Gå til innhold
Arkivverket

Flyttet til Finland


Rino F. Landsjø
 Del

Recommended Posts

Johan Hartvig Emanuel Pettersen, født 16. okt 1852 på Hvaler, Kjølholt.

 

I følge de opplysninger jeg har så skal Johan ha flyttet til Finland 1873. Men jeg har ingen anelse om hvor etc..I følge DNA test så har jeg 4.5 % finske gener, så kanskje han fikk seg familie der borte?

Johan var bror til min tippoldefar.

 

Er det mulig å finne ut mer om dette tror dere?

Takker for alle forslag. :-)

 

Mvh

Rino Landsjø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mina Martine, 1862

Østfold fylke, Idd, Enningdal i Idd, Ministerialbok nr. III 5 (1861-1877), Fødte og døpte 1862, Side 18
https://media.digitalarkivet.no/view/5760/21

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0113&kenr=002&bnr=0059&lnr=00

 

  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Borge
  • Kommunenummer: 0113
  • Navn på bosted: Kjølberg Søndre

Antall personer registrert på bostedet: 20. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Peter Jonasen Husfader G Lejeboer, Sagbrugsarbejder Ved Schw Brug 1824 Tanum Sokn Sverige  
  Kristiane Hansdtr Kone G   1847 Stangenæs Soken Sverige  
  Karl August Petersen Søn Ug Sagbrugsarbeider Ved Schw. Brug 1855 Hvaløerne  
  Peter Alfred Petersen Søn Ug Sagbrugsarbeider Ved Schw. Brug 1858 Hvaløerne  
  Hans Marenius Petersen Søn Ug Sagbrugsarbeider Ved Schw. Brug 1859 Hvaløerne  
  Mina Martine Petersdtr Datter Ug   1862 Id  
  Amalie Kristine Petersdtr Datter Ug   1875 Fredrikstad

 

Østfold fylke, Borge i Borge, Ministerialbok nr. I 7 (1875-1886), Inn- og utflyttede 1875, Side 340 - utflyttede, nr. 25
URN:NBN:no-a1450-kb20060905010452.jpg 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over dette:

http://finland.no/public/default.aspx?contentid=128214&nodeid=46696&contentlan=1&culture=fi-FI

 

Noen utklipp:

"Den norske industrielle innvandringen til Finland fokuserte på området der den mektige elven Kymmene løper inn i Finskebukten, ca. 150 km øst for Helsingfors. Kotka heter byen som nå ligger på dette stedet og som hadde sin opprinnelse på 1870-tallet, når nordmennene Aslak Holmsen, Lars Bredesen, Hans Gutzeit, Ole Nerdrum og et antall andre norske forretnings- og industrimenn innledet sine aktiviteter i Kymi- eller Kymmenedalen.(....)

 

Nordmenn kom til Finland mest fra Østlandet: f.eks. Sarsfossen, Borregård, Haplund, Tistedalen og Eidsvold nevnes blant flere nordmenns hjemsteder. Fra Tistedalens Saugbruksforening kom i 1874 f.eks. Olaus Adolf Jakobsen, hvis etterkommere fremdeles lever i Finland, blant dem Martti Ahtisaari, Republikkens President fra 1994 til 2000. ".
 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei og beklager sent svar.

Takk til Grethe for innsats. Interessant dette med industriell innvandring til Finland. Ikke umulig at Johan Hartvig Emanuel Pettersen var med på dette. Muligens fant han seg familie der borte, men det er vanskelig å vite. Har i hvert fall ikke hørt noe fra slekta om dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rino,

Det finnes en god del info om nordmenn som arbeidet ved sagbruket 'NORSKA' i Kotka på 1870-tallet og utover i en avhandling på finsk av Merja Bertling, utgitt i 2003. I slutten av denne avhandlingen finnes en liste med navn på nordmenn og jeg fant navn på fjern slekt som reiste fra Holmestrand til Kotka. Deretter kontaktet jeg museumsbiblioteket i Kotka, Kymenlaakson museo, som velvilligst ga meg ytterligere info i form av en trykksak utgitt i forbindelse med en utstilling i regi av Kymmenedalens landsdelsmuseum i 2002-2003. Publikasjonen heter "nordmennene bygde et sagbruk i Kotka . . . NORSKA" og er Kymmenedalens landsdelsmuseums publikasjon nr 28.

