Gå til innhold
Arkivverket

Klokkerbøker Orkdal.


Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Søkefunksjonen for viede er kjønnsdiskriminerende - søk på kvinnenavn gir ingen svar mens mennene går glatt igjennom...

Problemstillingen gjelder også når en prøver å søke gjennom farsnavn til brud/brudgom.

Dette gjelder for klokkerbøkene for Orkdal, har ikke sjekket for senere kirkebøker.

Er problemet på min maskin eller er det en systemfeil?

https://digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&archive_key=&m[]=1638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vore greit med ei lenke til det konkrete søket.

Eg prøver å søkje i den fyrste søkbare vigsellista i lista di. Der ser det ut til å fungere som det skal:

https://digitalarkivet.no/search/99/1085?forenamn=Kar*&etternamn=&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&alder=&aar=&vidato=&trdato=&sokn_kyrkje=&vistad=&lysning=&konfirm=&altergang=&vaksin=&tidl_gift=&ektesknr=&merknader=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Torbjørn.

Var ikke nøyaktig i tidsangivelse for hvilke klokkerbøker det gjelder, var fokusert på perioden jeg arbeider med, nemlig fra 1695 og framover. Hvis du kunne teste klokkerbøkene 1715-42, 1743-65 og 1766-89 hadde det vært fint.

Mvh. Olav B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du finn feil, kan du då kopiere lenka frå adressefeltet i nettlesaren og lime inn her, slik at det blir mogeleg å sjå konkret korleis du søkjer? Då blir det mogeleg for dei som evt. skal rette feil å sjå om - og evt. kva som er feil.

 

Dette blir enklare enn om eg skulle leite etter dei same feila som du alt har funne. :-)

 

5ad49606bf4a0_utennavn.thumb.jpg.16bb017734314e6356ae04476240b67f.jpg

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Torbjørn.

Det ser altså ut som om det er problem med min PC.

Kort: Når jeg søker skriver jeg kvinnens fornavn, gjerne bare tre bokstaver så* for å komme unna ulike staveformer, deretter * på farsnavn, så markere for kvinne/brud.

Gjør du det på noen annen måte?

Kan du være brydd med å teste søk med farsnavn for brud?

 

Mvh. Olav B.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om det er min PC som kjønnsdiskriminerer. Søk på brudgom går igjennom, men ikke en brud å oppdrive.

Takk for avklaring Torbjørn.

Mvh. Olav B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.