestembete, H/Haa/L0039: Ministerialbok nr. D 6, 1919-1938, s. 141
Bergen fylke, Korskirken i Korskirken, Ministerialbok nr. D 6 (1919-1938), Viede 1937, Side 141
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-kb20050513010953.jpg 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald oppga fødested Liscard, UK (Cheshire) ved vielsen - søsteren (antagelig) med samme fødested i FT 1901 - i FT 1911 moren Edith med datteren Renee (Renie) og Donald, 8 år.

 

England and Wales Census, 1901https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XS6Y-8WT
Name:    James E Buckley
Event Type:    Census
Event Date:    31 Mar 1901
Event Place:    Liscard, Cheshire, England
County:    Cheshire
Civil Parish:    Liscard
Ecclesiastical Parish:    Liscard "St Mary"
Sub-District:    Wallasey
Registration District:    Birkenhead
Residence Note:    Sea Bank Road
Gender:    Male
Age:    28
Occupation:    MERCHANT (CHANDLER)
Relationship to Head of Household:    Head
Birth Year (Estimated):    1873
Birthplace:    Liscard, Cheshire
Schedule Type:    170
Page Number:    26
Household
James E Buckley    Head    Male    28    Liscard, Cheshire
Edith Buckley    Wife    Female    20    Stockport, Cheshire
Renee Buckley    Daughter    Female    0    Liscard, Cheshire
Jessie Cooper    Servant    Female    20    Seacombe, Cheshire

 

England and Wales Census, 1911https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XWLZ-KJ1
Name:    Donald Buckley
Event Type:    Census
Event Date:    1911
Event Place:    Fulham, , London, England
County:    London
Parish:    Fulham
Sub-District:    South Fulham
Registration District:    Fulham
Gender:    Male
Age:    8
Occupation:    SCHOOL L C C
Birth Year (Estimated):    1903
Line:    3
Page:    1
Household
Edith Buckley    Wife    Female    30    Lancashire
Renie Buckley        Female    10    Stockport, Cheshire
Donald Buckley        Male    8    

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

England and Wales Birth Registration Index, 1837-2008https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:2FD9-J7L
Name:    Donald Buckley
Event Type:    Birth Registration
Registration Quarter:    Jul-Aug-Sep
Registration Year:    1903
Registration District:    Birkenhead
County:    Cheshire
Event Place:    Birkenhead, Cheshire, England
Volume:    8A
Page:    571
Line Number:    244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The UK and Ireland, Masters and Mates Certificates, 1850-1927
Name:    Donald Buckley
Estimated Age:    21
Birth Date:    1903
Birth Place:    Liscard, Cheshire
Issue Date:    28 Mar 1924
Issue Port:    London Dock Street
Certificate Number:    0017764

DB_1924_I.jpg

DB_1924_II.jpg

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent, Grethe. Jeg sa at Else var vanskelig, men du klarte det å finne 2. ektemann Alister allikevel.

 

De ble altså gift i 3. kvartal 1949. Jeg har fra før funnet at mannen dør i 1972 samme sted.  Da er det sannsynlig at første mann, Buckley dør før 1949. Dødsannonsen fra 5.des.1948 med Else Buckley (i #11) behøver ikke bety at 1. mann lever da, bare at hun bruker navnet hans fortsatt. Kan han ha blitt drept i krigen eller er de skilt?

 

Dere fant også Daniel Buckley. Takk begge to. Dine opplysninger Egil, tyder på at han kan ha møtt vår skipskaptein til sjøs og kanskje ikke så rart at han ble gift med datteren.

 

Dette har vært et veldig spennende rush og tusen takk igjen. Jeg visste ikke at det var mulig å finne så mye i England. Slekten begynner i bli mere en komplett nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.