Jeg har sjekket navnelisten nevnt ovenfor uten å finne 'din' mann nevnt der, men vil likevel foreslå du tar kontakt slik jeg gjorde - skriv på norsk og du får svar på svensk.

Kymenlaakson museo | kotka.fi

http://www.kotka.fi/asukkaalle/kulttuuripalvelut/kymenlaakson_museo

 

Kjell H.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: Merja Bertlings masteroppgave het 'Norjalainen yhteisö Kotkassa 1800-luvun lopulla'/'Det norske samfunnet i Kotka i slutten av 1800-tallet', datert 26 okt 2003.

 

https://core.ac.uk/download/pdf/14915091.pdf

 

En online oversettelse viser at Vedlegg 3 er gitt tittel 'Kotka-nordmennene og deres familier' og har kolonner for navn på arbeiderne, ankomstår til Kotka, hvilken sag de arbeidet på,  år for fødsel og død, sivilstatus inkl konas navn for gifte, fødested, stilling og evt barn med deres fødeår.

 

Kjell H.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bror til din tippoldefar dro til Finland kan ikke være årsak til at du har 5,6% finske gener.

 

Det er ganske vanlig at folk med røtter på Østlandet (helt ned til Hvaler) bærer på noen finske gener, og da gjerne fra skogfinner som kom inn i området (Hedmark) allerede på 1600-tallet. Har du innflyttere fra Sverige/Värmland bak i slekta, er det også vanlig å bære på finske gener (av samme årsak - dvs skogfinner). Finske gener holder seg lenger (fra generasjon til generasjon) enn "vanlige norske".

 

Men fikk bror til din tippoldefar etterkommere i Finland (med finsk dame), bør du kanskje ha noen nære finske DNA-treff (om eventuelle etterkommere har tatt DNA-test).

Endret av Arnstein Rønning
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell og Arnstein. Mange takk for opplysninger, kom meget godt med! 👍

 

Ut i fra denne info så kom jeg over et slektstre som inneholdt navnet til Johan Hartvig Emanuel Pettersen. Han som sagt flyttet til Finland og jobbet som sagbruksarbeider.

Her fant han sin kone, Maria Erika Mattsdotter Ala-Piispala.

Det skulle bare én bokstav til, for å finne min slektning. Han hadde forandret etternavnet sitt til...Petersen, fra Pettersen. Så det var alt som skulle til. 🙂

 

Vennlig hilsen

Rino F Landsjø

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Finlands tidligere president Martti Kalevi Ahtisaari er 1/8-dels østfolding, tippoldefaren hans  kom jo fra Tistedalen:  🙂

 

Martti Oiva Kalevi Ahtisaari (født 23. juni 1937 i Viborg i Finland) er en finsk politiker og fredsarbeider.

Han var Finlands president fra 1994 til 2000. Ahtisaari ble lansert som presidentkandidat av Finlands sosialdemokratiske parti, og beseiret i den andre og avgjørende valgomgangen Elisabeth Rehn.

Ahtisaari ble tildelt Nobels fredspris i 2008.

