Gå til innhold
Arkivverket
Torbjørn Steen-Karlsen

Hva står det her i 1664.

Recommended Posts

Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg er på gården Eik i Borre, manntalet 1664. Kan noen se om det står, Knut og Søren Sørensen, Toersen eller Jøernsen her.

Nederst på siden

https://media.digitalarkivet.no/view/35506/95

Mvh. Torbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

eg les det som "Tøersen"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke det er en T.

Om man ser litt høyere opp så står det Truels Nielsen, soldat 24 aar.  Eller Tore(r) Andersen 12 aar med en helt tydelig T.

Endret av Berit Knudsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Remi

Transkriberingen som Ivar Kristensen viser til er i hvert fall helt feil.

Første bokstaven er en stor J.

Navnet er Jøersen.

Remi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Arild Vesthagen
Skrevet (endret)

Jeg er enig med Ivar S. at det står "Tøersen". Skriveren har brukt to forskjellige varianter av stor T. Samme bokstaven forekommer ovenfor ved garden Apellnes: Anders Toersen. I navnet til hans sønn Toer Andersen er den andre typen T benyttet. Det er i alle fall ikke en J. På side 175 finnes Jørgen Jørgensen, der ser vi at J er helt annerledes. Se også på Jens Tøersen på side 176. På side 176 finnes samme bokstav i Lars Torchellsen og Søren Tomesen.

Endret av Ole Arild Vesthagen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg
10 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Jeg tror ikke det er en T.

Om man ser litt høyere opp så står det Truels Nielsen, soldat 24 aar.  Eller Tore(r) Andersen 12 aar med en helt tydelig T.

Somme skrivarar veksla mellom to (eller fleire) variantar av same bokstav, og dette er eit døme på det.

Eg har sett over heile mantalet for Borre, og funne ein del tilfelle med denne bokstaven. Alternativa J, F, H passar ikkje, men T passar for alle.

Du kan t.d. bla eit oppslag bak, høgre side, spalte 2 nest siste linja. Der står det "i *unsberg". Kva høver best: Junsberg, Funsberg eller Tunsberg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk alle sammen. Da tar jeg utgangspunkt i Tøersen som vel er Torsen, for Tøgersen finnes det ingen av på denne gården. Merkelig bokstavbruk. Ikke rart jeg lurte om øynene mine var skakke. Merci all of ju.

TSK.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Det hadde vært veldig spennende om du kunne legge inn dette spørsmålet under Tyding av skannede kilder, og se hva "spesialistene" mener om bokstaven?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (privat)
30 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Det hadde vært veldig spennende om du kunne legge inn dette spørsmålet under Tyding av skannede kilder, og se hva "spesialistene" mener om bokstaven?

Dyktige folk har allerede sett på dette og argumentert grundig for at bokstaven er en T. Jeg støtter denne konklusjonen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Greit. Jeg bøyer meg  for det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Remi

Takk skal dere ha, Ivar S. Ertesvåg og Ole Arild Vesthagen. En lærer så lenge en lever.

Remi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.