Gå til innhold
Arkivverket

Oscars gate 29, Kristiania/Oslo


JanMKeus
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg tror jeg må ha litt hjelp.
Prøvde å finne opplysninger om folk som har bodd/eiet i Oscars gate 29 i Homansbyen siden 1870 frem til 1955.

På Digitalarkivet kom jeg ikke videre. Hva gjør jeg feil?
Eneboligen ble bygget av Homanbrødre, og solgt til forskjellige rikmannsfolk. Til den i 1955 kom i eie av Den nederlandske ambassade.

Mvh

JanM



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil  
Christian Theodor Radich 09.08.1873 Kristiania m   g Grosserer   Oscars gate 29 01 Uranienborg Bunke291k
Louise Henriette Radich 27.07.1878 Kristiania k Hustru g     Oscars gate 29 01 Uranienborg Bunke291k
Johanne Eikrem 30.05.1873 Molde k   ug Kokke   Oscars gate 29 01 Uranienborg Bunke291k
Sigrid Hansen 13.12.1900 Kristiania k   ug Stuepige   Oscars gate 29 01 Uranienborg Bunke291k
Debora Glende 06.04.1895 Berg, Østfold k   ug Hushjælp   Oscars gate 29 01 Uranienborg Bunke291k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oscars gate 29. Enebolig fra 1868, oppført av og for arkitekt W. von Hanno. Oslo byleksikon.

Kan vel også ta med resten. Villaen ble på- og ombygd 1883, 1908. Nå Nederlands  ambassade,

ombygd og restaurert  1997 (ark. Narud-Stokke-Wiig v/Ole Wiig.)

 

Advokat Henrik Homan bodde lenge i nr. 27.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp.
Nå har jeg mye underlaginformasjon til en artikkel i bladet Hollandse Nieuwe. Den bør være mest mulig korrekt, siden det må godkjennes av selveste NL-Ambassadør.
Teksten berører en interessant del av Oslo historie: slekten Langaard (øl og tobakk) samt mannen Christian Radich, som skaffet penger til bygging av skoleskipet av samme navn.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.