Gå til innhold
Arkivverket

Relasjon Emil A ndreas Hansen og Eldbjørg Aslaug Olsdatter Hofstad


Wenche Bye
 Del

Recommended Posts

Emil Andreas Hansen Tveråmo var født 6. juli 1891 i Skjærstad i Troms. Folketelling i 1910 bodde han i Trondheim.

Eldbjørg Aslaug Olsdatter Hofstad var født 17. juli i 1895. Vet dessverre ikke hvor Eldbjørg var fra. Hun døde 11.3.1920.

Faren het Ole Markussen Hofstad.

Er det noen som vet noe så hadde det vært veldig fint.

Vennlig hilsen Wenche Bye

Endret av Wenche Bye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint om du hadde skrevet hvor i landet dette er.  Det finnes flere Skjerstad og Hofstad.

Hvis du allerede har funnet dåp og eller vielse liker vi å se linker til kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål er da, når var Emil Andreas Hansen Tveråmo og Eldbjørg Aslaug Olsdatter Hofstad gift?

Han var gift med Adelheid Endresen fra Trondhjem (vet ikke når de giftet seg), første barn fikk de i 1911, siste barn fikk i 1924, Han emigrerte til Statene i 1925. Giftet seg i 1937 med Alma B. Richards.

Eldbjørg døde i 1920.

Kan noen hjelpe meg med dette?

Vennlig hilsen Wenche Bye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser av vielsen til Eldbjørg i 1920 så var det hennes første og eneste ekteskap.

I kolonnen Hvilket gifte, 1str, 2ndet osv står dett et ettall, 1, på brudgom og brud. Det vil si at ingen av de har vært gift tidgligere.

 

Hun var ikke gift med Emil Andreas Hansen Tveråmo.

Eldbjørg og Emils datter, Helga,  ble født utenfor ekteskap. Ved Helgas dåp står det at far Emil som er ungkar og montør, 

for tiden (ft) oppholder seg i Fredrikstad.

 

Under merknader står det at det er hennes andre leiermål og hans første.

 

Det vil si at Emil Andres må ha giftet seg med Adelheid Endresen tidligst 1914, etter at datteren Helga ble født.

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wenche Bye skrev:

Mitt spørsmål er da, når var Emil Andreas Hansen Tveråmo og Eldbjørg Aslaug Olsdatter Hofstad gift?

Han var gift med Adelheid Endresen fra Trondhjem (vet ikke når de giftet seg), første barn fikk de i 1911, siste barn fikk i 1924, Han emigrerte til Statene i 1925. Giftet seg i 1937 med Alma B. Richards.

Eldbjørg døde i 1920.

Kan noen hjelpe meg med dette?

Vennlig hilsen Wenche Bye

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tror Adelheid Endresen og Emil Andreas Hansen Tveråmo ble gift i Trondhjem. Jeg har lett og lett, finner

det ikke. De flyttet til Eydehavn ved Arendal, har ikke årstall..

Tror også at mye av nøkkelen ligger i disse årstall.

Wenche

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Adelheid og Emil Andreas fikk en gutt, Dagfinn 13. november1914. Kan du se hvor de bodde da?

De bodde i Arendaldistriktet i 1916, regner med at vielsen var der. Har ikke funnet vielsesattest.

Du har gjort en kjempejobb, jeg har leitet lenge, men har ikke hatt kunnskap om hvor jeg finner forskjellige

opplysninger.

Mvh Wenche Bye 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagfinn ble født i 1914. Hvis han ble konfirmert som 15 åring skulle han vært konfirmert i 1929.

 

Jeg har ikke funnet ham i konfirmasjonslistene i Austre Moland, i 1929 eller senere. Konfirmasjon vil gi svar på hvor Dagfinn er født.

 

Broren Arnbjørn ble konfirmert i Stokken i 1926.

 

Hvor bodde Adelheid og barna etter at ektemann og far dro til Amerika?

 

 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adelheid Tveråmo lot sine tre døtre døpes andre juledag i 1927 i Stokken:

https://media.digitalarkivet.no/view/39034/56

 

Hadde håpet det sto noe om foreldrenes vielse ved deres dåp, men den gang ei.

 

Adlheid og Emils sønn, Eystein, døpes også i 1917, andre juledag:

https://media.digitalarkivet.no/view/39034/57

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! Beklager har ikke vielsesdatoen.

Adelheid bodde i Eydehavn med barna, mener hun ble pedell.

Har også blitt fortalt at hun var forkjemper for den kvinnelige arbeiderbevegelsen. Mener Gerhardsen takket henne

for innsatsen senere.

Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hvis alt stemmer, så fikk Emil Tveråmo datteren, Helga Hofstad 17.10.1914 (mor, Eldbjørg Aslaug Olsdatter Hofstad)

Han fikk sønnen, Dagfinn Tveråmo 13.11.1914 (mor, Adelheid Endresen).

Da Emil fikk datteren står det at han er i Fredrikstad. Kan dette være en ledetråd?

Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! I Austre Moland, ministralbok nr. A3 1914 -27, nr 28 og 29. Fant dette nå, her står både Dagfinn og Eystein som konfirmanter

26/12-1927. Det må ha vært litt av et familieselskap!

Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.