Gå til innhold
Arkivverket

Hva står det her i 1664.


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg tror ikke det er en T.

Om man ser litt høyere opp så står det Truels Nielsen, soldat 24 aar.  Eller Tore(r) Andersen 12 aar med en helt tydelig T.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Ivar S. at det står "Tøersen". Skriveren har brukt to forskjellige varianter av stor T. Samme bokstaven forekommer ovenfor ved garden Apellnes: Anders Toersen. I navnet til hans sønn Toer Andersen er den andre typen T benyttet. Det er i alle fall ikke en J. På side 175 finnes Jørgen Jørgensen, der ser vi at J er helt annerledes. Se også på Jens Tøersen på side 176. På side 176 finnes samme bokstav i Lars Torchellsen og Søren Tomesen.

Endret av Ole Arild Vesthagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Jeg tror ikke det er en T.

Om man ser litt høyere opp så står det Truels Nielsen, soldat 24 aar.  Eller Tore(r) Andersen 12 aar med en helt tydelig T.

Somme skrivarar veksla mellom to (eller fleire) variantar av same bokstav, og dette er eit døme på det.

Eg har sett over heile mantalet for Borre, og funne ein del tilfelle med denne bokstaven. Alternativa J, F, H passar ikkje, men T passar for alle.

 

Du kan t.d. bla eit oppslag bak, høgre side, spalte 2 nest siste linja. Der står det "i *unsberg". Kva høver best: Junsberg, Funsberg eller Tunsberg?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen. Da tar jeg utgangspunkt i Tøersen som vel er Torsen, for Tøgersen finnes det ingen av på denne gården. Merkelig bokstavbruk. Ikke rart jeg lurte om øynene mine var skakke. Merci all of ju.

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært veldig spennende om du kunne legge inn dette spørsmålet under Tyding av skannede kilder, og se hva "spesialistene" mener om bokstaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Det hadde vært veldig spennende om du kunne legge inn dette spørsmålet under Tyding av skannede kilder, og se hva "spesialistene" mener om bokstaven?

 

Dyktige folk har allerede sett på dette og argumentert grundig for at bokstaven er en T. Jeg støtter denne konklusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.