Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dåp "Jonas"


Roy Geir Jakobsen Østhus
 Del

Recommended Posts

Trenger hjelp å tyde denne første her i 1797  :   "Jonas"

 

Fortrinnsvis foreldre, stedsnavn,fødselsdato og dåpsdato er av interesse

 

SAK, Herad sokneprestkontor, F/Fa/Faa/L0001: Ministerialbok nr. A 1 /2, 1768-1797, s. 203-204
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070530330477


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at han er født 27 desember. Døpt 1. januar 1797.

Dette er bare spekulasjoner, men kan dette være din Jonas:

image.png.074e98641bb945670c4675b3905c249c.png

Endret av Trude Nilsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det er rett Jonas, Lyngsvog/Lyngsvaag/Lyngsvåg er ihvertfall rett sted..

 

Hvis jeg leser bygdeboka rett her skulle foreldrene hete Torje og Helene Sivertsdtr

 

Jonas står oppført som deres barn nummer 5, født 1797, død 1864

 

https://www.nb.no/items/73b5789f0244edf86cc405975f9101ba?page=329&searchText="SPIND"

Endret av Roy Geir Jakobsen Østhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.e807ca11d7740d0a9c3994a8c36c9ffa.pngimage.png.a7e44a45bc492e1f67e0f635e0906172.png

 

Vet ikke om jeg er inne på noe her, eller om jeg bare klusser det til for deg. Men den nederste her er vel sønnen til Jonas og Oline, Bernt Andreas? (fra bygdeboka)

Ser at navnene er skrevet annerledes enn i bygdeboka. Kjekt å ha i bakhodet når man skal lete videre i kirkebøkene. Hvis dette er rett familie altså...

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.59190bdb33591931ea19a265e445a3ed.png

 

Dette er søsteren til Jonas (fra bygdeboka). Da har de nok feil fødselsår på Jonas ved vielsen i #7. (Der står det jo 1795.)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er trøtt, men jeg finner ikke dåpen til noen av søsknene til Jonas heller. Finner vielsene til dem på Familysearch, men ingen dåp der heller... Hmmm.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant i allefall dåpen til Jonas sin bror, Zacharias, i denne kirkeboken. Ser at Zacharias er tvilling med Elizabeth. Hun dør antagelig tidlig, ettersom en senere datter også døpes Elizabeth.

Spind sogn.

Herad sokneprestkontor, F/Fb/Fba/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1797-1839, s. 17   

https://media.digitalarkivet.no/kb20070530340468

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all info du har funnet Trude! :) , jeg ser at Torjesen/Thorsen går litt om hverandre men de må jo nesten være riktig familie du har funnet ja.

Går utifra Thorsen er en feiltolkning fra kirkebøkene ?

 

Kan det tydes med sikkerhet navnet til faren på Zacharias i dåpsprotokollen du lenker til i #11 ?

 

Jeg har heller ikke klart å finne Jonas sin dåpsprotokoll enda..   Sliter og med å finne sønnen Teis sin dødsprotokoll (fant fødtselen 23/-1842)

Endret av Roy Geir Jakobsen Østhus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Nå er vi vel langt unna "Tyding av skannede kilder"?

Delvis enig i det. Men når strådstarter kommer med mer info. sier i allefall ikke jeg at "nei jeg vil ikke hjelpe deg videre, for dette er feil forum", liksom. Så firkantet trenger man ikke være. Men blir temaet flyttet til "brukernes forum" flytter jeg etter jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Roy Geir Jakobsen Østhus skrev:

Går utifra Thorsen er en feiltolkning fra kirkebøkene ?

Eller bare en av sikkert mange måter de skrev navnet på. De skrev det vel ofte slik det ble oppfattet eller uttalt der og da.

 

5 timer siden, Roy Geir Jakobsen Østhus skrev:

Kan det tydes med sikkerhet navnet til faren på Zacharias i dåpsprotokollen du lenker til i #11 ?

Foreldrens navn er her: Thore Torgusen og Helene Sivertsd. Og så står det Lyngsvaag rett under farens navn. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Nå er vi vel langt unna "Tyding av skannede kilder"?

 

Hei,  jeg skjønner hvis det blir for mye sidespor utover tyding til å passe inn her Else så må du gjerne flytte tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

Eller bare en av sikkert mange måter de skrev navnet på. De skrev det vel ofte slik det ble oppfattet eller uttalt der og da.

 

Foreldrens navn er her: Thore Torgusen og Helene Sivertsd. Og så står det Lyngsvaag rett under farens navn. 

 

Takk:)   skjønner..  Har med den lille erfaring jeg har funnet ut at bygdebøker er ikke alltid helt til å stole på nå nei, greit som utgangspunkt men bedre å se det selv i kirkebøkene o.l , selv om det noen ganger er avvik der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Roy Geir Jakobsen Østhus skrev:

flytte tråden.

Du kan starte evt. nytt spørsmål på det andre forumet, og henvise til denne stråden her, hvis du vil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Roy Geir Jakobsen Østhus skrev:

Har med den lille erfaring jeg har funnet ut at bygdebøker er ikke alltid helt til å stole på nå nei, greit som utgangspunkt

Helt enig. Og helt på viddene er de jo ikke, så det er fint å bruke som guide. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

Du kan starte evt. nytt spørsmål på det andre forumet, og henvise til denne stråden her, hvis du vil. 

 

Hvis jeg står helt fast får jeg heller gjøre det :)    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Roy Geir Jakobsen Østhus skrev:

Kan dette være rett dåp, hva er farens navn her ?  #23 Jonas

Her mener jeg faren heter Ellert Jansen Lotshavn.  

Endret av Trude Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.