Gå til innhold
Arkivverket

Slekt nedstammet fra Dale, Meland


Solveig Holvik
 Del

Recommended Posts

Kirsten født Dale, søster til avdøde Laila Larsdatter Dale, gift Øvsthus. 

Hva heter hun no og Hvor bor hun evt. Reknar med Kirsten blei født tidlig 1940 tallet.

Foreldre var Lars og Mossa (Amalie) Dale.

 

Kan noen samtidig forklare meg hvordan jeg kan besvare innleggene dere evt kommer med?

 

Mvh 

Solveig Holvik 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nasjonalbibliotekets nettbibliotek (www.nb.no) får jeg treff i Bergens Tidende 02.01.1968, Morgenavisen 03.01.1968 og Bergens Arbeiderblad 03.01.1968 på Amalie (Mossa) Dale, som fylte 60 år 3. januar - født 03.01.1908. Da er kanskje dette gravstedet til Amalie og Lars Dale - hentet fra Gravminner i Norge:  

 

360418 Amalie N.  Dale  0301  1908  1601  2000  Møllendal  P00  15  17  Vis  Møllendal Bergen
360419 Lars J.  Dale  1312  1908  2208  2000  Møllendal  P00  15  17  Takk for alt  Vis  Møllendal Bergen

 

F.t. 1910: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036708027078

 

Ifølge Bergens Tidende og Bergens Arbeiderblad ble det holdt bryllup for Amalia (Mossa) Andersen og Lars Dale i Arbeidergaten 7 nyttårsaften 1935. 

 

Jeg legger ut disse opplysningene, fordi det dreier seg om avdøde personer. Kanskje Bergen Tingrett kan ha opplysninger i forbindelse med foreldrenes dødsfall i 2000, som kan være utgangspunkt for dine videre søk:

https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/bergen-tingrett/arend-i-domstolene/Dodsfall-og-arv/

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Grethe Flood skrev:

I Nasjonalbibliotekets nettbibliotek (www.nb.no) får jeg treff i Bergens Tidende 02.01.1968, Morgenavisen 03.01.1968 og Bergens Arbeiderblad 03.01.1968 på Amalie (Mossa) Dale,

Et teknisk spørsmål: hvordan finner du disse treffene uten å gå inn på hver dagsutgave av avisene, er det mulig å lete i alle Bergensavisene samlet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Et teknisk spørsmål: hvordan finner du disse treffene uten å gå inn på hver dagsutgave av avisene, er det mulig å lete i alle Bergensavisene samlet?

 

Du kan søke direkte på personnavn - helst med "gåseøyne" rundt, for da søker du på navnet samlet og så får du direkte treff i bøker og aviser. Men det er ikke alle bøker og aviser som kan leses direkte i Nettbiblioteket. Men ved avisene står det et lite resymé som gir deg en anelse om hvilken sammenheng personnavnet står i. 

 

Jeg har ellers sendt litt info på pm til trådstarter om funn jeg har gjort i avisene.  Det gjelder nålevende personer. 

Endret av Grethe Flood
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.