Bakgrunn

Martti Ahtisaari ble født i Viborg der faren tjenestegjorde som underoffiser. Farens oldefar Adolf Olaus Jacobsen hadde innvandret fra Tistedalen i Østfold i Norge[1], og da faren tok finsk statsborgerskap i 1929 forfinsket han navnet fra Adolfsen i 1937. Under fortsettelseskrigen hadde faren fronttjeneste som mekaniker, mens moren flyttet til Kuopio med sønnen for å unngå krigen. Det var derfor i Kuopio at Ahtisaari hadde det meste av sin oppvekst og påbegynte skolegangen. I 1952 flyttet familien til Uleåborg, da faren fikk arbeid der. Her ble Ahtisaari aktiv i det lokale YMCA.[2]

I 1959 avsluttet Ahtisaari lærerutdanningen etter å ha fullført militærtjeneste. Året etter flyttet han til Karachi for å lede et YMCA-program der, finansiert av den svenske u-hjelpsorganisasjonen SIDA. Etter tre år flyttet han hjem til Finland, og slo seg ned i Helsingfors for videre utdannelse, samtidig som han var aktiv i internasjonalt bistandsarbeid. I 1965 ble han ansatt i Utenriksdepartementets bistandskontor.

Foruten finsk snakker han også svensk, fransk, engelsk og tysk.

 

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Martti_Ahtisaari

 

Og hvem vet, kanskje Ahtisaari driver litt med slektsforskning nå som han er pensjonist og kan bistå med ytterligere opplysninger om nordmenn som utvandret fra eksempelvis Østfold til Finland? 🙂

Endret av Terje Hatvik
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2018 den 22.40, Kjell Halvorsen skrev:

For ordens skyld: Merja Bertlings masteroppgave het 'Norjalainen yhteisö Kotkassa 1800-luvun lopulla'/'Det norske samfunnet i Kotka i slutten av 1800-tallet', datert 26 okt 2003.

 

https://core.ac.uk/download/pdf/14915091.pdf

 

En online oversettelse viser at Vedlegg 3 er gitt tittel 'Kotka-nordmennene og deres familier' og har kolonner for navn på arbeiderne, ankomstår til Kotka, hvilken sag de arbeidet på,  år for fødsel og død, sivilstatus inkl konas navn for gifte, fødested, stilling og evt barn med deres fødeår.

 

Kjell H.

Takk for tips. Har laget en kort presentasjon av masteroppgaven på Slektshistoriewiki.

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei!

Vet noen om denne masteroppgaven finnes på norsk eller svensk?

Jeg fant min oldefar Christian Johansen og min oldemor, hans andre kone, Hanna Emilie Hansen i denne oppgaven. Når jeg nå leter i gamle arvede papirer, dukker det stadig opp spennende bruddstykker av min farmor, Agnes sin oppvekst i Kotka. Jeg har visst om dette, men glemte å spørre noe mer mens jeg kunne. Er ca 50 år for sent ute.

Jeg mener å ha lest at Christian døde i Kotka og at Hanna Emilie reiste tilbake med sine 7 små barn i 1898-99. Det ble uvær, de forliste, familien overlevde og kom seg til Sarpsborg.

Har noen hørt om dette? Hvor kan jeg evt finne ut mer?

Er veldig takknemlig for svar!

Bjørg Vold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørg,

Jeg tror Merja Bertlings 'pro gradu' fra 2003 foreligger kun på finsk, men jeg vil råde deg til å følge mitt tips til Rino i # 7 ovenfor og legge fram spørsmålet til museet i Kotka - kanskje de vet.

Kymenlaakso museum | kotka.fi

http://www.kotka.fi/residents/cultural_services/museum_of_kymenlaakso

 

Hvis du velger å følge dette rådet kan du jo samtidig spørre om museet fortsatt har flere eksemplar av trykksaken jeg nevnte ovenfor - "nordmennene bygde et sagbruk i Kotka . . . NORSKA". Den gir et godt bilde av forholdene for arbeiderne ved sagbrukene i Kotka på slutten av 1800 tallet og er illustrert med foto av både treforedlingsprosessen, arbeidere og Kotka havn. Jeg fikk tilsendt et eksemplar da jeg spurte

 

Kjell H.

 

Endret av Kjell Halvorsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg skal kontakte museet, det er sikkert lurt. Dessuten dukker det jo stadig opp nye spørsmål,

Ellers har jeg fått lyst til å ta meg en tur til Kotka om ikke så lenge. Kunne vært spennende, tror jeg.

Bjørg V

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.