Gå til innhold
Arkivverket

Trondheim byfogd - bevarte skiftevedlegg 1700-tallet?


Per Ole Sollie
 Del

Recommended Posts

Det er lakuner i skifteprotokollserien for Trondheim byfogd, nr 15 (1753-1756) og 19 (1771-1782) mangler. Finnes det bevarte skiftevedlegg for disse tidsrommene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke har fått noe svar fra arkivverket enda.

Siden jeg har sett igjennom skiftevedleggene for 1753-56 så kan jeg bekrefte at disse eksisterer. I følge arkivkatalogen er det slike vedlegg også for årene fremover også så vil jeg anta at dette er inneholder det samme. Jeg har laget en oversikt over skiftene for 1753-56 som jeg tenker å sende til digitalarkivet etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Igjen takk til Erlend, som sjølsagt for lengst har fått takk via en annen kanal.

 

Jeg har lært to ting:

 

1. Ved selvsyn; ved besøk på Statsarkivet i Trondheim har jeg sett at ja, det finnes skiftevedlegg også for siste periode.

 

2. Om dette spørsmålet er representativt ser det ut som en skal ha begrenset forventning om svar fra Arkivverket i denne kanalen. (unntatt det som vedrører Statsarkivet i Bergen, som jfr statusoppdateringen i andre saker gir svar). Neste henvendelse fra meg kommer til å gå i en annen kanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per Ole Sollie skrev:

2. Om dette spørsmålet er representativt ser det ut som en skal ha begrenset forventning om svar fra Arkivverket i denne kanalen. (unntatt det som vedrører Statsarkivet i Bergen, som jfr statusoppdateringen i andre saker gir svar). Neste henvendelse fra meg kommer til å gå i en annen kanal.

 

Så langt jeg har observert, svares det relativt raskt i Spør Arkivverket, uavhengig av hvilket depot (Riksarkivet, et av statsarkivene eller Samisk arkiv) de etterspurte arkivsakene oppbevares i. I dette tilfellet må spørsmålet uheldigvis ha blitt oversett av de som betjener forumet.

 

Forumet er hovedkanalen for spørsmål om arkivene, så lenge spørsmålene ikke medfører oppslag i arkivene. Om du likevel vil benytte andre kanaler, finner du en oversikt over Arkivverkets tjenester og kanaler her: https://www.arkivverket.no/tjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.