Gå til innhold
Arkivverket

Nitter-familiens opphav


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Jeg er igjen muligens knyttet til Nitter-familien (nye opplysninger etc. etc.) og googlet derfor litt igjen. Jeg kan ikke huske å ha lest at de muligens var fra Flandern før. Er dette noe nytt? Vet man noe? Jeg har kun tidligere hørt at de selv mente de var skotske. 

 

https://www.allkunne.no/framside/fylkesleksikon-sogn-og-fjordane/historie-i-sogn-og-fjordane/historie/nitter-slekta-pa-tysse/1901/78192/

 

Jeg kan nevne at jeg selv har DNA treff fra Nederland og Skottland - fjerne sådanne, og vesentlig mer fra Skottland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser den første nå Espen, jeg visste jo om dem. Så langt sier de at de har landet på at de er skotske.  Vet ikke om noen har testet Y-DNA i denne linjen. Jeg er jo ikke i slekt gjennom mannslinje selv så... Bøkene er jo ikke nye, så jeg lurte på om det var noe nytt.

Endret av Anett Ytre-Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på spøk: Jeg er Nitteretterkommer. I høst var jeg ved LocLoman hvor det på 15-1600-tiden bodde folk som het Mac Nither - muligens en underklan under Mac Fairland. Etter beskrivelsen helst tyver og kjeltringer, men slik blir vel når folket var knuget under britene.

Jeg følte meg så forunderlig hjemme på stedet - men det holder kanskje ikke som genealogisk bevis??

 

Jarleif

  • Liker 5
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎13‎.‎04‎.‎2018 at 9:47 PM, Ivar Kristensen said:

 

 

Vet selvsagt at de er diskutert tidligere. Dette var en stund siden da. Jeg har selv DNA-matcher med folk som har Nitter blant sine aner, men den direkte mannslinjen har jeg jo ikke selv. Da antar jeg at det IKKE er noe nytt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.